Tunet Granada 23: Nu med nye sejl og selvvendefok
Jacques Filtenborg fortæller videre om forvandlingen af sin fars Granada 23 ”Family”, til en Granada 23 ”tour sport” i Frederikssund. Skroget nu stivere, og lettet for nogle gode kilo.
I min tidligere blog fortalte jeg om hvordan vi, efter at have fjernet mange af de tunge skabe, fra båden, var blevet klar over hvor skrøbelig konstruktionen egentlig var af denne båd. Dette problem løste vi ved at stive nogle af de gamle skotter lidt bedre af.
Det da gode vejr begyndte at hente os i starten af den forrige sæson, blev min far enig med sig selv om at vi nok måtte fokusere på at få nogle gode sejl, frem for at bruge tid på det kosmetiske.
Nyt storsejl med mere power
Og eftersom mig far, Gert Larsen, arbejde for North Sails i denne periode, kunne han sammen med North Sails udvikle et lidt bedre sejl, der trak bedre, og som frem for alt var nemmere at rebe, i tilfælde af at det skulle blæse op under en sejlads.
Vi fik udviklet et nyt storsejl med nyt design, og samlet to m2 ekstra sejlareal. Så vi kunne få lidt mere power på de stille sommerdage.
Vi fik senere på sæsonen udviklet en ny fok. Da den tidligere sprækkede under distancekapsejladsen ”SRPI” (Sjælland Rundt På Indersiden), og gjorde at vi måtte udgå...
Her den dug, der skulle bruges til den nyudviklede selv-vender fok.
Den nye fok er designet til selv-vende system, og til medium vindstyrke. Grunden til valget af denne fok, var at vi i forvejen havde en udmærket genoa i et ekstra stort cut, altså designet specielt til let vind.
Disse nye sejl gav godt en knob ekstra på gennemsnitsfarten. Og en generelt bedre båd, den reagerede ikke på samme måde over for pust ved at kaste sig ned på siden. Den fik det omdannet til fart i stedet for krængning.
Familieræs mellem Granada 23 og Maxi 68
Tidligere når min familie og jeg sejlede på tur. Mig og min søster i min Maxi 68’er, og mine forældre i deres Granada 23. Kunne jeg godt hænge på dem og til tider sejle fra dem, i vindvinduet mellem 6-9 sekundmeter.
Men efter båden fik nye sejl, kunne jeg slet ikke hænge på mere. Jeg kunne måske hænge på dem ned ad bakke, på en god lænser og med sejlene stående til butterfly.
Nu var det tid til at få båden på land, og få det kosmetiske til at være i orden.
Her ses Granada’en udstyret med de nye sejl, både fok og genoa. - Som nogle sejlkendere måske vil kunne se er storsejlet blevet bredere mod toppen.
Jacques Filtenborg, 17-årig gymnasieelev Maxi 68-ejer fra Frederikssund Lystbådehavn, er en af de nye junior-journalistelever på minbaad.dk.