Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
John Fisher boede i Adelaide, han blev kun 47 år, efter han omkom i Stillehavet i 9 grader koldt vand. Besætningen kunne ikke finde ham igen, selvom det var dagslys, da han faldt over bord. Foto: Scallywag

Kommentar om ulykke fra underviser om søsikkerhed: Hvordan kunne det ske?

Benjamin Kristensen kommenterer på ulykke i Volvo Ocean Race: Mine gaster går ikke på dækket i mørke og dårligt vejr uden livline og en PLB-fastfinder, er der noget jeg ikke har forstået?

Af Troels Lykke |

Benjamin Kristensen, bestyrelsesformand for duelighed.dk i Korsør har skrevet denne kommentar til minbaad.dk:

Allerførst sender jeg mine bedste tanker til Scallywags John Fisher's familie og venner.

Det er forfærdeligt det som er hændt, at en mand ryger overbord i kraftig vind, høj sø, kulde og mørke, tilsyneladende uden effektiv livline, PLB-fastfinder eller SART.

For bare to måneder siden blev et andet besætningsmedlem skyllet over bord fra Scallywag uden redningsvest, livline, PLB eller SART.

Han blev reddet, angiveligt grundet det gode vejr og dagslys. skrev minbaad.dk i en artikel. 

Er der nogen her på minbaad.dk som kan fortælle mig, hvorfor en skipper på et fartøj til millioner af kroner undlader at udstyre sin besætning med sikkerhedsudstyr til et par tusinde kroner, så de enten ikke ryger overbord, og hvis det hænder, nemt kan findes igen?

Mine gaster går ikke på dækket i mørke og dårligt vejr uden livline og en PLB-fastfinder ... er der noget jeg ikke har forstået?

De bedste sejlerhilsner 

Benjamin Kristensen

content-loader
content-loader
content-loader