VOR: Pigerne slår drengene - ihvertfald nogen af dem
Minbaad.dks blogger Morten Lorenzen kommer her med en nøgtern vurdering af de enkelte hold der deltager i Volvo Ocean Race. Første hold er det rigeste Team SCA fra Sverige.
Damerne først - de skal nok ikke forvente meget gentlemen-ship fra de andre Teams når startskuddet lyder om mindre end to måneder, men her vil jeg gerne her præsenterer dem først.
Og først var de også da de præsenterede deres team tilbage i 2013. De har med andre ord været i gang længst tid, og det plejer at give bonus, også indenfor sejlsportens verden.
Bagmændene
Bag ethvert pige-hold står der en stærk mand - eller sådan er det ihvertfald her. Richard Brisius er som chef for selskabet Atlant, manden der skal holde styr på det hele. Og han er ikke en herr hvemsomhelst.
Richard Brisius deltog selv i jorden rundt sejladsen med Gatorade og Brooksfield, men det er som organisator han har været mest succesfuld. Projekterne Intrum Justitia, EF Language, Assa Abloy og Ericsson har skabt to sejre og en masse erfaring i jorden rundt sejladsen, som styrkes af hans wing-man Johan Salen der sejlede rundt med The Card og har deltaget i de fleste projekter Richard har skabt.
Richard Brisius har styr på netværket, og det sikrede sponsor forbindelsen til SCA som er delvist eget af sammen investor som ejer store dele af Ericsson. Man skal ikke fornægte disse "old-man´s-networks".
I denne udgave af VOR er der meget tætte forbindelser imellem Ericsson, Vestas, SCA og Volvo. Og Richard Brisius forstår til fulde at navigerer de bonede gulve.
Jeg har selv haft fornøjelsen at samarbejde med Richard og Atlant i bl.a Nokia Oops Cup, forløberen til al stadium sailing vi ser med AC, Extreme Sailing Series og det nye M32 Cup.
Richard er en meget behagelig type, der kun meget sjældent taler højt, han er yderst professionel og ved præcist hvad der skal leveres, på vandet og på land. Hans rolige gemyt styrker enhver organisation, specielt når han gang på gang har vist at han kan skabe resultater.
Teamet
Dee Caffari - Britisk - 41 år - Vendée Globe, BT Global Challenge, Barcelona World Race
Libby Greenhalgh - Britisk - 34 år - meteorolog og navigatør
Sara Hastreiter - US - 28 år - Class 40 Offshore racer
Elodie Mettraux - Schweiz - 29 år - Tour de France sejler
Sally Barkow - US - 34 år - Olympisk sejler og Match Race Verdensmester (04-05)
Justine Mettraux - Schweiz - 27 år - Mini Transat og Tour de France sejler
Abby Ehler - Britisk - 38 år - Deltog på Amer Sports Two i Volvo Ocean Race (01-02)
Stacey Jackson - Australien - 31 år - Ni gange Sydney to Hobart (Wild Oats), TP52
Annie Lush - Britisk - 34 år - Olympisk sejler og Match Race Verdensmester (04,05,10)
Liz Wardley - Australien - 35 år - Deltog på Amer Sports Two i Volvo Ocean Race (01-02)
Carolijn Brouwer - Holland - 41 år - Deltog på Amer Sports Two i Volvo Ocean Race (01-02), Olympisk sejler i Tornado, skipper på Extreme 40 "Holmatro".
Sophie Ciszek - Australien og US - 29 år - Open 60 "Hugo Boss" sejler.
Sam Davies - Britisk - 40 år - Gennemført to Vendée Globe. Med i Jules Vernes Trophy forsøg på at slå rekord jorden rundt.
Skipper ikke udpeget endnu
Meget atypiskt har Team SCA endnu ikke udpeget deres skipper. Men de har i modsætning til de andre teams valgt et større bruttohold, så der kan skiftes ud undervejs. Men mon ikke skipper rollen bliver tildelt een af de erfarne damer, Dee Caffari eller Sam Davies.
Mange er blevet overrasket over at der ikke er nogen svenske sejlere ombord på dette svenske hold. Men det påviser trenden om at de fleste teams betragter sig som internationale teams, og sponsorerne vil bruge dette til at skabe opmærksomhed i de lande hvor sejlerne kommer fra.
Pigerne har den fordel, at de som rent pigehold må være 11 personer ombord, mens de andre teams må nøjes med at være 8.
Det vil i min optik utvivlsomt give dem en stor fordel når der skal sejles langt. Skipper og navigatøren kan formentlig holdes udenfor vagt systemet, så de til enhver tid er friske til at tage taktiske beslutninger.
I optakten til starten har der været en del uro bladt de andre teams over at pigerne har lave to-båds testning. Reglerne forbyder dette, men ikke at sejle mod en anden båd.
Pigerne har derfor sejlet mod en modificeret VO-70 fra seneste Volvo Ocean Race, hvilket specielt franskmændene på den kinesiske båd er meget fortørnet over.
Placering:
På den positive side, så har pigerne været igang meget længe - de har to-båds-testet - og de er 11 piger ombord.
På den udfordrende side, så mangler de den fysisk som helt klart bliver afgørende for topplaceringerne.
Team SCA må sejle smartere og mindre fysisk. Jeg tror faktisk de vil overraske mange og at de ikke bliver "kanonføde". De vil slå to mande teams og vil ende som nr. 5 !
Hvem de efter min mening kommer til at slå, må du vente med at læse om til senere. Frem til starten i Alicante vil jeg komme med mine vurderinger her på minbaad.dk, så "stay tuned".
Se mere om Team SCA på www.teamsca.com