Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Bliv skarp på strategi og tak taktik før sæsonstart.

Rindoms kapsejladstips: Comeback i springende vind

Vedbæk-træner Christian Rindom giver tips til hvordan du kommer tilbage i sejladsen i springende vind. Fx brug de andre både, fald mod næste skift, og hjælp dit held på vej.

Af Christian Rindom |

Grundig forberedelse er vejen til succes
For at gøre det enkelt deles vindskiftene op i to typer. En type, hvor vindskiftene er store nok til det betaler sig at sejle i dårlig vind og en type hvor det er så lille, at det kan betale sig at sejle i skrald for at møde det næste skift.

Sæt to kurser, en høj og en lav ud fra din gennemsnitskurs.

Denne inddeling er god at bruge, når der skal dannes et overblik over forholdene.
Det er vigtig at få en fornemmelse af forholdet mellem de to typer af vindskift.

Forbereder du dig grundigt, er det sandsynligt at du tage den rette beslutning når tingene brænder på.

Før sejladsen kan du med udgangspunkt ved startlinjen sejle 8-10 min. på hhv. styrbord og bagbord halse, gennem så mange skift som muligt. Undervejs notere du flere gange kursen, skiftenes varighed og om der tryk eller ej.

I en jolle kan det være svært at notere mens der sejles, men du kan evt. stoppe op efter 3-4 skift for at notere forholdene. I sidste ende sejler vi ikke sejladsen ud fra en notesbog, men det kan hjælpe dig til at danne et indtryk af forholdene. 

Gå ikke i panik
Hvis starten ikke er gået som planlagt og linjen krydses i et meget dårligt spor, er det fristende at vende med det samme, men det er ikke altid den bedste løsning.

Det er sjældent at alt vindes tilbage på den første vending og en forhastet beslutning kan ofte gøre tingene meget værre. Kig dig om efter alternative spor og afgør om vinden er for rum til at vende.

Er kursen rum, kan højden med fordel omsættes til fart for at få et bedre spor. Der er dog en risiko for, at du glider ned i båden til læ. Til gengæld kan det købe dig noget betænkningstid til at finde et bedre alternativ.

Vend før skiftet
Ligger du i dårlig vind bag en tæt gruppe er det mest fordelagtige tidspunkt at vende, oftest lidt før et skift.

Du taber lidt afstand til gruppen, men det giver plads og fri vind til at placere dig rigtigt i forhold til de næste skift. Venter du med slå til vinden er skiftet, er der stor sandsynlighed for, at alle andre vender på toppen af dig og du ligger igen i samme situation.

Når du planlægger hvornår du separerer dig for gruppen, er det vigtigt at holde øje med de mørke felter der nærmer sig.

Forsøg at afgøre, om det er et højre eller venstre skift, ved at kigge på hvilken retning trykker bevæger sig. Det er som udgangspunkt det bedste at vende over i en rummer når du skal separer dig fra en gruppe. Der er dog undtagelser som vi kommer ind på senere.

 

Tænk frem og undgå klumperne

Du kan pinche eller falde gennem den dårlige vind eller slå. Selvom vinden er rum, kan det af og til stadig betale sig at vende for at komme fri.

Ved at sejle kort tid på en skrald kurs kan du nå hen til en endnu større rummer eller et frit spor, du kan indkassere på senere.

Kig dig om efter områder med tryk og fri vind i nærheden, men husk det ikke nødvendigvis er forkert at sejle i dårlig vind, så grib ikke bare den første mulighed, men tænk fremad og planlæg dit næste træk.

Det hele handler om placere sig bedst muligt i forhold til dine konkurrenter og de kommende skift.

Vær tålmodig og stol på din forberedelse
Ligger du i et dårligt spor, så brug de kurser du har sat under din forberedelse til at bestemme om kursen er så rum at du skal fortsætte.

Hvis et skift er lille, eller på vej til at være rum på den anden halse, kan du med fordel vælge den skralde kurs for at komme hen til et større skift. Hold øje med hvilken vej vinden bevæger sig.

På en skiftende dag kan det betale sig at sejle 10 grader skrald, for at komme hen til en 30 graders rummer.

Tålmodighed er dyd på en dag med skiftende vind. Hvis vinden ikke gør som forventet, så kig dig om efter andre muligheder. Vinden drejer for det meste tilbage igen.

Brug de andre både
En vigtig del af taktikken er din placering i forhold til de andre både. Hvis du er på vej mod en gruppe der sejler på modsat halse og vinden begynder at skralde, så vent ikke for længe med at slå, da du ellers vil ende i tæt trafik og dårlig vind.

Brug i stedet den let skraldende vind og slå for slippe væk fra gruppen med et minimalt tab. 

Fald mod det næste skift
Når rummeren rammer og du ligger under en gruppe både, så fald hen mod det næste skift. Er skiftet en rummer på modsatte halse, giver det dig en mulighed for at vende ind foran gruppen. Hvor meget det kan betale sig at falde afhænger af din bådtype, så prøv det til træningen.

Kend din begrænsninger
Når du vælger et spor er det vigtigt at vide om du kan holde det. Et kendskab til dine konkurrenter gør det nemmere, men kend også dine egene begrænsninger.

Når du ved hvor højt, lavt og hurtigt du kan gå, samt hvor hurtigt du kan skifte gear kan du bruge dine konkurrenter til at sikre dit spor.

Vend eksempelvis lidt tættere på en konkurrent, så der ikke er meget plads til en ekstra båd. Det gør det mindre sandsynligt at du mister dit spor, ved at en anden vender på toppen af dig.  Dit sport er måske dårligere, men til gengæld mere sikkert.

Hav altid et alternativ
Når du nærmer dig topmærket, bliver banen mindre og feltet tættere. Vinden kommer ofte fra land når den er springende og det bliver kun værre når du nærmer dig land. Tænk fremad og holde øje med hvor dine konkurrenter ligger, så du har et alternativ klar hvis nogen stjæler dit spor.

Glem ikke det store overblik
Tænk over hvor du ligger i det samlede resultat og afgør derefter, hvor meget der skal satses. Det sidste der må ske er, at du smide en overalt sejre væk fordi du tog en chance der ikke var nødvendig.

Hjælp dit held på vej
I et tæt flet sker et comeback ikke uden en lille smule held. Hvis du ikke er parat til at satse lidt, kan du heller ikke vinde noget. Nogen gange skal der bare lidt af et mirakel til. Men husk at overvej dine beslutninger grundigt.

Du er kommet fri af gruppen, men en konkurrent vender lige foran dig og du ligger igen i dårlig vind. Din konkurrent forsøger at kontrollere dig, og du har nu tre muligheder for at komme fri.

26-årige Christian Rindom, th., træner til dagligt Europajoller i Vedbæk. Nu skriver han også for minbaad.dk. Rindom har selv været EM-guldvinder i Europajollen og 4 til VM. Han har nu været træner i fem år og det har givet en del internationale sejre. Fornylig har han også givet sparring i en Laser Radial mod sin lillesøster Anne-Marie Rindom.

content-loader
content-loader
content-loader