Gå til hoved-indhold
"Det var en kæmpe oplevelse at sejle over Atlanten", siger Palle SkovKapsejlads
"Det var en kæmpe oplevelse at sejle over Atlanten", siger Palle Skov: Foto René Wibholdt

Med passatvinden over Atlanten

Minbaad.dk har været ombord på Palle Skovs Bavaria 42 ”Aquaholic” i Egå Marina for at høre om hans passion for sejlads og om de største oplevelser til søs

 

Af Lone Thorup og René Wibholdt |

Palle Skov er ikke et sekund i tvivl, da han skal fortælle om sin største oplevelse nogensinde til søs.

Han tænker sig om, smiler og husker tilbage på dengang, han i 2007 krydsede Atlanterhavet sammen med et vennepar og sønnen Peter i vennernes s/s Hallberg Rassy 46 ”Lousill” på 20 tons.

”Det er mange sejleres store drøm. Vi startede ud fra Lanzarote og ventede på de ideelle vejr- og vindforhold. Der var en fantastisk stemning i havnen, nærmest religiøs. Der lå mange andre sejlere, som ligesom os utålmodigt ventede på at komme af sted. Da vi endelig sejlede ud af havnen, var der meget larm af tågehorn, grydelåg og lignende, det er en tradition, når man forlader en havn før den store tur over Atlanten. De ønskede os god tur,” erindrer Palle Skov.

Turen gik i første omgang syd på for at ramme passatvinden nord for Kap Verde ud for Afrikas kyst. Det kaldes 20/30 punktet, hvor passatvinden rent statistisk er mest stabil, hvilket den også var, da Lousill sidst i november nåede området.

Herefter blev kursen sat direkte mod Caribien til øen Antiqua. På den tid af året er der 12 timer lyst og 12 timer mørkt.

Da der kun var fire ombord, var vagterne delt op i to timers alene vagter. Aftalen var, at man ikke måtte forlade cockpittet. Hvis der var behov for at komme på dæk, skulle man kalde på 2. vagten. På den måde fik alle seks timers søvn ad gangen.  

”Vi mødte ikke en eneste båd i de 19 ½ døgn, turen varede fra Lanzarote til Antiqua. Så finder man ud af, hvor meget hav der er på denne jord,” fortæller fritidssejleren.

Turen over gik fint. Der blev fisket tun og badet, og vinden var maks. 15 sek./meter, hvilket ikke betyder noget på de store have og på plat lens sejlads. I flere perioder var der svag vind, hvor der var tid til at servicere båden.

Hvaler i sigte

Via satellittelefon blev der en gang i døgnet downloadet vejrudsigter, så sejladsen kunne planlægges optimalt. Samtidig blev der sendt og modtaget emails. Blot til orientering koster sådan en forbindelse 50 kroner i minuttet. Besætningen havde også oprettet egen hjemmeside, så venner og pårørende kunne følge med på turen.

"En dag, hvor der var helt vindstille, kunne vi pludselig se en hval stikke nærmest lodret op af vandet. Da vi kom tættere på, var der nok 10 stykker. De lå helt stille og tog luft ind. Det var formentlig pukkelhvaler, og de var omkring 10 meter lange. Det var en fantastisk oplevelse,” husker Palle Skov.

Efter knap tre uger på åbent hav kunne de langt om længe se land. Antiqua i det sydlige Caribien dukkede op i horisonten.

”Det var en storslået tur, der umuligt kan beskrives med ord. Men det var også en speciel udfordring – også en psykisk udfordring. Der var jo ingen hjælp at hente, hvis der skete et eller andet,” siger han og pointerer, at der var tre regler ombord: Det var forbudt at falde over bord, blive syg og brand ombord.

På Antiqua fik besætningen besøg af Palle Skovs hustru, Birgit, som havde taget turen over Atlanten i flyvemaskine. Sammen sejlede de 14 dage rundt i Caribien mod Venezuela og sluttede af på Grenada, hvor julen blev holdt. Herefter fløj Palle Skov og familien hjem til Danmark.

Båden fortsatte med ny besætning gennem Panama-kanalen og videre over Stillehavet.

Hav og udlængsel

Allerede som 15-årig startede Palle Skov med sin første piratjolle i Aarhus, hvor han blev medlem af en sejlklub. Han kunne straks mærke, at det var det, han ville. Og det blev til mange år med fokus på kapsejlads.

"Det, som drev mig, var vand og udlængsel, når jeg som dreng stod på kajen og kiggede ud over Aarhus bugten. Det er den totale frihed, havet sammen med vinden og naturen. Man skal klare alting selv, når man sejler til havs, man har kun sig selv at stole på i alle livets vigtige situationer,” siger Palle Skov, der altid har elsket at sætte ny kurs.

Når det gælder kursen for Palle Skovs karriere, tog den en markant drejning, da han som ung valgte at blive militærnægter. Han blev udstationeret på Århus Teater og arbejdede som regissør, noget han ikke kendte en pind til. Men det skulle vise sig, at dette arbejdsområde kom til at fylde det meste af hans arbejdsliv.

Efter udstationeringen blev han fastansat på teatret. Senere blev han ansat som regissør i musikafdelingen hos DR i København. Efter nogle år vendte han tilbage til Aarhus. I alt blev det til 23 år i DR, hvoraf de sidste 10 år var som leder af designafdelingen.

Kurs mod Middelhavet

En anden af de store oplevelser med tursejlads fandt sted i 1985.

Palle Skov tog et halvt års orlov og sejlede ned gennem Europas flodsystemer i sin Najad 34 til Middelhavet sammen med Birgit og datteren Trine (sønnen var ikke født endnu).

”Det var en kæmpe oplevelse at have sin familie omkring sig og komme helt ned i gear. Min datter var dengang fire år gammel, og hun kan den dag i dag huske hele turen. Rejsen sluttede på den græske ø Syros, hvor båden blev sat på land. Året efter sejlede vi båden til Saint Tropez, hvorefter to familier lånte den mod at sejle den hjem til Danmark gennem kanalerne,” beretter han.

Palle Skov har gennem årene været ejer af en halv snes både, hvoraf den første kølbåd var en H-båd. Den nuværende er en Bavaria 42 fra 2007 "Aquaholic" – som blev købt i Holland for tre år siden. Han sejlede den selv hjem til Egå Marina, hvor han i øvrigt tidligere har vundet et par klubmesterskaber.

Fokus er i dag udelukkende rettet mod tursejlads.

”Nu har jeg fået børnebørn, og de vil også gerne med ud og sejle. Familielivet har betydet, at jeg de senere år har prioriteret at have en båd med en masse gode faciliteter. Komforten betyder meget. De næste lange ture går måske til steder i Skandinavien eller Nordtyskland, og det ser jeg frem til,” fortæller Palle Skov og sætter på plads:

”Jeg synes, det er fascinerende, at vandvejene går hele jorden rundt, og at man har sit ”hjem” med sig til søs. Jeg elsker havet.”


Af sikkerhedsmæssige årsager - for at undgå storme og is - vælger Palle Skov at lade Aquaholic "gå i vinterhi" ved Øer ved Ebeltoft. Foto: René Wibholdt

Faktabox
Bådens navn er "Aquaholic". En Bavaria 42 fra 2007
Designet af: J & J design
Længde: 13,0 m
Bredde: 4,0 m
Dybgang: 2,20 m
Vægt: 8.5 tons
Motor: Volvo Penta Diesel 55 hk
Værft: Bygget på Bavaria værft i Tyskland                        

 

Aquaholic. Foto: Palle Skov 

content-loader
content-loader
content-loader