Gå til hoved-indhold
Danske Jena Mai Hansen, der netop har vundet VM-guld i 49erFX, vil være ombord på den dansk-amerikanske Vestas-båd. Foto: Amalia Infante / Volvo Ocean RaceKapsejlads
Danske Jena Mai Hansen, der netop har vundet VM-guld i 49erFX, vil være ombord på den dansk-amerikanske Vestas-båd. Foto: Amalia Infante / Volvo Ocean Race

VO65'ere i sidste grundige tjek inden start

De hurtige kapsejlere toptunes i Lissabon fra på mandag. Eksperter fra samtlige producenter af udstyr ombord møder op for at garantere den størst mulige sikkerhed for sejlerne.

Af Sara Sulkjær |

De syv Volvo Ocean Race-besætninger går nu ind i en afgørende fase. Med 36 dage til starten lyder i Alicante, er det tid til, at de sidste forberedelser så småt skal gøres. 

Det gælder også på bådene, der skal bringe sejlerne sikkert jorden rundt. Samtlige VO65'ere samles derfor mandag d. 18. september i Lissabon, hvor de løftes på land indtil lørdag d. 30. september. 

Obligatorisk landgang

Den såkaldte 'Assembly Period' er en obligatorisk del af forberedelserne forud for selve Volvo Ocean Race, hvor værftet, der har bygget de syv VO65'ere, gennemgår bådene en sidste gang, inden verdenshavene for alvor skal indtages.

Og det er ikke blot et normalt forårstjek, bådene udsættes for. Med 9000 sømil til næste større tjek i Cape Town vil blandt andet masterne gennemgå en grundig ikke-destruktiv prøvning af eksperter. De vil sikre, at masterne ikke tager skade - hverken i Lissabon eller undervejs på jordomsejlingen. 

Samtidig vil producenterne selv være til stede på havnen for at servicere deres egne produkter. Eksempelvis vil eksperter fra Harken sikre, at spillene kører optimalt, mens fagmænd fra B&G vil kalibrere instrumenterne ombord.  

- Vi er sikre på, at de (bådene, red.) er i god stand, og når vi engang er færdige med dem, vil bådene være udstyret til at klare distancen hele vejen til Cape Town, garanterer Neil Cox, der står i spidsen for bådværftet, overfor Volvo Ocean Race.  

Tilføjer vægt 

Tiden på land skal endvidere bruges til at sikre, at bådene er fuldstændig identiske inden starten på første ben 22. oktober. Blandt andet skal der tilføjes vægt for at sikre, at de enkelte komponenter såsom bom og mast vejer det samme. 

Mens bådene står på land, sætter de kommende jordomsejlere kursen mod Newcastle i Storbritannien. Her står et grundigt sikkerhedsforløb på programmet. 

content-loader
content-loader
content-loader