Gå til hoved-indhold
BIG sejles af fem til syv mand om bord. Her ses holdet under Classic Fyn Rundt fra Kerteminde. Foto: Troels LykkeKapsejlads
BIG sejles af fem til syv mand om bord. Her ses holdet under Classic Fyn Rundt fra Kerteminde i 2012. Foto: Troels Lykke

Selvbygget DB 35 BIG designet af Jan Pedersen planer 19,5 knob

To Kalundborg-sejlere byggede en lynhurtig one off-båd, BIG, på ti måneder, selvom andre troede det ville tage meget længere tid at diagonallime en båd i træ.

Af Troels Lykke |

Hvorfor købe en ny båd, når man selv kan bygge og tegne en unik, med hjælp fra en designer. Sådan tænkte de to sejlervenner fra Kalundborg Sejlklub, tømrer Anders Thor Larsen, 49, og blikkenslager Tonny Sørensen, 41. De to har sejlet sammen siden starten af 90erne.

For fem år siden kom de med ideer til den 35 fods båd, DB35 – BIG, som i daglig tale kaldes for BIG.

Det var imidlertid Aarhus-designeren Jan Pedersen fra Design BIG, der slog de præcise streger til den hurtige båd til tur og kapsejlads.

Båden, der har en bred hæk, stejlt og smalt forskib og en dyb bly T-køl, stikker 2,2 meter i dybden, hvilket vidner om at båden på 5,7 ton, er skabt til at flytte sig hurtigt gennem vandet.

Bygget på ti måneder

Ti måneder tog det for de to sejlere at bygge båden, før den stod klar i 2008. Alle weekender og hverdage blev brugt i perioden. Skroget på 14-15 millimeters tykkelse, blev diagonallimet med epoxy, direkte op på spanter med op af tre lag Bowa krydsfiner og et lag Sapele mahogni yderst, hvor der blev lakeret 14 lag på.

Der er ikke brugt glasfibermåtter i produktionen. Indvendig er skuffer, skabe, køjer og hynder fuet med epoxy, hvilket har afstivet båden ekstra. Dækket er stærkt og består af to lag krydsfiner.

De to sejlere har før været involveret i den mindre diagonallimet racer, den ekstreme Big Time, der havde ekstreme rør-vinger ude på hver side, alligevel var der flere sejlere, der rystede på hovedet, da de ville bygge BIG.

- Vi fik at vide, at vi ikke kunne bygge båden på ti måneder, men det gjorde vi. Jeg vi så sige, at det kræver en del af familien, da al tid går oppe på båden, så det kræver en accept af familien, siger Anders Thor Larsen. Vedligehold af båden er til at overse, hvis båden vel og mærke holdes pænt uden skrammer og kommer i hal om vinteren, som BIG gør det.

- Cirka hvert andet år skal båden matslibes, det tager to mand halvanden time, samme tid tager det at lakere den to gange, forklarer Kalundborg-sejleren, der til dagligt er formand på industrihavnen i Kalundborg. BIG er pinlig tæt, men påsejles den, kan en reparation være noget bøvlet at kæmpe med i forhold til en glasfiberbåd.

- Får den en dyb ridse, skal lakken slibes helt ned, siger Anders Thor Larsen.

Besparelse

Hvad BIG har kostet at bygge vil Anders Thor Larsen ikke ud med, men skulle man købe en tilsvarende fra ny fra et firma, vil han ikke afvise, at prisen ligger på 1,5 mio. kroner sejlklar.

Prisen vil da også være relativ høj, da masten er blevet til via maskinviklet kulfiber. Den er dog ikke speciel let i forhold til en alu-mast, fortæller Anders Thor Larsen, der er rorsmand om bord. Brugtprisen ligger lige under en million kroner.

- Lige nu, hvor båden er fire år gammel, vurderer vi at brugtprisen ligger på mellem 850.000 og 900.000 kroner, siger sejleren, der ikke umiddelbart har planer om at sælge BIG.

Båden bliver nemlig flittigt brugt til onsdagskapsejlads i Kalundborg, hvor den er hurtigste båd på banen. Det bliver også til tursejlads med hustruen Dorthe og deres to børn i båden, hvor der er seks køjepladser, pantry og toilet om bord. Kapsejlads rundt om Fyn er det også blevet og Big Boat sejladser i blandt andet Kerteminde og efterårssejladser i Øresund.

Mest til hårdt vejr

Båden sejler sit handicap DH-mål hjem når det er hårdt vejr i forhold til andre både. BIG er nemlig en stiv båd der krænger lidt og tåler hårdt vejr, da den alene har et ton bly i T-bulben.

- BIG har en force i hård luft, der sejler den fantastisk. Vi stiller gerne op når det blæser, der kan båden sejle fra en X-35er, hvis det er den rigtige besætning, lyder det grinende fra rorsmanden. På kryds går båden omkring syv knob og den går højt til vinden og vender over 68 til 70 grader. På læns med spiler kommer BIG også op og surfe stærkt. Meget stærkt.

- Med vores asymmetriske spiler har vi sejlet 18,64 knob på en skæreside, og med spiler under en Fyn Cup fra Bogense gik vi 19,5 knob med spileren, men kort tid efter tog vi spileren ned, selvom båden er stabil som et godstog på læns, siger Anders Thor Larsen.

DB35 - BIG
Design BIG – Jan Pedersen
Længde  10,35 m
Bredde    3,31 m
Dybgang     2,2 m
Vægt    5,7 t
Kølvægt    1,2 t
Storsejl  39,5 m2
Fok  30 m2
Spiler  110 m2
Gennaker  70 m2
Motor – Lombardini 30 hk
Byggeår  2008
Materialer coldmolded krydsfiner
Mastemateriale       viklet kulfiber
Nypris  1,5 mio. kr.
Brugtpris nu  900.00 kr.

Den 35 fods båd, BIG, er særlig god i hårdt vejr. På læns med spiler oppe, har den sejlet 19,5 knob, hvilket er en utrolig høj fart for en 35 fods sejlbåd. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader