Gå til hoved-indhold
Udstyr
Sådan fungerer det med en diesel varmer i en sejlbåd.

Kjøller: Flere køber diesel bådvarmere i år

Anders Kjøller fra Kjøller i København, fortæller at sommeren har fået flere sejlere til at købe lydløse oliefyr. - Det giver samtidig et godt indeklima, når fugt kommer ud af kahytten, siger eksperten.

Af Troels Lykke |

Varm luft er den hurtigste måde at opvarme en kold og fugtig kahyt/kabine. Eberspächer AIRTRONIC D 2 og D 4 Marine tørrer og opvarmer hurtigt med en behagelig varme.

Det fortæller Kjøller i København på deres hjemmeside.

AIRTRONIC D 2 transporterer ca. 105 kg/timen varm luft ind i båden (D 4 ca. 185 kg/timen). Det betyder, at en kahyt på ca. 5x2 m med 2 meters højde bliver fyldt med opvarmet luft på ca. 12 minutter.

I virkeligheden bliver kahytten hurtigere varm og affugtet. Allerede efter et par minutter (længe før al kold luft er udskiftet) bliver kahytten varmere. Den fuldautomatiske effektregulering (stor/middel/lille/off) sørger ved hjælp af den elektroniske eksterne temperaturregulering for et altid behageligt klima om bord.

Diesel: Nemt, sikkert og rent

På grund af sit høje flammepunkt er diesel et meget sikkert brændstof. De fleste både har da også dieselmotor. Varmeren tager sit brændstof direkte fra bådens tank.

Alle Eberspächer luftvarmerne er baseret på Eberspächers eget forbrændingssystem, udviklet og forfinet igennem 50 år, og siden år 2000 med en nyudvikling, der giver forøget effekt og stærkt formindsket strømforbrug, især ved opstart.

Brændstoftilførslen sker ved en elektronisk doseringspumpe, der sikrer den rigtige mængde brændstof, selv ved varierende modtryk, brændstofkvalitet, sugehøjde og længde (ingen dyser og magnetventil).

Forbrændingen er så god, at Eberspächer ligger langt under de tilladte grænseværdier for sodtal og kulilte, fortæller Kjøller på deres hjemmeside.

En Eberspächer skåner det miljø, man nyder til søs. Selvfølgelig er det hele dobbeltsikret elektronisk og mekanisk, samt godkendt af myndighederne.

Helt stille

Ja, et stort problem med bådvarmere har været støjen. Med de nye Eberspächer AIRTRONIC D 2 og D 4 Marine er det problem løst.

De er næsten lydløse, og med det rigtige monteringsudstyr kan vi i dag med god samvittighed sige, at selv den mest sarte kan sove med varmeren kørende om natten. Dels er varmeren yderst støjsvag, dels har man udviklet en velfungerende trinregulering, der sikrer jævn, konstant temperatur og lavt lydniveau og strømforbrug.

Kompakt og let at montere

De blankpolerede, rustfri kasser, som AIRTRONIC D 2 og D 4 Marine er monteret i, er ikke meget større end en almindelig skotøjsæske.

Varmeren kan monteres hængende og liggende, og varmeren kan vendes i kassen, så den varme luft og/eller afgas kan komme ud enten i højre side eller i venstre side, så man undgår unødvendige bøjninger på slangerne.

Derfor er det relativt let at finde en egnet monteringsplads, i en kistebænk, i cockpit, motorrum eller lignende (2,2 meter isoleret, rustfri udstødningsslange med lyddæmper er standard, kan evt. forlænges).

Hvilken varmer skal jeg bruge til min båd?

Det afhænger af bådens størrelse, vinduesarealer, isolering etc. samt hvordan man bruger sin båd. Som en tommelfingerregel kan man sige, at til almindelig forårs-, sommer- og efterårssejlads bruges D 2 i sejlbåde op til 9-10 m og i motorbåde op til 6-7 m, at D 4 bruges i sejlbåde mellem 9-12 m og i motorbåde mellem 7-10 m, herefter bruges D5L C og D8L C. Kontakt os gerne. Med mere end 20 års erfaring, kan vi hurtigt finde den rigtige varmer til det rigtige brug.

Forbrændingsluftindtag Kan tages i kistebænk, hvis denne er velventileret

Afgasgennemføring Hæk/side (og specielle)

Kold luft ind i varmer

Varm luft ud af varmer

Brændstofslange

Kontrolpanel

En varmer alene gør det ikke

Den rigtige varmerløsning består af selve varmeren ca. 50%, monteringsdelene og selve monteringen ca. 50%. Derfor bruger vi i stor udstrækning specialfremstillede dele til montering i både.

F.eks. har vi 3 forskellige udstødningsgennemføringer, heriblandt den meget benyttede ”negative” hækudstødning i syrefast rustfri stål til sejlbåde.

Leveres valgfrit uden ekstra udgift. Specielle lange kabelstammer, ekstra lange batterikabler, gode sikringsholdere, syrefaste rustfri spændbånd etc. etc.

Se priser fra 10.875 kr. her - her ses produktet fra udstilling i Egå i august. Foto: Troels Lykke

Vegvisir Race er ikke en del af årets Dansk 2Star-serie

Dansk 2Star har fjernet den udfordrende kapsejlads fra 2019-programmet. Manglende opbakning fra sejlerne og et vanskeligt målerarbejde har ført til beslutningen, som ærgrer Morten Brandt, stævneleder i Vegvisir Race.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Designer Stefan Qviberg nåede ikke at få hyldest for Arcona 435

I november døde den dybt respekterede Arcona-designer Stefan Qviberg i en alder af 69 år. Han nåede derfor ikke at opleve, at Arcona 435 fik prisen European Yacht of the Year 2019. Vi taler her med mr. Arcona, Torgny Jansson, der forklarer, hvad man nu gør med båddesignet fremover.

Links til andre sites