Gå til hoved-indhold
Det er helt sikkert – sådan skal det ikke se ud. Fotos: WatskiUdstyr
Det er helt sikkert – sådan skal det ikke se ud. Fotos: Watski

Tjek dine søventiler - især når der er is i havnen

Har er du din båd i vandet hele året, er der god grund til at tjekke søventilerne. Er der tegn på korrosion, skal ventiler og gennemføring skiftes. Vi taler med en ekspert fra Jakob Jensens Bådeværft.

Af katrine bertelsen |

Det er en meget ubehagelig oplevelse, hvis en søventil ryger. I bedste fald er man om bord, og kan stoppe lækagen – men er man ikke om bord, ender det oftest med en båd på bunden af havnen. Det er trist, men kan også være en dyr fornøjelse, da flere forsikringsselskaber ikke betaler, da det drejer sig om misligholdelse.

Der kan være flere årsager til, at en søventil korroderer. Hyppigst er det fordi materialet ikke er bronze, eller at ventil og gennemføring er lavet i forskellige (metal)legeringer.

Ingen regler for skift

Graham Sands, der er bådebygger og indehaver af Jakob Jensens Bådeværft i Nordhavnen i København, fortæller til minbaad.dk, at der ikke er nogen tommelfingerregel for, hvornår en ventil skal skiftes.

– Jeg har set 40 år gamle bronzesøventiler, der var 100% intakte, men jeg har også set ventiler, der ikke var mere end fem år gamle være tærede, fortæller Graham Sands.

Galvanisk tæring

Han forklarer, at der kan være flere grunde til, at en søventil tærer. Man kan ligge tæt på en spunsvæg, en jernbåd eller ens båd kan være bundmalet med en meget kobberholdig maling. Det giver galvanisk tæring, der æder søventilerne op og/eller gør dem skøre som glas.

På Jakob Jensens Bådeværft plejer de – når båden er på land – at slå på søventilerne med en mukkert, for at tjekke om de er blevet skøre.

Is i havnen

Også is i havnen kan være et problem, da is udvider sig.

– Isen sætter sig som en prop i slangen, og isen udvider slangen. Når isproppen smelter, glider slangen af og der trænger vand ind i båden, derfor skal spændebånd og slanger også tjekkes hyppigt, forklarer Graham Sands.

Hanerne går stramt

Der kan også være grund til et ekstra tjek, hvis stophanerne går meget stramt.

– De skal åbnes og lukkes tre-fire gange om året, da der kan sætte sig begroning i ventilen. Det er især søventilen til toilettet, man skal være særlig opmærksom på, da afføring og urin tærer ret voldsomt, siger Graham Sands.

Hvad skal jeg vælge?

Graham Sands anbefaler at vælge søventiler og skroggennemføringer i bronze. Men der er også kommer nogen på markedet i plastik – som er ligeså gode. Men de fylder mere, så der kan blive pladsproblemer. Og så er det som sagt vigtigt, at ventil og skroggennemføringen er lavet af samme materialer, da man ikke må blande forskellige metallegeringer, det giver galvanisk tæring, slutter Graham Sands.

Kirketerp fortæller om sejlads med Hella Joof og andre kendte - tv-program i aften

Seks kendte sejler på 21 dage tværs over Atlanterhavet i 83 fods tidligere Whitbread-jordomsejler. Vi taler med nøgleperson om bord, Martin Kirketerp, der var med fra Gran Canaria til Antiqua. - Hella Joof var satme sjov, siger tidligere Volvo-sejler Kirketerp.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Sailing Aarhus vil lave maritim folkefest under Aarhus Festuge

2018 blev året, hvor sejlsporten i Aarhus fik sit store gennembrud. Sommerens succesfulde VM lagde fundamentet, og i de seneste seks måneder er der bygget på med nye, spændende initiativer. Et af de store events i støbeskeen er en maritim folkefest.

 

Links til andre sites