Vi tæller ned til verdens hårdeste ræs Vendeé Globe
Jorden rundt singlehanded, nonstop er kult. Det sker i de højtpotente IMOCA 60’er med foiler, der hæver gennemsnitshastigheden. Morten Brandt fra Shorthand.dk klæder os på før start 6. november.
Samtidig foregår det i de højtpotente IMOCA 60’er, hvis seneste genration er udstyret med foiler, der vil hæve gennemsnitshastigheden markant – spørgsmålet er bare om de holder hele vejen.
Det var også en solo, non-stop-sejlads med en rute, der gik syd om Kap det Gode Håb i Sydafrika, Kap Leeuwin i sydvest Australien og Kap Horn ved Sydamerika.
I 1989 var der 13 både til start, syv klarede den og det tog 109 døgn, hvilket svarer til et gennemsnit på 8,23 knob.
Tiden blev i 2013 nedbarberet til 78 døgn af franske Francois Gabart, der i parrentes bemærket også er indehaver den imponerede 24 timerrekord for solo-sejlere, da han tidligere i år tilbagelagde 784 sømil på 24 timer svarende til et gennemsnit på 32,67 knob. Det i en 100 fod stor trimaran.
Sejladsen har en tag-linen der lyder; ”Everest of the Sea”. Metaforen der forsøger at beskrive, hvor store udfordringer deltagerne møder.
Men faktisk er sejladsen endnu hårdere end Everest – i hvert fald hvis man måler på antallet der har gennemført. For hvor der altså kun er 71 der har klaret Vendee Globe er der hele 4000 mennesker har klaret turen op og ned af verdens højeste bjerg.
Så det er skipper selv der vælger vejen, bl.a. derfor er de to passager af ækvator nøglepunkter, ligesom det er af afgørende betydning at kunne lette foden fra speederen og udgå havarier. Flere gange under de tidligere udgaver er solide føringer blev sat over styr fordi bådene simpelthen er blevet presset for hårdt.
Det skete for sejladsens eneste tofoldige vinder Michel Desjoyeaux i 2008. Her brugte han 40 timer i havn, hvorefter han satte ud og indhentede alle konkurrenter og endte som vinder.
Gå ud på den tørlagte havbund for at foretage en reparation ved lavvande for at være klar til at sejle igen, når vandet kommer tilbage. Dette blev rent faktisk udført at Yves Parlier i 2000.
Der er dog to undtagelser. Hvis en skipper bliver syg er det tilladt at konsultere løbets læge.
Og hvis der er tekniske eller strukturelle problemer om bord er det tilladt at konsultere det tekniske team for at indhente viden om den bedst tænkelige måde at udbedre en skade på, men skipperne skal herefter foretage reparationen uassisteret.
Der er begrænsninger på antallet af sværd, ror, foiler og ballasttanke, men her ud over har designerne frit spil.
Efter Volvo Ocean Race valgte at gå i klassebådene er IMOCA i dag de klasser, der driver udviklingen frem inden for offshore monohull kapsejlads.
Vendee Globe er den eneste solo, non-stop uden assistance jorden rundt sejlads i verden. Den bygger på sejladsen Golden Globe, der blev sejlet i 1968-69.
Sådan ser det ud i dag hos de bedste teams, de har foils.