Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Vi har desværre ikke et foto af en dyngvåd Erik Venøbo. Men mon ikke sydvesten var på i nat? Foto fra Silverrudder 2014. Foto: Katrine Bertelsen

Solosejler Venøbo blev våd

Den første etape på Danmark Rundt Inshore, fra Bønnerup via Hirsholmene til Læsø, blev en våd omgang. Natten bød på massive byger og til tider ret hård vind.

Af katrine bertelsen |

Det var en våd, men glad Erik Venøbo, der gik i havn kl. 8.04 i morges. Vådt, vådt, vådt, var det første han sagde til minbaad.dk, da vi fangede ham på telefonen ved otte-tiden i morges. Han var netop ankommet til Østerby Havn på Læsø, efter en distance på lidt over 80 sømil.

Humøret fejlede ikke noget, men han glædede til tørt tøj, en kop kaffe, lidt mad og en velfortjent lur.
– Det har være en hård nat, der har været skrald på, siger Venøbo.

Ved Hirsholmene kom der en ordentlig skylle, sigtbarheden var lig nul og vinden var på ca. 15 m/sek. i stødene.
– På det første stykke var vinden agten for tværs, og Lipstick var helt oppe på 10,5 knob, da det var vildest, siger han.

Efter nordbøjen var rundet ved Hirsholmene, måtte Venøbo gå et pænt hug østpå, for at undgå en masse fiskefartøjer, der fiskede efter hummer.
– Dem ville jeg helst ikke støde ind i, griner han på en telefon fra Østerby.

Shorecrew

På land har Erik Venøbo et team på tre personer – et såkaldt shorecrew – der følger ham 24/7, og er behjælpelig med vejrudsigter mm. Da der ikke sejles efter kapsejladsregler, er hjælp udefra tilladt, ligesom det er tilladt at starte motoren, for at oplade batterier. Dog må skruen ikke slåes til...

Shorecrewet fungerer også som en slags fintfølende sensor, med ret til at stoppe sejladsen, hvis det vurderes at skipperen ikke er i stand til at fortsætte sejladsen.

Det har ikke været nødvendigt endnu, kan denne jounalist skrive under på, da jeg er en del af teamet.

Flere singlehand sejladser

En af grundene til at Erik Venøbo sejler Danmark Rundt Inshore er bl.a. for at få mere opmærksomhed på singlehandsejlads.
– Vi mangler simpelthen kapsejladser for at udvikle den type sejlads. Franskmændene er lang fremme. Det er de fordi de har de lange solosejladser, siger han.
– Hvis vi vil noget med det herhjemme, skal vi have flere og længere sejladser. Sikkerheden skal selvfølgelig være i top, og rammerne i orden, tilføjer Erik Venøbo.

Hviletidsbestemmelser

Til denne sejlads har Venøbo forberedt sig grundigt, i samarbejde med KDY. Bl.a. fandt de i samråd ud af, at den hviletidsbestemmelse som Sjælland Rundt har brugt, med fire timers hvil i døgnet ikke kunne bruges til denne sejlads.

– Man kan jo ikke smide anker midt i Østersøen på 40 meter vand. Det ville helt have taget luften ud af min sejlads, og fjerne muligheden for at disponere og sejle sikkert, lyder det tørt fra Venøbo.

Ifølge Venøbo er det eneste rigtige faste pitstop. Pistoppene er på minimum fire timer. Så gælder det stadigvæk om at sejle sikkert på de lange etaper.
– Det er også nemmere at sejle med delmål. Så kan man bedre overskue hele sejladsen.

Om få timer tager Erik Venøbo afsted på næste etape til Skovshoved, en tur på 111 sømil. Det bliver et benhårdt kryds, forhåbentlig uden for meget regn. Vi vender tilbage med nyt fra sejladsen senere.

Følg Erik på TracTrac her.

content-loader
content-loader
content-loader