Gå til hoved-indhold
Den nye radar kommer på markedet i løbet af 2015. Foto: SimradUdstyr
Den nye radar kommer på markedet i løbet af 2015. Foto: Simrad

Ny Simrad-radar kan række 72 nautiske sømil

- HALO’s signalbehandling og automatiske indstillinger for havn, offshore, vejr, fugle og manuel gør det enkelt at opnå den optimale indstilling med tydelige mål, fortæller Simrad om den nye radar.

 

Af Sara Sulkjær |

Den første maj blev Simrad HALO™ Puls-kompressions-radarserien offentliggjort for sejlere verden over.

HALO er verdens første højtydende åben-antenne-radar til det rekreative marked baseret på halvleder- og pulsekompressionsteknologi.

- Ved at kombinere fordelene fra bredbåndsradar ’en, der blev introduceret af Simrad Yachting som BR24 i 2009 med traditionelle puls-radarsystemer, kan HALO se mål så tæt på som 6 meter, skriver Simrad i en pressemeddelelse. 

Tidligere kunne det kun gøres med en bredbåndsradar. Samtidig kan HALO opnå en rækkevidde på op til 72 nautiske mil.

To radarer i én

Med Beam Sharpening (strålefokusering) opnår HALO en god målopløsning. Ved brug af Dual Range-funktionen fungerer HALO som to radarer i én med samtidig præsentation af to forskellige ranges (distancer) og med separate indstillinger. 

- HALO’s signalbehandling og automatiske indstillinger for havn, offshore, vejr, fugle og manuel gør det enkelt at opnå den optimale indstilling med tydelige mål under selv de mest krævende forhold, fortæller producenten. 

Dual Range funktionen i HALO - med kompas tilsluttet - betyder også, at Dual MARPA Function har mulighed for at følge op til 20 mål med angivelse af ”closest point of approach” og tid for hvert enkelt mål.

Kraftig motor

I modsætning til den traditionelle pulsradar bruger HALO ikke en kraftig magnetron for at udsende et signal. 

- Det betyder et krystalklart og detaljeret radarbillede allerede 16-25 sekunder efter, at radar’en er tændt. Derved undgås den traditionelle opvarmningstid på 2-3 minutter, som kendes fra pulsradar’en, fortæller Simrad. 

HALO-radar’en er forsynet med en børsteløs motor, der via en kompakt helical-gearkasse driver antennen. 

Konstruktionen bevirker en næsten lydløs gang og lang levetid uden behov for service, som ellers kendes fra traditionelle radar’er. 

En yderligere fordel er, at halvleder-teknologien gør, at HALO overholder de seneste krav til signal-renhed og udstråling.

Den kan derfor være tændt i et havneområde. Sikkerhedsafstanden, med hensyn til udstråling, ligger inden for selve radarantennens drejeradius.

I standby er strømforbruget nede på kun 6.5 Watt i modsætning til 10 til 15 Watt for en traditionel pulsradar. 

Et skridt fremad 

- Lystbåds-Radar-verdenen har taget endnu et kæmpeskridt fremad, fortæller Leif Ottosson, CEO for Navico. 

- Med introduktionen af HALO Pulse Compression Radar-systemet, har vi givet bådejere den bedste kombination af funktioner med en perfekt blanding af kort og lang afstand, driftssikkerhed og opløsning uden den traditionelle opvarmingstid, strømforbrug, vedligehold og skadelig udstråling, fortsætter han. 

Det lave strømforbrug - 12 og 24 volt tilslutning og valg mellem 3, 4 og 6 fods åbne antenner - gør HALO ideel til mellem- og større motorbåde. 

HALO Radar’en kan tilsluttes alle Simrad NSS evo2 eller NSO evo2 multifunctions displaysystemer via Ethernet og en RI-12 interface box. 

Fint design

Selve antenneinstallationen er gjort enkel ved at anvende samme kabel og stik som Broadband 3G™ og 4G™ Radar-systemerne. 

- HALO’ens åbne antenne harmonerer med det elegant afrundede design af radar-pedestalen med afstand til traditionelle kasseformede løsninger. HALO er på hver side oplyst med et blåt LED lys, der kan stilles i fire niveauer. Lyset, der er integreret i selve radarkonstruktionen, fuldender billedet af en helt special radar, skriver Simrad. 

Den nye Simrad HALO Puls-kompressions-radar forventes klar til levering i løbet af 2015 fra autoriserede forhandlere. Den kan købes fra 31.799,00 kr. 

content-loader
content-loader
content-loader