DS-formand: Lavere afgift - et godt skridt på vejen - men kamp ikke slut
I finanslovsaftalen for 2019 sænkes afgiften fra 1,34 til 1,0 procent af forsikringssummen. Formand for Dansk Sejlunion, Line Markert blogger. Afgiftslettelsen udgør 20 mio. kr. om året.
Omregnet i kroner svarer det til en årlig besparelse på cirka 1000 kr., hvis du har en båd, der er kaskoforsikret for 300.000 kr.
Skal vi så være glade? Ja, så ganske afgjort. Besparelsen kan mærkes. Både for den enkelte bådejer.
Og for de mange sejlklubber, der nu sparer nogle penge, som i stedet kan investeres i aktiviteter, udstyr, vedligehold eller andet, der kommer de aktive sejlere til gavn og glæde.
De samme partier var ganske stålsatte i deres protester, da den daværende S-R-SF-regering i 2012 gennemtrumfede forhøjelsen fra 1,0 procent til 1,34 procent.
Man kan mene, at afgiften dermed var et oplagt sted at gribe fat straks efter regeringsskiftet i 2015. Men det lod vente på sig...
Penge, som ingen regering giver afkald på uden videre. Netop derfor skal vi glæde os over, at det rent faktisk er lykkedes at komme igennem denne gang.
I Dansk Sejlunion har vi over længere tid bl.a. haft møder med nøglepersoner i Skatteministeriet, vi har sendt udførlige høringssvar om afgiften, og vi har fulgt op med direkte kontakter til de politiske ordførere.
Også DIF, Dansk Industri, Danske Tursejlere og andre har fra hver sit udgangspunkt skubbet til sagen.
Alt sammen spiller det en rolle - stor som lille - den dag, ændringerne stemmes gennem folketingssalen.
Det er stadig urimeligt. Og vi vil stadig se klubber og bådejere sende millioner af afgiftskroner til staten hvert år.
Afgiftslettelsen udgør i alt 20 mio. kr. om året. Det svarer til - hold nu fast - cirka 0,003 procent af finanslovens samlede udgiftsramme på over 700 mia. kr.
Dette uagtet, at langt de fleste både i Danmark er små i størrelse og ejes af almindelige danskere med almindelige indtægter.
Og uagtet, at netop de største og dyreste både i mange tilfælde ikke betaler afgifter, fordi de er selvforsikrede.
Vi vil forklare, at sejlturisme skaber omsætning og aktivitet i hele landet - ikke mindst i mange yderområder. Og vi vil understrege, at sejlsport fører til beskæftigelse i havne og på værfter.
Line Markert
Kilde. Dansk Sejlunions nyhedsbrev
- I Dansk Sejlunion har vi over længere tid bl.a. haft møder med nøglepersoner i Skatteministeriet, vi har sendt udførlige høringssvar om afgiften, og vi har fulgt op med direkte kontakter til de politiske ordførere, forklarer Line Markert. Foto: Dansk Sejlunion