Trefor racing skifter navn til EWII
Det er nye tider hos Kongelig Dansk Yachtklubs unge M32-hold, der i denne uge ændrer navn fra TREFOR RACING til EWII Racing.
EWII Racing bliver frontfigurer for den jyske energi-koncerns navneskifte og 2020-strategi.
”Vi vil være verdens bedste. Det har ikke ændret sig,” understreger skipper for EWII Racing, Nicolai Sehested. Den unge sejlers M32-hold, skifter navn samtidig med sin sponsor, den danske energikoncern EWII, som tidligere hed TREFOR. Forude venter en sæson, hvor det unge hold går efter verdensmesterskabstitlen i matchrace, som opfølgning på en 2016-sæson med op-og nedture.
”Navneskiftet er lidt en ny start for os som hold – og en chance for at få støvet af i hjørnerne,” forklarer den 27-årige skipper. ”Vi endte sæsonen med en samlet femteplads i Touren, hvor vi lavede unødigt mange fejl undervejs. I år vil vi på toppen af podiet.”
Om bord på båden har Sehested gamle kendinge fra sin tid på Volvo-båden, Vestas Wind, i form af matchrace-sejler, Peter Wiibroe, samt den erfarne multi-hull sejler og taktiker, Rasmus Køstner. Og erfaring vægter tungt i planen om at vinde guld ved World Match Racing Touren 2017, som igen skal sejles i M32-katamaranerne.
”Vi er samme stærke hold, vi kender hinanden - og så har vi et års erfaring i båden,” forklarer Sehested, der allerede nu er blevet lovet en plads på Touren fra organisatoren, Aston Harald. Foruden de to danske sejlere, kommer EWII-holdet til at tælle et par endnu ikke offentliggjorte navne. Det røbes først ved holdets første sejlads i Malaysia til januar.
Sejlsport kan noget
Energikoncernen har sponsoreret det unge hold i 6 år under det tidligere navn, TREFOR, og har med navneskiftet valgt EWII Racing som en af frontfigurerne for koncernens 2020-strategi. Og det er der en helt særlig grund til.
”Det er en helt unik mulighed for at eksponere og udbrede EWII-navnet internationalt, som er en vigtig del af vores 2020-strategi,” forklarer Knud Steen Larsen. Den privatejede energi-virksomhed, der årligt omsætter for 2,3 mia. kr., har en plan om at ekspandere internationalt – med fokus på grøn omstilling. Og her passer sejlsporten perfekt ind.
”Det har noget med vind at gøre. Der skal vind i sejlene, og der skal vind i vores vindmøller,” siger CEO’en, og tilføjer, ”og så har holdet en ambition om at være verdens bedste – og det klinger godt med vores ambitioner.”
Den jyske energikoncern sponsorerer også håndboldholdet KIF Kolding København og superligaklubben OBs hjemmebane i Odense EWII Park, samt mindre sportsgrene på lokalt plan.
Foto: Brian Carlin
Foto: Brian Carlin