Gå til hoved-indhold
Sejlmager Sille fra North Sails er klar til at give gratis service på dine sejl, uanset hvilket sejlloft de er syet på. Foto: Troels LykkeUdstyr
Sejlmager Sille fra North Sails er klar til at give gratis service på dine sejl, uanset hvilket sejlloft de er syet på. Foto: Troels Lykke

Få tjekket dine brugte sejl - FØR sejl-sæsonen starter

Loftmanager Jesper Feldt fra North Sails i Herlev forklarer, at sejlene holder meget længere, når slid, rifter og skader bliver taget i opløbet. UV-kant i sejl har fx få års holdbarhed.

Af Troels Lykke |

North Sails i Herlev opfordrer alle til at få tjekket deres sejl efter – eller før, hver sæson.

De tilbyder derfor gratis eftersyn af alle sejl. Om de er fra North Sails eller et andet loft.

Som loftmanager Jesper Feldt forklarer, så holder sejlene meget længere, når slid, rifter og skader bliver taget i opløbet. Så hvis du ikke allerede har haft dine sejl til service, så er det nu. Sæsonen starter jo om få uger.

Regningen kan blive større

Er der hul i sejlet, sømmen slidt eller lommen revet op, så skal det repareres, før du sætter sejlet. Ellers bliver skaden meget værre, og regningen det større. 

“UV-kanten er røget på mange sejl. Den skal helst skiftes hvert femte år for, at den overhoved har effekt. Det er ikke alle, som er opmærksomme på den del af sejlet. Mange har indtryk af, at deres sejl er i bedre stand, end de faktisk er. Så vil man redde sine gamle sejl eller have de nye til at holde længere, så kræver det årlig service. For os handler det om at være i dialog med sejlerne, så de har et realistisk billede af deres sejls formåen og levetid”, forklarer Jesper Feldt til minbaad.dk.

Bord på 400 kvadratmeter

North Sails flyttede sidste sommer fra Allerød til Herlev. Her har de 1000 kvadratmeter nyindrettet, moderne sejlloft, hvor de servicerer alle typer sejl.

 “Vi har bygget et bord på 400 kvadratmeter, så vi kan folde sejlene helt ud og gå dem grundigt igennem. Forleden aften havde vi besøg fra de danske 12mR både, hvor vi havde lagt et helt stel ud, så der er plads nok. Der er 15 personer tilknyttet loftet her, blandt andre tre sejlmagere med en masse erfaring, som meget gerne kigger på dine sejl og tager en snak om, hvad vi kan gøre for, at de holder længe, og du får mest mulig glæde af dem”, fortæller Jesper Feldt.

Loftmanager Jesper Feldt fra North Sails i Herlev er klar til at møde tur- og kapsejlere. Generelt er danske sejlere ikke specielt gode til at lave eftersyn på deres sejl. - Man får tjekket sin bil løbende til syn, det skal man også gøre med sine sejl, siger Feldt. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader