Hvad er bedst? Sejlsportsliga eller fleet-sejlads? Det er et spørgsmål som nok ikke er nemt at besvare, for der er fordele og ulemper ved begge, men denne blog kommer til at handle om drengene fra Hadsund’s første store fleetsejlads sammen.
Tirsdag morgen den 21. juni startede en mini convoy op fra Hadsund bestående af to biler, en campingvogn, og en J/70 (DEN 300) med GPS destination “Olympiahafen Schilksee“, hvor der skal sejles Europamesterskab for J/70, som afholdes i forbindelse med Kieler Woche.
Vel ankommet, campingvogn blev opstillet, og båd blev sendt til kontrolmåling. Kontrolmåling gik fint på nær at det var rigtigt at man skulle have en motor med i båden, men efter en handel til 800 EUR var det problem løst :-(
Da der senere over telefonen fra Danmark blev spurgt “hvorfor valgte i lige bestemt den motor?” var svaret “fordi det var den der var tilbage i forretningen” … der var åbenbart andre besætninger der var løbet ind i samme problem.
Til Kieler Woche var der tilmeldt over 700 både, fordelt på en mængde forskellige klasser, den største klasse i år, var J/70 med 95 deltagende både, fordelt på 15 nationer, Danmark som jo er en forholdsvis ny J/70 nation var flot repræsenteret med 8 både.
Heldigvis op på en 68. plads
Onsdag var der tune-up sejlads med ca. 70 både, som mildest talt var et kaos. Da selve EM startede op blev feltet delt op i to grupper, som så efterfølgende blev blandet undervejs så alle i et eller andet omfang kom til at sejle mod hinanden.
Første dag gik godt, og til “fyraften” var den samlede placering en 49. plads - det var ok, men nu blev der trykket på kælder knappen på elevatoren, og på dag to var placering faldet til 66, og på dag tre var den faldet til 76.
Men heldigvis lykkes det at løfte den samlede placering til en samlet 68. plads den sidste dag - ikke hvad man havde håbet på, men det har været en fantastisk lærerig oplevelse, præget med meget “konsekvens-pædagogik” ;-).
Se resultatliste - flere danske både var med
Når man eksempelvis prøver at komme forkert ind mod et top mærke på bagbord, eller man ikke får sig placeret i det rigtige spor ved gaten, i det hele taget rigtig mange situationer som hele tiden blev prøvet af, fordi der var så mange både.
Fire spørgsmål til besætningen
Hvad var det værste: Det værste var ventetiden lørdag inden vi kunne komme igang med at sejle. Det hvad havde være tyvstarter i vores gruppe, og der blev hejst “Black Flag”, men der var stadig et voldsomt tryk, og der var tilbagekaldelse igen.
Banelederne begyndte nu at se video igennem for at se hvem der havde tyvstartet og skulle diskvalificeres, og efter 40 minutter var de klar, det betød at 35 både blev prikket ud, inkl. os, og man kunne starte en sejlads for de resterende 10 både der var tilbage i gruppen.
Hvad var det sjoveste: Lidt før gaten i en af sejladserne, blev vi pludseligt “ramt” af en bølge lige i rø… , og vi fløj forbi en lille håndfuld både, så hurtigt at de ikke nåede at reagere på at vi kom forbi.
Hvad var det mest ærgerlige: Helt klart at vi ramte DEN 768 (Cracker Jack). Vi var på vej bag om i forbindelse med en styrbord/bagbord, men fik måske nok ikke slækket hurtigt nok, samtidig med at en bølge løftede os op, og av for et hak vi har fået i tuden på vores båd og Cracker Jack slap heller ikke uden men - så nu skal bøtten med hvid gel coate findes frem.
Hvad var det bedste: Det store sammenhold der er kommet mellem en stor del af de danske besætninger, både socialt men også med at diskutere trim m.m. Ligesom at René, som er med i bestyrelsen for den danske klasse organisation, fik talt med svenske og norske sejlere omkring Nordisk Mesterskab som skal afholdes i Danmark senere i år.
Italienere laver ikke kun hurtige biler
Yngstemanden Mark kunne på et tidspunkt fortælle over telefonen.
“Det er simpelthen for vildt, de sejler lidt højere til vinden, til gengæld sejler de også lidt hurtigere”, eller som Rene udtrykte det: “Man ligger ved siden af dem i starten, og så lige pludselig er de væk”
Calle fra Thurø-besætningen, og Mark fra Hadsund henvendte sig til en af de italienske sejlere, som skyndte sig at henvise til deres træner, som de så efterfølgende fik en lang snak med, alt fra rigspænding til trim af fok.
Men hovedforklaringen på italienernes hurtighed ligger nok primært i at de er professionelle sejlere, som bruger alt deres tid på at sejle Far 40, Melges 24, og J/70, så der går nok lige lidt tid inden Hadsund kommer der til :-)
Næste event
I foråret afholdte Brejning Båd Klub, et træningsstævne inden første Sejlsportsliga stævne i Lundeborg, og ved fællesspisningen lørdag aften ved dette stævne, blev datoen 13.-14. august fastlagt for det næste træningsstævne, lige inden af årets to sidste Sejlsportsliga stævner starter op.
Træningsstævnet den 13.-14. august bliver denne gang afholdt af Hadsund Sejlklub og der der er åbnet tilmelding for J/70 og Yngling.
Men nu er det sommerferie, Hadsund Sejlklub’s J/70 projekt har haft et spændende og travlt forår så nu bliver det dejligt at skubbe hatten over i øjnene og slappe lidt af, inden det går løs i efteråret igen.
Et seriøst hak i tuden: Foto: Mark Carlsen
Det var godt forberedt at mange både skulle hjem samtidig, og fire mobile kraner stod klar til at løfte bådene op af vandet ved stævnets afslutning. Foto: Mark Carlsen
Base camp Hadsund. Foto: Rene Nielsen
Grænsen blev passeret kl 20:30. Foto: Mark Carlsen