World Sailing sover i timen omkring Nacra 17-skandalen
Nacra 17 er en lang lidelseshistorie med knækkede master, ødelagte ror, sværd og agterspejl, der falder af. Interview med sportschef Jacobsen. Calle Sørensen forklarer i video om seneste problem.
Det vil sige, at begge skrog løfter sig fri af vandet, hvilket øger bådens fart til 50 km/timen, og samtidig gør sejladserne mere spektakulære, noget der egner sig til olympisk tv.
Det skriver Aarhus Stifstidende/minbaad.dk i dag i avisen.
Nu er katamaranen steget voldsomt i pris igen, og koster nu 180.000 kroner. Men i de få år, som båden har eksisteret, har der været problemer med grejet på båden.
Master er knækket, ror er faldet af, og sværd er gået gennem sværdkisten på den hollandsk produceret båd.
World Sailing tillader monopol
Samtidig er båden for dyr, da sejlsportens organisation World Sailing kun har tilladt, at der findes en producent, der dermed har fået monopol på produktionen af katamaranen.
Til VM-teststævnet i Aarhus, hvor 400 sejlere fra 50 nationer deltog, var den gal igen for Nacra 17eren. Bådens foils knækkede således på to både, da der var en ny produktionsfejl.
Så sent fredag, dagen før finalen, udsendte sejlsportens hovedorganisation World Sailing en meddelelse, hvori samtlige nye og netop frigivne, foilende Nacra-både blev tilbagekaldt verden over på grund af en alvorlig konstruktionsfejl.
Aflyste finalen
Tilbagekaldelsen betød, at Aarhus-arrangørerne af VM-teststævnet måtte aflyse det planlagte Medal Race lørdag i Egå. Dermed vandt Aarhus-sejleren Lin Cenholt og Hellerup-sejleren Christian Peter Lübeck stævnet, blandt andet foran de europæiske mestre.
Sportchef: Én producent er for lidt
Han oplyser desuden, at landsholds-sejlere som Lin Cenholt og Christian Peter Lübeck får deres båd betalt af Dansk Sejlunion.