Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
5.5m båden afløste 6meteren i den olympiske klasse fra 1952 i Helsingfors, indtil 1968 i Acapulco, hvorefter den blev afløst af Solingen.

Ta til Tuborg havn og tjek 5.5 metere ud

Fra i morgen sejles Wessel & Vett Meter Cup på Øresund fra Tuborg Havn. De afsindigt smukke 12mR og avancerede 5.5 metere er på startlinjen. Begge bådtyper er tidligere olympiske.

Af Troels Lykke |

De seneste år har det udelukkende været de flotte og klassiske 12-Meter både (21 meter lange) der dystede Øresund i KDYs stævne, Wessel & Vett Meter Cup, men i år deltager også ni 5.5-Meter både, der er cirka 9,5 meter lange.

Hos 12mR deltager udelukkende klassiske både, dvs. både i træ og fra første halvdel af sidste århundrede – dog med den undtagelse, at én af bådene er fra 2015, bygget på Robbe & Berking værftet i Flensborg til ”radar milliardæren” Erik Tingleff Larsen fra Weibel Scientific.

- Et Johan Anker design (434), som dog aldrig blev bygget før nu pga. Ankers død og krigen – utrolig smuk båd, fortæller båddesigner Johan Joensen i dag.

Tre typer 5.5 metere

Hos 5.5 meter feltet ser det lidt anderledes ud. For af de ni startende både, er der fire klassiske (bygget før 1970), tre Evolution (fra 1970 til 1994) og to moderne (efter 1994). En dansk båd stiller op, som tidligere verdensmester i H-båd og Yngling, Bo Selko, skal styre.

- Sidstnævnte moderne byder på noget af det ypperste sejlsporten kan vise frem – den er stadig bygget efter samme formel som de andre 5.5m men gør brug af de nyeste materialer til skrog, mast og sejl. Der vil altså være rig lejlighed til at se udviklingen i 5.5m klassen gennem årene, forklarer Johan Joensen.

Fri konstruktionsklasse

5.5m er en fri konstruktionsklasse og det appellerer til tidligere Drage, Soling og Star-sejlere.

- De moderne både er topavancerede sejlmaskiner med alle tænkelige trim muligheder, og der sejles sågar med trimflap på agterkanten af kølen. Båden har også den fordel i forhold til 6-12mR, at de ikke er så tunge (maks 2000 kg.) hvilket gør dem ideelle, at traile til stævner, fortæller designeren.

Han forklarer videre at der pt. bliver arbejdet på nye både til det forestående VM, i Hellerup.

Der er således en svensk båd under bygning, designet af Håkon Sødergren. I Danmark er Johan Joensen ligeledes selv i gang med et projekt, hvor målet er, at få en helt ny dansk båd med til VM også.

VM i KDYs 150 års jubilæum

I forbindelse med KDY’s 150 års jubilæum sejles der i august 2016 VM for 5.5m i Hellerup (der forventes mere end 40 5.5m både til start), og som tidligere omtalt er det så præcis 50 år siden Paul Elvstrøm vandt VM for 5.5m med WEB III udenfor Hellerup.  

Disse klassiske sejlbåde (inkl. 6mR, 8mR og 10mR) har præget sejlsporten gennem tiderne.

12mR har været olympisk fa 1908 indtil 1920 og er ikke mindst kendt som Americas Cup båd fra 1958 indtil 1987.

5.5 meter var olympisk fra 1952 til 1968

5.5m både afløste 6m båden i den olympiske klasse og man sejlede fra 1952 (Helsingfors) indtil 1968 (Acapulco), hvorefter den blev afløst af Solingen.

Det blev til en OL sølv medalje til Danmark med William Berntsen 1960 i Rom (5.5m WEB II). Og ikke mindst så er både 12mR og 5.5m klassen stadig meget aktiv, således var der 14 (!) 12mR og 30 5.5m til start ved Robbe & Berking Classic i juli. 

- Kom ned til Tuborg Havn og få et kig på de flotte både – bådejerne viser gerne bådene frem fra fredag 4. september og til søndag. Starterne går kl. 11.00 alle tre dage i weekenden, siger Johan Joensen.

5.5 meter er vældig moderne, men har stolt olympisk historie med sig.

Der vil være ni på startlinjen ud for Tuborg Havn fra i morgen. 5.5 meteren trailes rundt til stævnerne.

Her ses seneste danske 5.5 m-design fra Joensen:

 

<iframe allowfullscreen frameborder="0" src="https://www.youtube.com/embed/IPnim4i9rgU" height="423" width="600"></iframe>
content-loader
content-loader
content-loader