Gå til hoved-indhold
Chris Nørgaard og mandskab ses her i årets Palby Fyn Cup, hvor de viste fejlfri manøvre. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Chris Nørgaard og mandskab ses her i årets Palby Fyn Cup, hvor de viste fejlfri manøvre. Foto: Troels Lykke

KDYs Farr 40 der kom først Sjælland Rundt

37-årige Chris Nørgaard fra Farum står i spidsen for KDYs succesfulde Farr 40 hold. - Før havde vi en båd, hvor der blev råbt meget, det gør vi ikke mere, siger han. Se også holdets A-kæde.

Af Troels Lykke |

Den amerikanske Farr 40 har i mange år været kronprins Frederiks foretrukne kapsejladsmaskine. Han nåede at sejle en fjerdeplads hjem ved VM i Miami i april 2008. Vi ved det helt præcist, det var nemlig den uge at minbaad.dk blev født.

Nu er båden solgt og den royale rorsmand sejler Drage i stedet. Der sejles dog stadig Farr 40 rundt omkring i verden. Fx VM i San Francisco i USA i år, men det forventes at blive et lille felt på under tyve både.

Klassen er  nemlig ikke så hot som den har været, nu køber flere i stedet en Farr 400 eller en Melges 32, hvor de professionelle sejlere bruger deres tid. Men på Øresund ligger der to Farr 40ere i Tuborg Havn i Hellerup.

Koster 4.500 kr. om året

Bådene ejes af Kongelig Dansk Yachtklub, der tilbyder deres medlemmer at sejle i dem for 4.500 kroner om året, et beløb der også dækker medlemsskabet. En af de aktive sejlere er den 37-årige alenefar til to børn, Chris Nørgaard fra Farum.

Til dagligt er han iværksætter inden for telefoni og markedsføring, men i sin fritid er han skipper og rorsmand for en bruttobesætning på 15 mand, men når der sejles onsdagssejladser og andre kapsejladser, er der kun ti mand om bord, da vægten ikke må overstige 750 kilo.

KDY-holdet var i juli til et kæmpe ORC-VM i Kiel, hvor de fik klø af de to andre Farr 40ere, der deltog. I forhold til de andre i feltet blev de nummer 23 ud af 27 startende i klasse A, hvor Odense-sejleren Morten Henriksen blev nummer to med en norsk Landmark 43. Chris Nørgaard var alligevel glad for at klub-holdet fra Royal Sailing Academy deltog.

- Da vi sejlede de små inshore-sejladser  var vi bedste Farr 40 og på en otte sømil bane kunne vi også sejle fra en Swan 45, men ellers må jeg sige, at vi kom i menneskehænder og vi fik tæt fra første dag, men man bliver ikke bedre af at vinde, forklarer skipperen, der startede med at sejle Farr 40 i 2010 og i starten var der noget larm på båden, hvor de mange personer om bord skal koordinere opgaverne.

Der blev råbt tidligere

- Vi har nok haft en båd, hvor vi har råbt meget fordi der har været en stor udskiftning, men nu har vi fået et hold, der har sejlet sammen i to år og nu er manøvrerne langt bedre og vi kan nu se ud ad båden og derfor kan vi koncentrere os om at sejle den rigtige vej. Det har været en fascinerende udviklingsproces, hvor vi i dag har ro på båden fordi, at alle ved hvad de skal lave, forklarer Chris Nørgaard, der har en klar holdning om, at man skal behandle sine gaster godt, for ellers gider de ikke sejle med en.

- Men hvis man bliver ved med at gentage fejl, må man godt sige det til vedkommende. Vi evaluerer altid på vej i havn og efter sejladserne gennemgår vi også video fra sejladsen, vi har monteret to Go-Pro kameraer om bord. Du lærer meget af at se hvad du gør forkert. Vi fik også vintertrænet i år, det gav meget for holdet, siger han.

Vandt Sjælland Rundt

Og det ser ud til at virke for i år vandt holdet Sjælland Rundt, de kom endda før end V065eren Brunel, der dog som eneste båd også skulle runde Lolland og Falster.

- Det gik vores vej under Sjælland Rundt. Det var vi meget glade for, vi havde gode vagtskifter. Og vores holdning er, at distancesejladserne bliver vundet om natten, siger Chris Nørgaard, der også indrømmer at holdet var begunstiget af, at der i 80 procent af tiden blev sejlet kryds og det er Farr 40eren fra 1997 rigtig god til. Her sejler den 7,8 knob på kryds i kun 5-6 m/sek. Farr 40eren vejer også under fem ton og i hård luft kan den komme op og sejle over 17-18 knob.

- Farr 40eren er god til kryds og på plat læns. Vi synes virkelig at båden er spændende at sejle, fordi den er kraftigt overrigget. Derfor er den udfordrende at sejle. Det har taget mig fire år at lære at sejle den stærkt. De sidste ti procents fart er svære at få, det kræver meget træning. Fx kan vi få 0,3 knob mere fart på kryds ved blot at ændre på løjgangen og trykket på storskødet. Derfor er vi også hysteriske om at skrive trimmet ned. Vi har også en app fra North Sails, hvor vi kan lægge fotos af sejlene ind, så vi ved om de står rigtigt, forklarer sejleren.

To kvinder om bord

Om at sejle i en klubbåd, hvor Kongelig Dansk Yachtklub køber nye sejl eller andet grej, når det er nødvendigt siger Chris Nørgaard.

- Det er en sjov og billig måde at sejle i en stor båd på og samtidig har vi nu en hovedsponsor, så i dag hedder vi Siteimprove Sailing Team og vi taler i øvrigt engelsk om bord, da der er en australier og en tysker om bord. Vi er rimeligt homogene, selvom folk om bord er lige fra 26 til 50 år, heraf er to kvinder.

A-kæden på KDYs Farr 40
Rorsmand Chris Nørgaard
Taktik  Rasmus Rozentals
Fordæk  Ryan Worobel
Fordæk midt Andrei Gregorian
Mastemand     David Nielsen
Pitmand  Valentin Lubbe
Trimmer 1       Mille B. Jensen
Trimmer 2       Anne Mette Lerbech
Runner  Hans Henrik Glahn
Storsejl Peder Schimmell
Navigation Lars Holm

Chris Nørgaard, nummer to fra venstre, ses her under Sjælland Rundt, hvor de hilste på os på Team Brunel. Foto: Troels Lykke

Farr 40eren kæmper her ud for Hellebæk i Sjælland Rundt, hvor den kom først. Båden elsker kryds og det var der meget af i Sjælland Rundt. Bådtypen mangler en gennaker. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader