KDYs 150 års jubilæumsbog uden tabuer
Vi har læst i den 160 siders velskrevne jubilæumsbog, leveret af den erfarne BT-journalist Flemming Vitus, der ikke fejer ting under gulvtæppet. Selv konflikten i Tuborg Havn vendes.
1866 til 2016. En af landets ældste sejlklubber fylder 150 år. Og det er tilmed landets største sejlklub.
Jubilæumsbøger kan ofte at være dødsyge. Virkelige dødsyge.
Alt for rosende, alt for lidt selvkritiske, man så det med Dansk Sejlunions jubilæumsbog, hvor der blev vist over ti billeder af en smilende og konstant citeret formand Hans Natorp, så man følte sig henført til et tidsskrift fra Nordkorea, hvor Kim Jung-il havde nærlæst hvert et ord.
Men KDY viser format og har givet journalist Flemming Vitus frie hænder. En bog der er dygtigt redigeret af Knut Iversen, tidligere redaktør på BådNyt.
Minbaad.dk har læst flere afsnit og selv krisen omkring Tuborg Havn kommer frem, når formand for KDY, Lars Ive, interviewes.
Bog med kant
Lars Ive kalder da også selv bogen for jubilæumsbog med kant.
- Historien om Kongelig Dansk Yachtklub er både lang - og til tider meget dramatisk, skriver formand Lars Ive i forord og slår samtidig fast at Danmarks største sejlklub har præget dansk sejlsport med en masse nye ideer og store visioner.
Bogen er blevet til gennem tre år, hvor Flemming Vitus har rejst landet tyndt for at tale med en række KDY-medlemmer. Det er også lykkedes ham at få Kronprinsen og Prinsgemalen i tale, da han møder dem på Dannebrog. Her fortæller de om deres kærlighed til sejlsporten.
Det er blevet til spændende interviews, ikke mindst fordi Flemming Vitus, som vi kender fra journalistmiljøet, er en tillidsvækkende person, der kan få folk i tale.
Lorenzen fortæller om økonomisk nedtur
De mange formænd og direktører giver deres besyv med. Morten Lorenzen, erhvervsmanden, der selv var direktør for KDY forklarer om da den økonomiske nedtur ramte KDY meget hårdt, da han stod i spidsen for en lang række store sportslige events med Danish Open, Farr 40-VM, Dragon Gold Cup i Skagen og VM i 470.
Her får Lorenzen også til at udtale sig uden filter, hvilket gør bogen læseværdig.
I et senere afsnit fortæller den senere direktør, Anders Kristensen, om at han blev slidt op i sin tid i KDY fra 2010 til 2014. I dag er han direktør for Norges royale sejlklub.
- Da jeg kom til klubben i 2007, var penge ikke noget problem, det var bare noget man havde. Derfor var det noget af en omvæltning at opleve, at klubben var på vej til at lukke helt ned, siger Anders Kristensen i bogen.
Hr. Møller spurgte for at hjælpe KDY
Jeg glæder mig til at læse bogen helt færdig. Der kan man også læse et afsnit om Mærsk MC-Kinney Møller, der havde tre passioner: Firmaet, familien og sejlsporten.
Her kommer det også frem, at han var gavmild, før han døde i 2011. Formand fra den tid Flemming Ipsen husker, at Mærsk MC-Kinney Møller.
- Det var således hans idé at forære os to Farr 40-både, som han er begestret for, fortæller Flemming Ipsen, der også afslører at Hr. Møller, som han blev kaldt, dækkede et sort hul i KDYs økonomi på et tidspunkt, efter Flemming Ipsen havde skrevet et memo på halvanden side til Hr. Møller. Herefter lå der en bevilling på et større beløb.
Bogen er læseværdig. Tillykke til KDY.