Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Erin Venøbo i sit nye tøj fra Zhik på Skovshoved Havn. Foto: Katrine Bertelsen
Kapsejlads
Afgang fra Skovshoved. Sydvesten er ikke fra Zhik! Foto: Katrine Bertelsen
Kapsejlads
Rufus ville gerne være blevet om bord på Lipstick, men det er jo solosejlads...

Danmark Rundt solo: Venøbo på vej mod Christiansø

Efter et langt pitstop i Skovshoved, var der afgang kl. 18.40 i går aftes. Kursen blev sat på Christiansø, som Erik Venøbo forventer at anløbe ud på eftermiddagen.

Af katrine bertelsen |

Erik Venøbo kom i havn i Skovshoved natten mellem onsdag og torsdag kl. 2.45 efter et langt kryds til fra Torekov til Helsingør.

– Efter Helsingør drejede vinden rigtig rart over i sydøst, så Skovshoved lige akkurat kunne holdes oppe. Skovshoved Havn er ikke nem at anløbe om natten mere. Indsejlingslysene drukner i arbejdsbelysning og dæksbelysning fra arbejdsfartøjerne, siger Erik Venøbo.

Efter lidt kaffe og to spegepølsemadder gik Erik køjs, blot for at blive vækket seks timer senere af undertegnede. Det var en noget søvnig herre der mumlede noget om kaffe, så kaffevandet kom på, og frisk morgenbrød og basser blev indtaget, akkompagneret af kraftig regn, der trommede på ruffet.

Besøg om bord

Eriks tøjsponsor Michael Thaarup fra Dinghyshop kom på morgenbesøg med et spritnyt sæt Zhik-sejlertøj, som Erik straks tog i brug, da det meste af garderoben var gennemblødt. Fiskerens kedeldragter er ikke helt vandtætte mere, ovenpå kulingen i Kattegat.

Derfter blev det tid til besøg af Mads Ehrhardt fra KDY, der lige ville se om alt var OK om bord. Båden blev tjekket ud og erfaringer blev udvekslet – Mads er selv en garvet sejler.

Reperation af storsejl

Storsejlet holdt som bekendt ikke til kulingen i Kattegat, og var nødtørftigt blevet repareret med gaffertape. Turen gik derfor op til sejlmager Doyle på Skovshoved Havn, for at få flængen repareret. Lazyjack og storsejl blev afmonteret, og båret op til Doyle i lazyjacken, for at holde det så tørt som muligt. Det regnede nemlig stadig.

Jacob fra Doyle gennemgik sejlet minutiøst, og lavede en længere forstærkning ned ad agterliget, og fandt et andet svagt punkt der også fik en forstærkning. To sejlslæder var blevet rykket ud, de blev skiftet og Erik tog tre med i reserve. Hele operationen tog under en time, og det var Doyles bidrag til Eriks sejlads, det kostede nemlig ikke noget. Tak til Jacob og Doyle.

Mere besøg

Så var tid til at snakke med journalister, derefter fandt Erik Venøbo havnens tørretumbler for at få tørret noget af tøjet. Mens det tørrede fik Erik og undertegnede frokost i sejlklubbens restaurant. Pariserbøffer med hele svineriet.

Regnen holdt endelig op, og det blæste op. Vinden gik mere og mere i vest, og Erik Venøbo tog en lille morfar inden afsejling, mens vejret besluttede sig til , hvad det skulle blive til.

Vrøvl med en tracker

Kl. 18.40 sejlede Erik Venøbo ud af havnen, sejlene blev sat og kursen lagt mod syd. I løbet af natten er vinden drejet i stik vest, perfekt vindretning mod Christiansø. Der var en anelse bekymring hos landcrewet, da den ene tracker ikke sendte noget af natten. Men den sender nu igen.

Den ene tracker sidder på båden og den anden er i Erik Venøbos lomme. Så kan vi se om de følges ad. God sikkerhed. Dog kan begge eller den ene tracker have problemer med at få forbindelse til nettet, så der er perioder, hvor de ikke følges ad.

– Hvis den ene tracker er i havn og den anden render rundt på land er der ingen grund til bekymring. Så er jeg bare på lokum, siger Erik Venøbo.

20 mil til Christiansø

Kl. 8.30 i morges skrev Erik på en sms.

_ Solen skinner. Jeg går 5,5 knob for spiler, og nu skal jeg have kaffe. I skrivende stund er der ca. 22 sømil til Christiansø, som Erik regner med at anløbe i løbet af eftermiddagen.

Kl. 12 her til formiddag lykkedes det at få fat i Erik på telefonen. Han fortæller, at da Øresundsbroen skulle forceres stod der kraftig medstrøm og Lipstick gik på kryds.

– Jeg måtte slå et ordentlig slag for at få båden til at sejle ordentligt, og ikke blive søsyg, siger Erik.

Forfulgt af en coaster

For at komme klar af trafiksepareringen syd for broen slog han et ordentlig slag mod Sjælland.

–Jeg ved at jeg er den lille her, så jeg skal ikke rode rundt i et så trafikeret område, lyder fra en glad Erik Venøbo.

På trods af det var der alligevel en coaster på 70-80 meter, der kom lidt for tæt på.

– Han kom agten fra, og han gik hurtigt. Jeg gik lidt mere til styrbord, men han fulgte bare efter. Måske en fuld russer uden udkig. Tilsidst turde jeg ikke mere, og bommede over. Han passerede mig med bare 50 meter. Hvis jeg havde haft mulighed for det, ville jeg gerne have hoppet op, og have nulret hans fedtede skæg, slutter Erik Venøbo med et grin.

Følg Eriks sejlads på TracTrac her.

content-loader
content-loader
content-loader