Gå til hoved-indhold
Der findes fire Matcher 37ere i Kolding. I alt er der bygget ni af bådtypen. Foto: Rune Drasbæk DorowKapsejlads
Der findes fire Matcher 37ere i Kolding. I alt er der bygget ni af bådtypen. Foto: Rune Drasbæk Dorow

Sådan får man en Matcher 37 til at sejle hurtigere

Bådebygger Jesper Skouenborg har opdateret sin 18 år gamle Matcher 37 med en 300 kilo lettere torpedokøl. Læs hvad han ellers har gjort for at blive 7. båd overalt i Palby Brandsø Rundt, efter DH.

Af Troels Lykke |

Jeg købte Matcher 37 DEN 1 tilbage i 2010, den hed først Jydske Vestkysten og jeg er den 5. ejer, fortæller Jesper Skouenborg fra Kolding Sejlklub om båden fra 1995. En båd, der er tegnet af Tage Jensen og Jesper Skouenborg.

Læs hvad han mere har gjort ved sin ældre Matcher 37, der nu ser helt ny ud.

Jeg har fået båden opdateret med dyb lettere torpedokøl med 2,2 m. dybgang på 1.600 kg tidligere kølvægt var 1.900 kg. Så båden vejer i dag kun 4 tons.

Matcher 37 er stadig stabil men meget mere let drevet. Derudover har båden fået en nylakering på skrog med polyuretan lak. Mastkran og bovspryd i kulfiber.

Genua blev droppet

Ny optimeret sejl garderobe i Epex fra Elvstrøm, genua blev droppet, men fokken er helt ude på max mål, og storsejlet med stor kappe, derfor er den nu med en forstørret carbon mastekran.

Den konventionelle spiler er droppet til fordel for 122 m2 code2 gennaker. 

Båden opfylder både familien samt mandens sejlmæssige behov både til tur og kapsejlads og var anden båd i mål, samt nummer syv overalt i Palby Brandsø Rundt. Det beviser, at båden er blevet opdateret til følge helt nye konstruktioner.

Vi har fire Matcher 37 i Kolding, der alle mødes af og til til aftenkapsejlads, fortæller bådebygger fra Jesper Skouenborg til minbaad.dk.

Det har Jesper Skouenborgs JS-Formbyg A/S bygget:

JS-FORMBYG a/s tidl. JS-DENMARK ApS har gennem 26 år bygget 30 styk DS 37 Machracere, 28 styk Match 28, 12 styk Mathcer 31, 9 styk Matcher 37. Samt diverse one-offs.

I årene 1988-2006 byggede fimaet plugs og støbeforme for værfterne: X-Yachts, Najad, Børresens Bådebyggeri, Jeanneau og LM Glasfiber, Impala og Nordship.

I dag beskæftiger firmaet sig med produktion af mindre dele til vindmøller, inventar, møbler, facader i composit, bådreparation, carbon cykel reparation, kulfiberproduktion: svømmebads udstyr, bildele og andet.

Tæt kamp i Palby Brandsø Rundt i år. Foto: Rune Drasbæk Dorow

content-loader
content-loader
content-loader