Gå til hoved-indhold
På seminaret lancerede FLID et ide- og inspirationshæfte for sine medlemshavne.Havne
På seminaret lancerede FLID et ide- og inspirationshæfte for sine medlemshavne.

FLID vil gøre lystbådehavnen attraktiv med rabatter til unge

Mere liv, større indtjening og fælles markedsføring var temaet da 238 havnefolk fra hele landet i denne uge var samlet til seminar og havnemesse i Fredericia. Læs om nye ideer til havnene.

 

Af Troels Lykke |

På Foreningen af Lystbådehavne I Danmarks (FLID) årlige seminar, der blev afholdt den 20. nov., var der fokus på løsninger, der kan være med til at vende udviklingen i de danske lystbådehavne.

En udvikling der i en årrække har været præget af færre gæstesejlere, flere ledige bådpladser og en skæv aldersfordeling:  

”Der er brug for nytænkning og øgede indtægter, hvis vi skal have mulighed for at vedligeholde, renoverer og udvikle vores lystbådehavne i fremtiden. Og så skal vi have fat i de mange potentielle havnebrugere - især unge i 15-40 års alderen - der går med en maritim drøm i maven. Vi skal åbne havne og klubber op, byde dem velkomne og gøre det nemt og enkelt at komme i gang med at udleve drømmen” siger Søren Hald, formand i FLID. 

Det er et langt sejt træk og alle sejl er sat til for at knække kurven. Som en hjælpende hånd til denne proces, lancerede FLID på seminaret et ide- og inspirationshæfte for sine medlemshavne.

50 sider spækket med ideer og inspiration til at gøre havnene mere attraktive, skabe mere liv og større indtjening.

Åben Havn og åben båd arrangementer, rabatordninger til unge, båden som alternativ til kollegieværelset, delebådsordninger, flere beddingsbrugere, oplevelsesplatforme for børn, nye samarbejder med turistorganisationer og erhvervsliv samt full-service til sejlerne, er bare nogle af de spændende emner inspirationshæftet beskriver. 

Ikke to havne er ens – nok har mange samme type udfordringer, men løsningsmulighederne og forudsætningerne er forskellige.

Hvad der præcis skal gøres, er der kun én måde at bliver klog på – at komme i gang med et visionsarbejde i den enkelte lystbådehavn og i samarbejde med brugere, klubberne, kommunen, erhvervslivet og øvrige interessenter definere en vej frem, der kan vende udviklingen.

Fokus på fælles markedsføring
På programmet var også fælles markedsføring af de danske lystbådehavne for at tiltrække flere sejlere og især udenlandske sejlere til Danmark:

”Som brancheforening har vi gennem det seneste års tid lanceret flere tiltag, der skal være med til at vende udviklingen bl.a. en markedsplads for salg og udlejning af ledige bådpladser, online booking af gæstepladser, elektronisk havnelods, international havne app. og portalen www.marinabooking.dk. Vi kunne  konstatere, at der er stor opbakning til at havnene står sammen om at videreudvikle disse services for at få flere kunder i butikken, hvilket glæder os meget”, siger Søren Hald. 

Danmarks største fagmesse for havne
Om formiddagen afholdte FLID for 3. gang Havnemesse, hvor ikke færre end 46 udstillere bød på stort set alt indenfor materiel, entreprenørvirksomhed og serviceydelser til lystbådehavne.

Messen var et kæmpe tilløbsstykke og bød også på en række spændende og velbesøgte leverandørforedrag med nyheder fra havnebranchen. 

Messe i Fredericia.

Havnene kæmper for at få flere sejlere til.

content-loader
content-loader
content-loader