Gå til hoved-indhold
Danske Jena Mai Hansen nyder at være en del af det professionelle miljø på Vestas 11th Hour Racing. Foto: Rich Edwards / Volvo Ocean RaceKapsejlads
Danske Jena Mai Hansen nyder at være en del af det professionelle miljø på Vestas 11th Hour Racing. Foto: Rich Edwards / Volvo Ocean Race

Jena om VOR: Det var enormt skræmmende

Landsholdssejleren var ikke begejstret på sin første træningstur over Atlanten. Faktisk var Jena Mai Hansen bange for at dø, siger hun til minbaad.dk. Alligevel er hun med, når starten går i Alicante.

Af Sara Sulkjær |

Et Atlanterhavskryds i en lynhurtig VO65’er. En drøm for langt de fleste sejlere, men ikke for Jena Mai Hansen, der i slutningen af april første gang var inviteret med ombord på Volvo Ocean Race-båden, Vestas 11th Hour Racing. 

En tur, der for den uerfarne storbådssejler nærmere føltes som en ond drøm end som et fantastisk eventyr: 

- Det var enormt skræmmende og overvældende. Jeg lå nede i min køje og tænkte, at ’nu dør jeg’, forklarer 49erFX-sejleren, som var overbevist om, at besætningen var på vej i redningsflåden, da hun første gang blev vækket til sin nattevagt. 

VOR-skipper overraskede

For landsholdssejleren gik ikke blot ombord på en ny båd med et helt nyt team. Hun trådte også ind i en helt ny verden, hvor uvante lyde, høje bank og lange vagter er hverdagskost. 

En verden, som sejleren aldrig havde drømt om at blive en del af. Altså lige indtil et uventet opkald fra VOR-skipper Charlie Enright fik Mai Hansen på andre tanker. Hun tøvede ikke med at takke ja, da tilbuddet om en sejltur over Atlanten lød i telefonen. 

- Jeg fandt senere ud af, at der gik rygter om, at jeg havde leveret gode resultater og var en god teamplayer, og at det var derfor, skipperen kontaktede mig. Det er ligesom, når man søger lejlighed, det er godt at have venner i miljøet, fortæller Jena Mai Hansen, der i første omgang var overbevist om, at enten træneren eller Dansk Sejlunion havde kontaktet VOR-teamet. 

Trods et hårdt Atlanterhavskryds stod en kontrakt klar til Mai Hansen, da hun atter havde fast grund under fødderne. Selvom hun efterhånden fik øjnene op for det fede ved sejlturen, var det ikke en let beslutning at vinke farvel til familien og hendes irske 49er-kæreste:

- Vi har lige lejet en lejlighed i Aarhus, så kunne jeg tillade mig at stikke af? Men han synes heldigvis bare, at det er fedt, at jeg har fået muligheden. Måske er han også en lille smule misundelig, men på den gode måde, understreger sejleren. 

En kæmpe chance 

Det største dilemma skulle i stedet vise sig at ligge i den selvsamme 49erFX-jolle, som i første omgang førte Mai Hansen ombord på VOR-båden. Med Katja Salskov-Iversen, Jenas trofaste makker i 49erFXeren, var kampagnen frem mod VM i Aarhus i 2018 i fuld gang. Alle sejl var sat mod en dansk præstation i topklasse. 

En jordomsejling med Volvo Ocean Race kan man dog ikke sige nej til, og Jena Mai Hansen valgte derfor, med fuld opbakning fra Katja, at kombinere VM-kampagnen med storbådssejlads. 

- Det er en helt vildt stor chance. Alle folk bliver bedre af at lave noget andet end det, de normalt laver. Specielt de mentale færdigheder kan jeg tage med mig, og samtidig lærer jeg så meget om havet og vind og vejr, forklarer Jena Mai Hansen, som efter nytår i perioder vil skifte Volvo-båden ud med 49erFX-sejlads. 

For bronzevinderen fra OL i Rio må erkende, at sejlads i tomandsjollen på flere måder adskiller sig fra livet ombord på den 65 fod lange kølbåd, som er specielt designet til jordomsejlingen. 

- Det har været udfordrende og meget anderledes. Heldigvis har de mennesker, jeg sejler med, været gode til at tage de ting, jeg kan, til sig, samtidig med at jeg selvfølgelig prøver at suge al den viden, jeg kan, understreger sejleren.  

Skal hjælpe med farten

Netop teamet har da også været afgørende for, at Jena Mai Hansen kunne vende det første Atlanterhavskryds til noget godt. Holdet, der består af såvel nye som erfarne havkapsejlere, formår nemlig at se muligheder i det enkelte besætningsmedlem, uanset erfaring. 

Faktisk havde Mai Hansen ikke sat kursen mod en VOR-jordomsejling, hvis ikke netop dette team stod ved hendes side. Et team, som den 28-årige sejler betragter som det hidtil største, der er sket i hendes VOR-eventyr, men som også danner rammen om de største udfordringer. 

Ombord på 49erFX’eren er de blot to, der skal blive enige og tage beslutningerne, mens der på Team Vestas 11th Hour Racing er et større crew på både land og vand, der skal enes. Netop derfor er Jena Mai Hansens rolle klar. Hun skal bidrage med praktisk erfaring fra 49erFXeren: 

- Jeg bliver sat til at trimme og hjælpe med at få fart i båden. Desuden kan jeg få lov at komme med idéer. De andre ved meget mere end mig, men de lytter og er åbne omkring det, forklarer den lyshårede sejler, der netop er i fuld gang med forberedelserne på land i England, da minbaad.dk fanger hende over telefonen.  

Nervøs for bølgerne 

Forberedelser, der endelig kulminerer den 22. oktober, når Vestas 11th Hour Racing med 2500 pakker frysetørret mad ombord stævner ud af havnen i Alicante. Med de øvrige seks VOR-teams er kursen sat mod Lissabon, hvorfra det første længere ben til Cape Town skydes i gang. 

- Jeg er da en lille smule nervøs for, hvor store bølgerne bliver. Jeg tror, det bliver ret vildt og enormt udfordrende, forklarer Jena Mai Hansen, der efter intens planlægning og træning glæder sig til endelig at sejle mod de andre både. 

Læs mere om Volvo Ocean Race her eller følg Jena Mai Hansen og resten af Team Vestas 11th Hour Racing på Facebook her

Jena Mai Hansen (i grå trøje) forbereder sig på højtryk i England, mens VOR-bådene er på land i Lissabon. Foto: Vestas 11th Hour Racing

Det første Atlanterhavskryds blev en udfordring for den danske sejler, der her står yderst til højre. Foto: Vestas 11th Hour Racing

Katja Salskov-Iversen bliver også en del af Volvo Ocean Race. Når havsejlerne er i land, vil hun nemlig deltage i de M32-sejladser, der foregår i havnene. Foto: World Sailing

content-loader
content-loader
content-loader