Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Lipstick ved kaj på Christiansø.
Kapsejlads
Lørdagen gik med at tørre tøj mm.
Kapsejlads
Ruths Sild har fået larvefødder!

Danmark Rundt solo: På vej mod Gedser - læs dagbog

Vi forlod Erik Venøbo tæt på Christiansø, som han anløb fredag 28. august kl.16.37. Her blev der tid til lidt god mad på kroen, en fadbamse og så sove. Venøbo er nu på 7. døgn.

Af katrine bertelsen |

Erik Venøbo blev en hel dag på Christiansø, både for at få hvilet lidt, men også for at få tørret båden lidt ud og lave nogle mindre reparationer, efter den våde tur gennem Kattegat og Øresund. KL. 7.44 her til morgen mandag sejler Erik ved Rügen. TracTrac har været uden forbindelse fra midnat, men er nu på igen. Han regner med at anløbe Gedser ved 18-tiden i aften.

Fra Eriks dagbog:

Fra Skovshoved til Christiansø

Christiansø, lørdag d. 29.8.2015

– Vågnede kl. 6 morgen, og har brugt dagen på at gennemgå båden, hvile og tjekke vejr. Det har hele dagen blæst 10-12 sekundmeter fra vest. Da den etape, jeg skal ud på nu, (Christiansø til Gedser. red.) er på minimum små 137 sømil, ja, der har min tanke været, at vejrvinduet skal passe. Altså ikke vestenvind.

– Jo, jo, jeg kunne sagtens gå ud og presse igennem, men det er ikke lige den aftale, der er med KDY. Den var jo sikkerhed, og at gennemføre hurtig sejlads. Rekorder må komme, når vi har evalueret og har et overblik over, hvad det kræves på så lang en strækning. Jeg skal gerne indrømme, at jeg har da haft temmelig meget uro i sindet om at bare komme derud af, men jeg har besindet mig og holdt fast ved aftalen – ro på. Men det har været svært at bare lure og tage det roligt.

Ommøblering

– Jeg har så brugt tiden på nogle ting, der kan gøres bedre på båden til dette. Bl.a. kan jeg se, at jeg har haft for meget lort liggende fremme i båden, hun sejler klart bedre med det tunge grej liggende lige agter for det bredeste punkt på båden. Hun går klart bedre med et helt let forskib, så det tunge grej ligger så nu igen der, hvor det lå på turen til Skotland sidste år. Men nu ser vi, når jeg lusker af igen.

Rullet hul genua

– Et sejlskift på turen ned igenem Øresund forløb ikke lige helt som planlagt. Min genua er desværre ikke så effektiv, når jeg ruller den seks gange. Den er så heller ikke lavet til at bliver rullet. Det er min gamle genua, der er lavet til furler, den har bare fået påsyet et nyt forlig så den passer. Men resultatet er, at den er noget hul når den er rullet seks gange, og i den ret friske luft, jeg havde lige syd for Øresundsbroen, var faconen langt fra optimal.

Skift til krydsfok, en våd affære

– Efter Øresundsbroen gik jeg i gang med at planlægge skift til krydsfok. Planen var sådan set god nok: Falde af til en lidt foran for tværs, rullet genua helt ind, slækkede ud på storsejl som var i andet reb. Målet var, at komme helt ned i fart, bare så den styrer en stabil kurs på autopiloten.

– Jeg sad lige så stille og justerede piloten, hvor hurtigt den skulle reagere, og hvor meget rorudslag den skulle have. Farten kom tilsidst helt ned på 3 knob og den styrede stabilt. Lav fart gi’r også en roligere båd at arbejde på i krapsø. Ikke uvæsentligt, når man er alene og på fordæk, og i halvsnasket vejr med regnbyger.

– Yes, alt så rigtigt ud, ro på. Næste trin var så at være klar til det, der absolut gerne må gå lidt hurtigt: Rul genuaen ud, slæk faldet, og så bare se at få grabbet genuaen ind over søgelændere og rulle den nødtørftigt sammen. Op med den store forluge, ned i kælderen med dyret, yes. Indtil nu gik det efter min superfine plan.

– Fik fat i krydsfokken, rul den ud på fordæk, sjækle halsbarm i bund af furler ,det samme med den der skal sjækles i toppen, der bliver trukket op af profilet. Så langt så godt.

Lussinger

– Det var så her det løb lidt af sporet. Pludselig kommer der så lige et ret kraftigt vindpust, der ikke var en del af planen. Lipstick begynder at skære op, fokken som jeg var begynd at hale op, jo jo den begyndte at uddele lussinger til mig.

– Hun skærer så helt op og stikker stævnen ret i et stykke sø, en af dem der kommer helt ind over stævnen med en rigelig mængde vand, temmelig meget faktisk. Jeg kunne så bare sidde pænt og kramme fokken helt tæt. Jeg holdt godt fast i den, da jeg er ikke vild med at den blafrer, da den jo lige havde vist tilbøjeligheder til at ville slå mig. 

– Jeg får så endelig knoklet fokken helt op, og får skam også monteret min strop i bunden af fokken, for at fokken kan komme op over søgelænderet så jeg også kan se ud under den, en rigtig rar ting i trafikerede farvand. En anden fordel er, at jeg ikke skal på dæk, og løfte den over søgelænderet efter en vending.

– Da det hele er klar og og spændt op, der kan jeg så godt se, at der kom pænt med vand ned af forlugen, da hun skar op. Kæft, noget sjasket rod, mildest talt. Fik lukket lugen tæt igen, og tilbage til cookpittet og skøde hjem på min lussingsuddeler-fok, Vi er ikke rigtigt gode venner endnu, jeg bryder mig sgu ikke om lussinger.

– Vel skødet hjem kunne jeg konstatere, at det var det rigtige skifte. Det var pludselig en båd i balance, og med en god fart. Hun styrede godt igen.

– Der var dog det lille minus, at jeg havde hynder og tøj liggende i forrummet, og det var tydeligt, at det var temmelig fugtigt, nærmest pisvådt. Det var “lækkert” at se en sjaskvåd genua spredt ud over det hele, jeps lækkert.

– Tilbage i cookpittet kunne jeg så tænde mig en smøg, hælde en kop kaffe op, det var en noget våd forestilling. Den eneste glædelige ting var, at jeg var helt tør under sejltøjet. Jo jo, der blev sendt nogle varme tørre tanker til DinghyShop over mit nye sejltøj.

Endelig Christiansø

– To timer senere kunne jeg dreje af til halvvind og styre direkte på Christiansø og nu med 7 knob, lækkert. Senere på natten flovede vinden lidt, og jeg satte spileren. Det øgede farten til 8 knob.

Senere på morgenen døde vinden en del, og det blev et fandens tumleri i gammel sø. Det gad jeg ikke bøvle med, så jeg bjergede spileren og satte autopiloten til. Tid til noget at spise, kaffe og ryge en smøg eller to.

– Nogenlunde udregnet blev det i alt med alle krydsene til små 120 sømil, sejlet på lidt over 22 timer, det går an mener jeg.

– Jeg var da vældig frisk da jeg kom i land på Christiansø og gik på kroen og fik mad, dessert og en fadbamse. Ja jo, så skal jeg love for at jeg blev søvnig. Inden jeg kravlede under dynen kiggede jeg lige på forrummet. Jøsses, et helvedes roderi. Vådt tøj, genua og sko. I morgen tænkte jeg bare.
Det kom nu heller ikke til at forstyrre min søvn, jeg sov bare dejligt.
 

Erik sejlede fra Christiansø lørdag nat ved to-tiden, blot for at konstatere, at lanternerne også var druknet. De blev repareret, men klokken var fire søndag morgen før han kom af sted for alvor.

Senere i dag kommer der en update om sejladsen fra Christiansø frem til Rügen. Erik regner med at anløbe Gedser Havn ved 18-tiden i aften.

Erik Venøbo startede mandag 24. august i Bønnerup Strand. Efter Gedser sejles mod Lillebælt.

content-loader
content-loader
content-loader