Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
57-årige Hans Rasmussen fra Svendborg var til VM i år down under. Nu giver han en guide til nye sejlere.

Moth-guide: Vil du være cool - svæv over bølgerne

Hvad koster en Moth, hvor svært er det, hvordan kommer man i gang? Disse spørgsmål svarer Hans Rasmussen fra Svendborg på. Se også ny dansk Moth-side.

Af Troels Lykke |

Der har på det seneste været ny interesse for Moth-jollen på minbaad.dk, det finder jeg som Moth-sejler meget positivt, forklarer fynboen Hans Rasmussen, der fortæller videre.

Men det svirrer i luften med begreber og tal der kan forskrække enhver. Her følger derfor en lille ”Moth-guide”: Hvor mange Moth er der i Danmark, hvad koster en Moth, hvor svært er det, hvordan kommer man igang?

Så vidt jeg ved er der 6 Moth-joller i Danmark. I de seneste år har to af os jævnligt deltaget i stævner. Peter Lang købte en jolle sidste år, var med til et enkelt stævne i Tyskland. Det er fantastisk at en berømthed som Peter har fået interesse for Moth-jollen, forhåbentlig kan det gøre at interessen breder sig. Vi håber at købet af ny båd gør at vi ser mere til Peter den kommende sæson.

Hvad koster det?
Jeg tror det udsagn jeg har hørt mest siden jeg begyndte at sejle Moth i 2009, er: ”Det er dyrt”. Men det behøver ikke være dyrt, ihvertfald ikke i forhold til hvad kapsejladsjoller ellers koster – eller hvad folk gladeligt betaler for en mountainbike.

Ombyggede lowridere koster 15.000 – 25.000 kr. Men man skal sikre sig at ombygningen er lavet ordentligt. Det er surt at have en båd der foiler dårligt, specielt når man skal lære det.

En ”født” førstegenerationsfoiler (Prowler) fra 2006 – 2007 koster idag 25.000 – 35.000 kr. Det er velsejlende solide både som det ofte kan betale sig at opgradere.

Næste generation (Bladerider / Ninja) koster 40 – 70.000 kr, afhængigt af stand og opgraderinger. En tunet Bladerider eller Ninja kan sagtens følge med på banerne i hænderne på den rigtige mand eller dame.

Mach2, som er bygget fra 2009 og har vundet VM hvert år siden, er i dag dominerende. Fås fra ca. 90.000 kr og opefter. Rocket og Exocet er bygget siden 2012, men er sjældne at finde brugte.

Der er stor efterspørgsel efter brugte både, som derfor holder priserne forbavsende godt. Det bedste sted at søge er www.mothmart.com

Nye både:
Der er idag 3 dominerende fabrikater, Rocket, Exocet og Mach2. Flere andre fremstilles i mindre styktal. En toptunet, totalt gejlet Moth koster 140 – 180.000 kr.

Det er mange penge, men der er også mange flere stumper end i andre både, alt er fremstillet i kulfiber. Da alle fabrikater fremstilles uden for eurozonen, har den faldende eurokurs desværre bevirket prisstigninger.

Hvor meget betyder båden så ?  Mindre end man skulle tro. Hvis du vælter to gange i en Mach2, og ham i den gamle Prowler ikke gør, så kommer han sikkert i mål før dig…

Hvor svært er det?
Hvis du kan håndtere en moderne planende jolle, f. eks en Laser – så vil du med lidt held kunne flyve første gang du prøver en Moth – ihvertfald når du sejler ligeud, i 4 m/s, på fladt vand. I 8 m/s er det svært, i 10 – 12 m/s og krapsø har selv verdens bedste sejlere nok at se til.

Hvis du ikke er topsejler skal du regne med at svømme en del det første stykke tid, afhængigt af hvor meget du udfordrer dig selv.

Men det er alt bøvlet værd.  Når du første gang føler du har styr på det, går på kryds med 15 knob, fartvinden får øjnene til at løbe i vand, så er det fantastisk !  Og du kommer til topmærket, falder af, farten stiger til 25 knob… Det er SINDSYGT!!!

Hvad med fysikken?
Almindelig god form er nødvendig. Til gengæld har man mere brug for at være adræt end råstyrke. Af samme grund undrer det mig der ikke er flere piger der sejler Moth. Også fordi vægten ikke er afgørende.

En af de tyske sejlere vejer 52 kg, han håndterer fint sin båd. En af schweitzerne vejer 58 kg, han er superhurtig, også i blæsevejr. Til gengæld ser man ikke mange sejlere over 90 kg. Optimalvægten er nok 70 – 75 kg.

Hvordan kommer man i gang?

Det er ikke så let at få lov at låne en jolle. Selv om de er forbavsende robuste, er det på første tur risikoen for at ødelægge noget er størst. På Gardasøen og Mar Menor i Spanien er der sejlerskoler der har specialiseret sig i Moth-sejlads. Ellers køber man bare en båd og går igang !

Et godt råd hvis du har købt en båd: Tag ud og mød andre Moth-sejlere. Også selv om man ikke har styr på det. En tysker beskrev hvordan han på 1 dag til et stævne lærte mere end han havde lært ved at plaske rundt alene i 3 år. Alle er hjælpsomme, og ingen griner selv om man roder rundt. Vi har alle sammen været igennem det.

En ny hjemmeside, www.mothclass.dk, er lige åbnet. Siden forsøger at svare på de spørgsmål der dukker op, hvis man som ikke-Mothsejler begynder at interessere sig for klassen.

 

content-loader
content-loader
content-loader