Gå til hoved-indhold
Frihøjden på broen bliver på mindst 5,4 meter. Det betyder, at bl.a. havnebussen kan passere under. Skal større både igennem, åbnes broen ved at dreje to brofag. Tegning: BuroHappoldKort Nyt
Frihøjden på broen bliver på mindst 5,4 meter. Det betyder, at bl.a. havnebussen kan passere under. Skal større både igennem, åbnes broen ved at dreje to brofag. Tegning: BuroHappold

Ny cykelbro i Københavns Havn

Sejlerne får i 2018 en bro mere at slås med ved Langebro.

Af Troels Lykke |

Hvad skal man med endnu en cykelbro over Københavns Havn? Og så klos op ad Langebro?

Spørgsmålene ligger lige for. Det gør svarene også.

Antallet af cyklister på den stærkt biltrafikerede Langebro er i dag på godt 33.000 om dagen og vil ifølge prognoserne kun stige de kommende år, skriver Berlingske.dk

Københavns Kommune har derfor i mange år ønsket sig en cykelforbindelse, der kan lede den tohjulede trafik over havnen ad en mindre trafikeret rute.

Oplukkelig

Det ønske efterkom Realdania for nogle år siden, da fonden i samarbejde med kommunen udskrev en projektkonkurrence om en oplukkelig cykel- og gangbro som alternativ til Langebro. Og i sommeren 2015 blev vinderprojektet annonceret.

Den kommende bro er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med arkitekterne Wilkinson Eyre og Urban Agency, og de cirka 90 millioner kr., det koster at gøre tegning til virkelighed, kommer fra Realdania Byg.

Spadestik i 2017

Peter Fangel Poulsen,  projektchef i Realdania Byg, oplyser, at det første spadestik til den nye bro forventes taget i starten af 2017, og at broen skulle stå færdig i slutningen af 2018.

Kilde. Berlingske.dk

content-loader
content-loader
content-loader