Gå til hoved-indhold
Test
Farr 400eren sejles i dag af Morten Ulrikkeholm og Michael Hestbæk er ofte taktiker på båden. Foto. Mick Anderson/Sailingpix

Farr 400 holder - men svær at styre

Jeg blev inviteret om bord af Jesper Bank, for at teste en tre tons let Farr 400, der lige nu er en af de mest hotte 40 fods både. I dag er Morten Ulrikkeholm skipper på den.

Af Troels Lykke |

Vi var seks personer, der skulle sejle båden fra Aabenraa til Flensborg, hvor Elvstrøm-holdet, med Jesper Bank i spidsen, skulle sejle deres første stævne.

Farr 400eren, der er bygget hos Premier Composite Technologies i Dubai, er noget af en sejlmaskine.

Skroget i kulfiber vejer kun 1.700 kilo, selvom det næsten er tolv meter langt og kølen er virkelig dyb og stikker 2,90 meter.

Kahytten er stort set tom, der findes et par stikkøjer under dækket og et lille pantry med et minimalistisk komfur og der er mørkt om læ, hvor man kan se den rå, sorte kulfiber i ruftaget og en masse liner, der kører under dæk, så man ikke skvatter over dem i det over fem meter lange og brede cockpit.

Masten og bom er i kulfiber og er dermed let og stiv, alt sammen handler om fart på Farr 400eren og der er virkelig tryk på riggen, fx er der 4,3 tons tryk på forstaget alene. I Elvstrøms Epex-sejl er der kulfibertråde og selv søgelænderet er i kulfiber.

Skærer op i vinden

Da jeg ser båden på havnen i Aabenraa står jeg et øjeblik med åben mund, for den amerikanske klasse ligner virkelig noget, der vil frem på banen. Fribordet er lavt og højden stiger fra agten og ud til masten, derefter falder fribordet igen på det smalle forskib, hvor et tydeligt bovspryd ses.

Stævnen er oprejst, det giver længst mulig vandlinje, men stævnen er ikke spids, men rund, som man ser det på en Grinde fra 70erne.

Men tag ikke fejl, Farr Yacht Design ved hvad de gør og ti minutter efter må jeg sande, at vi spurter af sted med vinden ind fra siden. Godt nok var Farr 400eren svær at få til at falde af, da den lå stille efter vi havde sat det enorme storsejl på den omkring 20 meter lange mast.

Det blæser 7-8 m/sek. fra vest og vandet er helt lysegrønt udfor Aabenraa Havn. Båden smider sig lynhurtigt ned, den vil gerne have, at der er syv-otte tunge gaster på siden, så den ikke skærer op og det er netop det jeg oplever efter en halv times sejlads, da vi sejler sydpå mod Als.

Et vindpust på op til 9 m/sek. rammer os og mens jeg styrer båden skærer den op, da en af gasterne Jesper Nielsen fra Elvstrøm Sails, ikke får slækket storsejlet ud i tide. Den smalle tynde ror, hvor der er minimal vandmodstand, virker ikke særlig sikkert, men båden er heller ikke skabt til sikker tursejlads, men for at vinde kapsejladser.

Med selv det mindste ryk i roret, flytter båden sig voldsomt, man skal derfor foretage stille rorbevægelser.

Roret er svær at holde på halvvind og det ryster let i rorpinden, selvom vi sejler lidt over 11 knob, den fart ville få andre enkeltskrogsbåde kunne sejle. Der er en masse skrappe sejlere om bord, hvor nogle af dem konstant arbejder på en grinderpiedestal, der gør at skøderne til fok eller gennaker hurtigt kan hales ind.

Kraftigt vindpust

Vi rammes pludselig af et gigantisk vindskift på 100 grader og med kraftig vind. Jeg er nede i kahytten på det tidspunkt og bliver nærmest smidt over i modsat side, hvor der siver regnvand ind, men ingen ved lige hvor det kommer fra endnu, fortæller Elvstrøm Sails salgschef, Espen Kamperhaug, der som de fem andre blev om bord, selvom masten kun var få meter fra at kysse vandet i det kraftige vindskift.

Det som der var mest fokus på i det kraftige vindpust, var, udover at blive om bord, at få sat hækstaget i den rigtige luv side og få slækket i modsat læ side, da der ikke er noget hækstag, der holder masten tilbage.

Sejlerne reagerede heldigvis professionelt og alt blev slækket og halt som man skulle for ikke at ødelægge grejet.

Alle hal sidder virkelig godt og tovværket kører nede under dækket. Ikke mindst bomnedhalet er smart placeret, nemlig helt agter, således kan man hurtigt hale og slække det, når man sejler med det store forsejl, gennakeren, oppe i hård luft, hvor båden let kan plane 15 knob.

Farr 400eren har et kæmpe cockpit at arbejde i. Og er moderne med 'kaffemølle' til at køre spil med. Foto: Troels Lykke

En båd for Kronprinsen

- For os er båden en unik mulighed for at vise vores sejl frem og udvikle dem projekt bliver en nyttig platform i form af udvikling og test af nye sejl, men vi skal selv stille med holdet, det er en del af aftalen med bådens ejer, Claus Landmark, siger Espen Kamperhaug, som for få måneder siden flyttede fra Norge til Danmark og tiltrådte, som en del af ejerkredsen af Elvstrøm Sails.

Jeg forstår hvad han siger, der er nemlig en masse hype og prestige omkring Farr 400-klassen og ikke kun fordi båden koster tre millioner kroner sejlklar, men fordi klassen er i vækst med 13 nye både og masser af professionelle sejlere og rigmænd har kastet sig over klassen, der dermed sender den ældre Farr 40-klasse på pension, en ældre og nu yt bådtype, som kronprins Frederik tidligere ejede. Lige nu findes der 15 Farr 400ere.

Transporteres i container

Da vi sejler gennem Sønderborg og Als Sund og krydser op i Flensborg Fjord bliver båden meget lettere på roret, og vi nærmest stormer forbi andre sejlbåde, der ligner stillestående grantræer i Harzen, da vi stryger forbi og går højere mod vinden.

Båden er lynende hurtig, enhver kapsejler vil elske den slags båd, hvis han altså kan skaffe pengene og et stort mandskab på 8-10 mand.

Ejer af Farr 400eren, Claus Landmark, der i Skandinavien repræsenterer firmaet, der byggede båden, Premier Composite Technologies  i Skandinavien, siger om båden:

- Sejlsporten er i forandring, og one-design både er vejen frem og en Farr 400 er ganske transportvenlig og passer i en 40 fods container. Det koster ikke mere at fragte den rundt, og dermed bliver satsningen helårlig.

Vi kaster os ud i bølgerne som pionerer og som første båd i regionen med det klare mål, at vi inden længe får et årligt internationalt stævne i Skandinavien, siger Claus Landmark om båden, hvor kølen kan skubbes op i kahytten under transport på land.

Farr 400
Længde overalt 11,80 m
Vandlinjelængde 11,11 m
Bredde    3,42 m
Dybgang   2,90 m
Vægt   3,9 ton
Kølvægt  2,2 ton
Sejlareal på kryds 102 m2
Sejlareal på læns 235 m2
Byggematerialer    kulfiber og epoxy
Design           Farr Yacht Design, USA
Byggested  Dubai
Pris sejlklar  3 mio. kr.
Forhandling og info   www.farr400.com

Du ser ikke ingen aptering i mahogni eller bløde hynder her. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader