Gå til hoved-indhold
Havne
Det planlagte anløb af Hundested Havn.
Havne
Som det blev i virkeligheden.
Havne
Hundested forhavn med strøm og virkeligt anløb.
Havne
Stig Ekbloms fine Nordiske Krydser.
Havne
Skader på skroget efter nærkontakt med færge og mole.
Havne
Sammenstødet med færgen gav skader i stævnen.

Båd suget ind til færge og sejler faldt i vandet i Hundested

Stig Ekblom blev fanget af malstrømmen fra Hundested-Rørvig færgens skrue. At episoden ikke fik et værre udfald end en mand i vandet og skrammer på båden er heldigt.

Af katrine bertelsen |

I starten af oktober måned skulle Stig Ekblom ind i Hundested Havn. Det har han gjort mange gange før, men denne gang gik det galt. Stig Ekbloms båd, en Nordisk Krydser fra 1931 – uden motor, gik ind i havnen i ca. 11 m/sek. vind.

– Da jeg anløb i frisk vind fra sydvest til vest, var jeg absolut ikke bekymret – jeg har anløbet Hundested Havn så mange gange før, og har dermed følt mig helt ”hjemme” i den. Ude på Fjorden havde jeg taget forsejlet ned, så jeg ankom med rebet storsejl – klar til at reducere sejl yderligere, så jeg ikke gik ind i inderhavnen med for stor fart, fortæller Stig Ekblom. Herfra tager begivenhederne fart.

Kraftigt skruevand

Da Stig Ekblom kom ind i det store havnebassin, registrerede han kraftigt skruevand agterud fra færgen, der lå ved færgelejet. Da han går op i vinden for at reducere storsejlet, driver båden noget af og kører pludselig sidelæns. Efter at have kæmpet med båden, driver den nu mod bagbord og vil igen ikke gå over stag, trods roret i borde.

– Jeg kørte igen sidelæns, men nu nedad mod færgen – og som ført af en kæmpehånd drejede båden mod bagbord og styrede med stævnen lige ind i færgens side, siger Stig Ekblom.

Falder i vandet

Bådens stævn kommer ind under færgens lavtsiddende fenderbjælke, og sætter sig fast. Det lykkes Stig Ekblom at få båden fri, men båden driver nu med vindens hjælp ind bag færgelejet. Han får til sidst fat i et af de store dæk, der sidder som fendere langs kajen. Han har endnu ikke fået sat fortøjninger på, så han må på fordæk.

– Mens jeg stod der på det dansende fordæk, hoppede båden ekstra kraftigt, og båden forsvandt under mig. Jeg røg i vandet, men holdt fast i fenderdækket, og imens dansede båden langs kajen indad mod det inderste færgeleje.

Her får nogle af færgefolkene på land øje på ham og hjælper ham på land.

HHvis jeg var faldet i vandet fra stævnen, mens jeg forsøgte at skubbe båden væk fra færgen, er der en stor sandsynlighed for, at jeg ville være blevet suget ned under færgen og hakket i stykker af skruen, siger Stig Ekblom.

To forbipasserende får fat i båden, og tilsammen får de fortøjet den. Mens Stig skifter til tørt tøj, får den ene hjælper fat i havnefogden og sætter ham ind i sagen. Havnefogden kom til og fik derefter fat i en motorbåd, der kunne trække båden ind i inderhavnen.

Skaderne

Nu var faren overstået – men båden havde jo fået slemme knubs. Stævnspidsen af rustfrit stål var slået ind og revet op, og fribordet til styrbord havde fået en række slemme hak fra den vestlige del af den inderste færgerampe.

Hvad var det der skete?

Tiden var nu inde til eftertanke og analyse af, hvordan det kunne gå så galt.

– Her er kun en rimelig forklaring – og det er at færgen, der lå med skruen i gang ved færgelejet, har sat hele forhavnens vand i bevægelse. Den har skabt en malstrøm, som jeg ikke kunne hamle op med min reducerede sejlføring, der jo netop ellers var foranstaltet af sikkerhedsgrunde, siger Stig Ekblom.

Stig Ekblom peger på, at færgen ikke må ligge med skruen slået til, når den ikke skal sejle.

– Det er skibsførerens uansvarlige adfærd ved at lade skibet ligge med kraftig skruegang, der har ført til min desperate situation, det kan der ikke herske tvivl om, konstaterer Stig Ekblom og fortsætter:
– Rundt omkring på havnen står der ellers meget store skilte med budskabet om, at det er strengt forbudt at røre skruen, mens fartøjet ligger til kaj.

Pas på i erhvervshavne

Havnefoged i Hundested Havn, Søren Brink, der hjalp Stig Ekblom med bugsere båden ind i inderhavnen, har ingen kommentarer til den konkrete hændelse, men siger til minbaad.dk.

– På den tid af året sejler Hundested-Rørvig færgen næsten hele tiden. Når man kommer ind i en kombineret, færge-, lyst- og fiskerihavn, skal man være meget forsigtig. Der er trafik – stort set altid – og man skal udvise agtpågivenhed, da der kan være kraftigt røre i havnebassinet.

Anmeldelse eller ej

Stig Ekblom er meget i tvivl om han skal anmelde sagen til politiet. Det har han egentlig ikke videre lyst til, da der ingen vidner er til at bekræfte, at færgen havde skruen slået til.
Han har skrevet til Søfartsstyrelsen, der svarer således:

”Kære Stig Ekblom,
Søfartsstyrelsen har set på din henvendelse, og skal herefter vejlede om at anmelde sagen til politiet, som vil kunne efterforske og foretage afhøringer i sagen. Såfremt politiet vil have behov for bistand, vil Søfartsstyrelsen blive anmodet om en udtalelse.”

Læs også Stig Ekbloms uddybende forklaring på sin blog

content-loader
content-loader
content-loader