Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Henrik Lykke har sejlet rundt om Fyn mange gange i den sporty båd, der er bygget i England i 2001.

Sunseeker 50-sejler Henrik Lykke er vild med motorbåde

- Man smider bare fortøjningen og fem minutter efter er man på vandet og det er rart at man ved man kan komme et sted hen, uanset hvad vej vinden blæser, siger 53-årige Henrik Lykke fra Kerteminde.

 

Af Troels Lykke |

Det koster let 18.000 kroner at fylde 2.000 liter diesel på en Sunseeker 50 Camargue, men sejler man kun 8-9 knob kan det række til rigtigt mange timers sejlads ud for Kerteminde, hvor Henrik Lykke Nielsens ’Grannie’ holder til.

-Sejler du fuld hastighed med 33 knob så kan du sejle 200 meter på en liter, er du i planende hastighed med 22 knob, der sejler du 300 meter på en liter, men sænker du farten til 8-9 knob, så kan du sejle en kilometer på en liter og nogle gange sejler vi også i tomgangshastighed med 10 km i timen, så kan vi sejle to kilometer på en liter diesel. Faktisk drømmer jeg om sejle ud i verden med den lave hastighed, så ville vi kunne sejle 2-3000 kilometer på en tank, fx ned gennem floderne til Middelhavet, hvor vi i sin tid hentede båden, siger den 53-årige Kerteminde-sejler, der kan se andre pointer i, at sejle langsomt:

-Det er en hyggeligere måde at sejle på, du kan sætte selvstyren til og andre både og bøjer kommer ikke farende mod en og motorerne larmer mindre, forklarer Henrik Lykke, der til dagligt driver Pianobar i Kongensgade i Odense.

Han startede egentlig i en Optimistjolle i 1972, som hans far havde bygget i træ på Troelskærskolen i Munkebo, men efter en kæntring blev kun til en måned i Optimistjollen, fodbold trak mere. (og denne forfatter ti artiklen her, lillebror fik jollen, red.)

Mere end 20 år senere begyndte han at sejle igen, i form af windsurfing, men den første store båd blev en 25 fods spansk motorbåd, som han købte i 2005, siden er bådene blevet større og større.

Lettere at sejle motorbåd

Om hvorfor det er bedre at sejle for motor end for sejl, siger han:

- Man smider bare fortøjningen og fem minutter efter er man på vandet og det er rart at man ved man kan komme et sted hen, uanset hvad vej vinden blæser.

Om hvorfor det blev en Sunseeker 50 han købte, siger han:

- Sunseeker er verdens største brands indenfor motorbåde og det stærke brand betyder, at båden bedre holder sin værdi i forhold til både som Princess og Bayliner. Når man køber Sunseeker ved man at det er kvalitet.

Kerteminde-sejleren gik også efter en stor salon.

-Jeg undersøgte markedet og de fleste både på 50 fod har tre kahytter, denne her har kun to og det betyder at vores salon er større, samtidig er der en garage i båden til en jetrib. Jeg kan også godt lide at det er en åben båd, jeg føler mig ikke gammel nok til at købe en båd med flybridge, hvor det også gynger mere når man sidder højt oppe. En åben båd har et mere sporty look og vi vil gerne sidde i den friske luft, når vi sejler, forklarer Henrik Lykke Nielsen, der sejler med kæresten Romana Cechic og to børn. Familien har været på mange mindre ture til Samsø og rundt om Fyn.

10 personer i cockpittet

Det store åbne cockpit falder også i hans smag.

-Vi kan sidde ti personer og spise og foran og agter er der store solsenge og agter har vi en stor badeplatform, siger sejleren.

Båden klarer sig også godt i bølger.

-Da vi sejlede båden hjem i Middelhavet lige efter vi havde købt den, gik den godt i tre meter høje bølger. Forskibet er meget V-formet og skærer derfor godt gennem bølgerne, siger han. Men en 50 fods motorbåd kræver meget vedligeholdelse.

- Når båden er tolv år gammel som vores er, så skal den poleres og der er mange kvadratmeter og så er der alt det tekniske med vakuumpumpe til toiletterne og andre til. Vi byggede vores salon om for et par år siden, så den fik et lidt mere moderne look med ny vask, bordplade og komfur, siger Henrik Lykke, der selvfølgelig drømmer om en større båd, men i forvejen har han en Neptunus 41 Sport, som er til salg på fjerde år, men det er svært at sælge store motorbåde for tiden.

Men Kerteminde-sejleren håber alligevel  på at få en endnu smartere båd.

-Jeg ønsker måske en mere moderne båd med større kahytsruder, så der er mere lys om læ, men tit kommer man ud for at bådene er lukket med soltag, for i dag producerer man ikke så mange 50 fods med en kaleche.

Sunseeker 50 Camargue
Længde          15,54 m
Bredde    4,45 m
Vægt   19,5 ton
Motorer 2 x 660 hk Catepillar
Antal kahytter    2
Dieseltank       2.000 l
Topfart  33 knob
Nypris i 2001    5 mio. kr.
Brugtpris   1,7 mio. kr.
Værft   www.sunseeker.com

Cockpittet er stort og har godt udsyn. Foto: Troels Lykke

En jetrib gør livet lettere når man ligger for svaj. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader