Test: Leader 30 – sporty familiebåd
Jeanneaus sporty Leader 30 har en dyb V-bund, skabt af amerikanske Michael Peters Yacht Design. Motorbaadsnyt.dk tester.
Den åbne båd, Leader 30, er tegnet af de anerkendte Michael Peters Yacht Design fra Florida i USA. Et bureau, der også har tegnet de øvrige Leader-modeller 33, 36, 40 og 46, der med 30eren i alt er bygget 450 af, på fire år. Ens for bådene er, at de
Projektchefen var med motorbaadsnyt.dk, da vi i halvhøje bølger testede Leader 30 ud for Cannes her i foråret.
Topfarten nærmede sig 30 knob og vi havde stadig kun fået enkelte skumsprøjt ind over den åbne båd, der var monteret med kaleche, der skulle tage skumsprøjt forfra. Kalechen i siden var ikke monteret.
Leader 30 viste sig fra den gode side, da bølgerne blev skubbet ud til siden, hvilket er hele meningen med designet af den franske båd.
Grunden til at båden går godt i bølgerne uden at vi blev kastet rundt, skyldes ifølge designeren, at midterskroget har en V-form på 24 grader, mens det fremme er mere gennemsnitligt på 20 grader.
Kahytten har en ståhøjde på 1,87 meter. Det er samtidig lykkedes italienske Garoni Design at skabe en hyggelig kahyt.
Med den hastighed ville vi, på en hel tank, nå ud på 142 sømil. Ved kun 3000 omdrejninger droppede farten til 22,2 knob, mens dieselforbruget faldt til 39,9 liter i timen, men her ville man dog kun nå 134 sømil på tanken på 300 liter diesel.
Med denne Volvo Penta D4 300 hk om bord, koster den uden ekstraudstyr 1,21 mio. kroner, forklarer Gert E. Sørensen fra Tempo Bådsalg. Importøren i Ishøj har selv købt en Leader 30 til en interesseret køber, og motoren på denne er en 350 hk Mercruiser 6,2 l benzinmotor.
Med den motor koster båden 1,12 mio. kr. Hertil skal lægges cirka 300.000 kroner ekstra til elektronikpakke, bovtruster, teak på dæk og andet, forklarer Gert E. Sørensen.
Man keder sig virkelig ikke på båden, hvis man er til fart. Svingene klarede båden også, men vær forberedt på at båden krænger noget i de skarpe sving, når den næsten tre meter høje både smider sig op mod 20 grader.
Dette er dog ikke et problem. Rattet, der fungerer elektrisk, fungerer fint og kører let og man kan endda justere vinklen på rattet, hvis man f.eks. ønsker at stå op. Udsynet, siddende eller stående, er virkelig godt, da kun den smalle targabøjle tager udsynet.
En targabøjle der er praktisk, når båden skal gøres til en cabriolet-model, så den kan tage imod regn i det ustabile danske vejr. Støjen under de høje hastigheder blev målt fra førersædet til kun 75 decibel, og der var ingen ting der raslede når vi mødte bølger.
Fremme foran vindskærmen, der dækker godt for vind, også ned langs siden, er der en lidt kort solseng hvor man kan montere hynder. Men vær på vagt når du går der ud, da sidedækkene er kun 17 centimeter brede.
Med et søgelænder på lidt over en halv meter, føler man sig nu tryg på vej der ud. Jeg havde dog personligt gerne set at sidedækkene var 25 centimeter brede, da det gør det endnu mere trygt at gå på sidedækkene.
Hyggen er også intakt i salonen, hvor der er brugt valnødetræ i Alpi-teak fra Italien.
Fremme kan to personer sove, når salonbordet sænkes ned i kanter, der holder bordet - En let og solid løsning. Ude agter kan to personer også sove, hvis de er under 1,90 meter lange. Pantryet er lille, men effektivt.
Det kan man godt i båden, der med ekstraudstyr koster omtrent 1,4 mio. kroner. For de penge vil man kunne nyde en ferie for fire personer, uden at gå hinanden på nerverne.