Gå til hoved-indhold
Asger Hansen er en af dem, der besidder kunsten at tænde en Hundested-glødetrådsmotor. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisKort Nyt
Asger Hansen er en af dem, der besidder kunsten at tænde en Hundested-glødetrådsmotor. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Sådan starter du en-cylindret Hundested-glødetrådsmotor

At starte en glødetrådsmotor er mere avanceret end at dreje på en almindelig nøgle. Her er flere punkter, der skal gennemføres, før den dunke motorlyd kan høres.

Af Sara Sulkjær |

Asger Hansen er en af dem, der behersker kunsten at starte en glødetrådsmotor. Erfaring til dette har han blandt andet hentet fra sin tid på værftet i Søby på Ærø.

I dag, hvor Asger Hansen er kommet op i årene og er blevet pensionist, lever glæden ved motorer videre i arbejdet som frivillig på veteranpostbåden Hjortø af Svendborg.

"Historisk Monument"
Båden sejlede frem til 1976 - i alt 22 år - postture til de forbipasserende Ærø-færger samt de sidste år til Tåsinge. 

I dag er Hjortø af Skibsbevaringsfonden udnævnt som ”Historisk Monument” og ejes af Svendborg Museum.

Igennem arbejdet på Hjortø får Asger Hansen rig mulighed for at udfolde sine maskinmæssige evner.

I postbåden fra 1954 ligger nemlig en en-cylindret 21 hk Hundested-glødetrådsmotor af årgang 1972. 

Avanceret start
At starte en glødetrådsmotor er mere avanceret end bare at dreje på en almindelig nøgle. Her er flere punkter, der skal gennemføres, før motoren kan sættes i gang. 

Asger Hansen forklarer til Fyns Amts Avis, at det er en glødetråd, der starter selve motoren. En tråd, der i dag bliver varmet op af batterier. 

- Før man starter den, skal man selvfølgelig åbne for kølevandet, fortæller Asger Hansen.

Når det er på plads, åbnes en snøfteventil, som tørnes op til startstilling. 

Røg og rytmiske dunk
- Så trækker du i smøreapparatet, og giver det noget ekstra fedt til de forskellige smøresteder, lyder det fra den erfarne fynbo.

Herefter kan glødetråden startes.

Kort efter kommer røg ud af snøfteventilen, hvilket betyder, at selve motoren nu er startklar. 

Derefter åbnes op for den luft, motoren bliver startet med. Kort efter høres en rytmisk dunken - motoren i gang. 

- Så kører den. Så er man sejlklar, lyder det fra en glad maskinmand. 

Se Asger Hansen tænde glødetrådsmotoren på video her

Kilde: Søsiden, Fyns Amts Avis
content-loader
content-loader
content-loader