Calle var døden nær efter kollision i Hobie Cat 16
Calle H. Sørensen sejlede 15 knob, da polsk Hobie 16 ramte ham og Bjørnholt i samme fart, frontalt. I to døgn vidste italienske læger ikke om Thurø-sejler overlevede. Forleden landede han i Danmark.
Sejlads kan være livsfarligt.
31. juli blev 17-årige Calle H. Sørensen ramt i høj fart, ved en topmærkerunding, mens han stod i trapez, bag ham styrede Nicolaj Bjørnholt til EM i Hobie Cat 16 på Gardasøen, hvor der var 120 joller på banen.
Nu får minbaad.dk hele historien om ulykken, der nær havde kostede sejleren livet.
- Da mine forældre kom på hospitalet og jeg lå i kunstig koma i respirator, fik de af vide, at prognoserne for overlevelse var dårlige. De næste 48 timer ville vise hvad vej det gik, forklarer Calle H. Sørensen, der til dagligt er bådebyggerlærling hos Walsteds på Thurø.
Flyforbud
Nu er han igen i Danmark, men er sygemeldt i flere måneder frem. Han landede i Kastrup Lufthavn 26. august, først der måtte han nemlig flyve, da flyselskabet ikke ville lade ham flyve før, da hans lunger ikke var funktionsdygtige nok, efter de begge kollapsede.
Sejleren var indlagt ti dage på intensiv afdeling i Italien, derefter blev han flyttet derfra og var yderligere ni dage på hospitalet, hvorefter han blev udskrevet, men skulle dog møde ind på hospitalet og nåede at være 27 dage på hospitalet.
I dag kan han højst gå fem minutter, hvorefter han bliver stakåndet. Den dygtige sejler skal nu have genoptrænet sine muskler, da han har mistet tolv procent af sin muskelmasse. Han går til læger, fysioterapeut og går til genoptræning.
Han transporterer sig delvist i en kørestol, indtil videre. Calle fortæller, han er glad for at være hjemme i vante omgivelser og tæt på venner og familie.
Ulykken var også voldsom.
- Vi sejlede 15 knob efter vi faldt af for at undgå kollision og den polske båd, der også forsøgte at undgå kollisionen, sejlede også med 15 knob, så det svarer til at jeg blev ramt med 50 km/timen. Deres skrog ramte mig lige i ribbenene, hvor redningsvesten ikke kunne beskytte mig. Min hud er brændt, der hvor jeg blev ramt, forklarer Calle H. Sørensen med alvorlig stemme.
Sad fast i trapezbælte
Efter kollisionen bliver han skubbet over i rorsmanden Nicolaj Bjørnholt og båden kæntrer og Calle er ved at blive trukket ned under vandet, da han ikke kan løsne sig fra sit trapezbælte.
- Men jeg får vristet mig fri med højre hånd, jeg lå halvt inde under trampolinen og kommer ud i det fri, derefter får Nicolaj mig op og kalder på hjælp. Jeg besvimer og da jeg vågner er Chris og Valerie kommet for at hjælpe, fortæller gasten, der lå i 45 minutter på den væltede jolle, før der kommer redningsfolk. Lige da Calle blev ramt, tror Calle, at hans ryg er brækket. Det var heldigvis ikke tilfældet.
- Der var masser af følgebåde, men de kunne ikke hjælpe mig.
Hjertet skubbet fem centimeter
Skadeslisten var da også voldsom. Hjertet havde skubbet sig fem centimeter til højre, men er nu på plads igen. Der kom skade på bronkierne, en brist på milten, venstre albue og skulder blev brækket, samt otte ribben, hvoraf 3 er knust. Begge lunger kollapsede og venstre lunge blev punkteret af et brækket ribben.
- Der kan gå mellem tre måneder og et år før jeg er helet, fortæller lægerne mig. Jeg vil gerne sejle igen, men om jeg skal sejle Hobie Cat, det ved jeg ikke, lyder det forsigtigt fra sejleren.
Han ønsker ikke at give nogle skylden for ulykken. Men banen var noget kort at sejle på for 120 både.
- Derfor blev det ret tæt ved mærkerundingerne, samtidig lå topmærket skævt og det gjorde at der blev sejlet endnu tættere.
Calle mødte op i kørestol, da der forleden blev sejlet Sejlsportsliga i Faaborg i 2. division. Han plejer at sejle med på holdet. Foto: Dansk Sejlunion