JPK 45 - båden til singlehand- kap- og tursejlads
Franske, lette JPK-både er kendt for at klare sig godt i internationale IRC-kapsejladser, men denne JPK 45 er også tursejlere, der elsker hurtige sejlegenskaber.
Cockpittet er godt beskyttet af en fast sprayhood. Båden kan minde om kultklassen Class 40, hvor bådene er lette, brede og meget stabile.
JPK 45 er nomineret til European Yacht of the Year 2018 og BådNyt testede den i oktober i La Rochelle, sammen med Yachting World.
Champagnessejlads
Det var ren champagnesejlads, hvor vi let og markant sejlede fra både i samme størrelse. På kryds sejlede vi 7,75 knob.
Fininshen om bord, især i kahytten, kunne dog være bedre, men sejlegenskaber opvejer langt det.
Hal er ført tilbage til rorsmanden. Og med den faste sprayhood er man godt beskyttet. Denne båd vil man kunne krydse Atlanterhavet i, også alene.
1,5 ton skrog
Båden, der sejlklar koster 3,5 mio. kroner, er let af sin størrelse og masser af sejl oppe. Skroget alene vejer 1,5 ton. I kølens bund er en to ton bulb i bly. Kølen stikker 2,2 meter. Totalvægten er på 9,5 ton.
Om bord under testen var manden bag JPK-værftet, Jean-Pierre Kelbert, der har 22 ansatte i Loirent.
Han er selv aktiv kapsejler med succes, blandt andet over Atlanterhavet i en JPK-båd.
Alt er inde for rækkevidde for rorsmanden. Især er det smart at spillene er placeret midt i cockpittet og ikke ude i siden, hvor det det kan være svært at komme til under krængning.
Manden bag JPK-værftet, Jean-Pierre Kelbert, har 22 ansatte i Loirent. Han er aktiv havkapsejler og tidligere olympiske windsurfer. Han drønede rundt på båden konstant. Her viser han til BådNyt, hvor let bådens skrog er med stor skumkerne. Fotos: Troels Lykke
Under den permanente sprayhood er man godt beskyttet. Og man sidder godt.
Læs test i BådNyt senere.