Test: Comet 31 fra Rom med skarpt forskib
Italienske Comet 31 har et ekstremt smalt forskib og skærer bølgerne som en drøm. Højt fribord og bred hæk giver samtidig plads og stabilitet til tursejleren. Vi prøvede den i Tyskland.
Hvad får man for en million kroner? En Comet 31, der er sexet, selvom sprayhooden er oppe. Mere præcist får man en italiener, der ser godt ud på vandet.
Den lodrette, moderne stævn er sylespids og forfra er den elegant, selvom fribordet er højt i forhold til andre performance-cruisere, som findes på markedet. Agten fra ser båden mere normal ud. Her finder man et kæmpe cockpit, der kunne se bedre ud, hvis der var lidt teak, der brød den lidt kolde, hvide glasfiber.
Masten er sort, men er ikke bygget i kulfiber, men blot i aluminium, der er elokseret sort.
Men flot ser masten ud. Søgelænderet er tillige elokseet sort og med sorte, store Harken-spil. Samme farve har rorpinden og løjgangen, som smart er placeret helt agter, bag rorsmanden. Med farvevalget viser Comar Yachts i Rom, at æstetikken (heldigvis) betyder noget.
Udseende er ikke alt
Men udseende betyder som bekendt ikke alt. Heldigvis sejler Comet 31 også godt. Godt nok virker det dybe ror en anelse tungt, som om der er en kende friktion på det.
Noget der virker uøndvendigt for båden er faktisk i balance på kryds op til syv m/sek. Derfra skulle vi have rebet storsejlet på 32,8 kvadratmeter. Det hjalp selvfølgelig at hale hækstaget, der sidder lige bag rorsmanden, således blev luften lukket ud af det relativt store storsejl.
Løjgangen, der justeres ved en forhøjet storskødekonsol, blev også brugt flittigt, når der kom vindpust. Båden er levende at sejle, men den er stabil og vil ikke skræmme en nybegynder-familie.
På testbåden var der også placeret en blybulb i bunden af den 1,9 meter dybe T-køl. Båden går pænt højt til vinden med 43 grader til vinden på kryds, viste vores måling i den krappe fralandsvind i Nordtyskland. I vendingerne har båden moment nok til ikke at gå for langt ned i fart efter en vending.
Topfarten på kryds kunne vi få op på 6,5 knob på kryds, med kun to mand om bord. En dansk foldepropel fra Flexofold var også i bunden og sørgede for mindre friktion end en fast tur-skrue på den lille 20 hestekræfters Lombardini, der ikke imponerede synderligt, men man kan opgradere til 30 hestekræfter. Til kapsejlads er fem gaster passende. Her kan fire personer være i det brede cockpit og to på dækket.
Mere plads med rorpind
Det hjælper da også at der er rorpind og ikke rat. Noget der også giver mere plads til agterkahytten i styrbord side og et stort og dybt stuverum i bagbord. Rorsmanden sidder godt og har en god fodstøtte, så man ikke glider ned til læ under krængning. I det hele taget sidder Harken-spil og blokke som de skal, når der skal krydses eller sejles med den 85 kvadratmeter store gennaker.
Den havde vi desværre ikke om bord, men den tyske sælger Jan Kapust fortæller at den kun 3,9 tons tunge båd med den flade bund agter, har let ved at surfe i bølgerne.
Man går let og ubesværet på båden, når der skal arbejdes under kapsejlads. Gasterne behøver dog ikke at gå frem for at stille skødeskinnerne, for med en racingpakke til 35.000 følger der bl.a. en justerbar skødeskinne med fra Harken. Sidedækkene er brede at gå på, men de to luger er ikke forsænket i dæksniveau, som man ser det på mange nye både i dag.
God ståhøjde
Går man ned i kahytten på Comet 31 er der god plads. Dog ikke fremme i den smalle forkahyt, hvor man godt nok har 1,97 meters længde, når man har løftet en hynde ned i styrbord side og vippet ind foran agterkøjen.
En god detalje, som giver mere plads når hynden er slået op. Den lille forkahyt giver dermed mere plads til en større salon, hvor der er to køjer på over to meters længde, men de er meget smalle, kun lige på 0,56 meter.
Samtidig er hynderne noget tynde efter min smag, men det kan der jo let gøres noget ved, når man bestiller på det italienske værft, hvor man har stor indflydelse på bådens indretning. Apteringen i trælaminat kan bl.a. fås i typerne eg, teak, men også i malet version, som der er solgt nogle af. Fx med et pink køkken, er der før bestilt.
Ståhøjden er på 1,95 meter og det skal der ikke klages over. Lys er der også meget af fra store ruder i siderne i ruftaget og to skylights. Til gengæld havde vi gerne set at der havde været oplukkelige ruder ved pantryet i styrbord side og i det kæmpe toiletrum, hvor der til gengæld er god plads.
Et bud er dog, at man hos Comar Yachts, mod ekstra betaling, kan bestille båden med oplukkelige ruder, hvor man ønsker det. Tilbage i styrbord side findes en stor agterkøje, hvor der virkelig er god plads at sove, med 1,95 meters længde og op til 1,65 meters bredde.
Agterkøjen er ikke speciel lys, dog kommer der naturligt lys ind fra en rude i cockpittet. Helhedsindtrykket er fint, man føler dog ikke ligefrem, at man er kommet ned i en Hallberg-Rassy. Man fornemmer at hovedvægten er lagt på sejlegenskaber, rig og indretningen på dæk og cockpit.
Frisk pust
Vi giver samlet set Comet 31 gode karakterer. Båden ser tjekket ud, sejler tjekket og stiller ikke kæmpe krav til en besætning, bl.a. er den lille 108 procentsfok let at håndtere. Den smalle stævn, hvor fokkegodset er rykket 30 centimeter tilbage, er detaljer, der vidner om god stil.
Båden er primært til kapsejleren, der også ønsker at sejle tursejlads, men båden har mit sit høje fribord samtidig skabt mulighed for at man også trives i kahytten. Godt set. Samtidig er det med til at give en mere tør båd at sejle.
Comet 31
Længde overalt 10,44 m
Skroglængde 9,74 m
Bredde 3,48 m
Dybgang 1,90 m
Vægt 3,9 ton
Kølvægt 1,09 ton
Storsejl 32,80 m2
Genoa 108% 24,50 m2
Gennaker 85, 00 m2
Vandtank 170 l
Diesel 68 l
Motor Lombardini 20 hk
Første bygget 2011
Pris for testbåd 1 mio. kr.
(inklusiv racingpakke til 35.000 kr. med
kølbulb i bly, og store Harken-spil
og justerbare skødeskinner bl.a.)
Forhandler VMG Marine GmbH,
Hamburg, tlf. +49 40 450 60 784
www.vmgmarine.de
Designer Sergio Lupoli
Værft i Rom Comar Yachts
Båden sælges i Nordtyskland. Testen har også været bragt i BådNyt.