minbaad.dk
onsdag 21. november

Der er masser plads til familie- og vennebesøg i Nordborg 42'erens cockpit. Foto: Nordborg Bådebyggeri

Ny Nordborg 42 får fire meter langt cockpit med lukket hæk

Sejlerlivet leves i cockpittet, mener man på Als. Det ses på den nyeste Nordborg-båd, der bevidst er designet uden den moderne åbne hæk. Vi taler med værftchef Holger Bladt Jensen.

Kort Nyt | 02-09-2018 10:38 | Af  Sara Sulkjær

Det seneste skud på Nordborg-stammen er samtidig det hidtil største. En 42 fod lang sejlbåd, hvori livet skal leves i det knap fire meter lange cockpit med teak: 

- Den skulle have et kæmpe cockpit for at skabe mere plads under sejladsen. Det er her, man lever som sejler, forklarer værftsejer Holger Bladt Jensen, der har slået stregerne til konstruktionen. 

Overvejede daysailor

Et cockpit, der, modsat flere moderne både, ikke er designet med en åben hæk: 

- Taber man en femkrone i vandet, er den forsvundet. Vi vil gerne have karmen, så man ikke har en følelse af at kunne falde bagud eller at kunne blive skyllet overbord af en bølge, forklarer Jensen til minbaad.dk. 

Faktisk var cockpittet af så stor betydning for værftet, at man overvejede at give sig i kast med en decideret daysailor, der netop er kendt for deres store cockpits. 

Det er samtidig både, der primært er egnede til sejlture på fjorden en søndag eftermiddag. Det er ikke dét, Nordborg-kunderne vil have. I stedet vil de kunne leve komfortabelt på båden i weekender og på ferier. 

En båd til midaldrende sejlere

Derfor faldt valget på en 42 fod lange sejlbåd med bovspryd. Om læ er en U-sofa og en langsgående sofa samt et toilet med bruser, for selvom cockpittet er bådens livsnerve, skal kunderne kunne leve komfortabelt om læ.

For at gøre sejladsen lettere har værftet samtidig valgt at levere båden med en selvvendende fok med elrulleanlæg, ligesom der er elektriske spil fra Andersen på båden. 

- Den henvender sig primært til midaldrende sejlere. Det skal være let at betjene båden, også selvom man kun er to ombord, forklarer Holger Jensen. 

Foruden fok og storsejl kan båden sejles med en code 0 eller gennaker, der ligeledes er en del af sejlgarderoben fra Elvstrøm Sails.

Dansk kvalitet koster

Det første eksemplar af den knap 12 meter lange sejlbåd er allerede solgt. Omkring 370.000 euro, eller det der svarer til 2,76 millioner danske kroner, må sejleren hive op af pengepungen. 

Til gengæld får han en båd bygget og produceret udelukkende på dansk grund, hvilket afspejler sig i kvaliteten: 

- Vi kører vores eget løb, og bruger den højeste kvalitet af materialer. Det har vi gjort gennem hele værftets 81 år lange historie, forklarer Holger Bladt Jensen. 

Tilsyneladende er det kvalitet, der holder. Flere kunder vender tilbage til værftet på Als, hvor nogle sågar kan skrive ejer af deres syvende Nordborg-båd på CV’et.

På værftet arbejdes der i øjeblikket hårdt på Nordborg 42’eren. Det forventes, at båden kan søsættes sidst i denne sæson. 

Fakta om Nordborg 42:

Skrog: 11,99 m

Loa: 12,64 m

L CWL: 10,80 m

B max: 3,35 m

Dybgang: 1,99 m

Displ. 8400 kg

Kølvægt: 3130 kg

Storsejl: 48,6 kvm

Fok: 30,2 kvm

Gennaker: 96,9 kvm

Code 0: 64 kvm

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET