Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Jan Vogt føler sig godt tilpas på Lyø, hvor han har forvandlet en ældre gårdbygning til et værft. Foto: Privatfoto
Kort Nyt
På Boat Show i Fredericia viste Vogt stolt sin nybyggede Lyøjolle frem for de besøgende. Foto: Sara Sulkjær
Kort Nyt
Lakeringsarbejdet er en længere proces, når tråbådene skal gøres sejlklare. Foto: Jan Vogt
Kort Nyt
Er køberen interesseret, er det muligt at følge byggeprocessen på nærmeste hold. Den kommende ejer kan således hjælpe så meget til med byggeriet af båden som ønsket. Foto: Jan Vogt
Kort Nyt
Lyøkutteren er Vogts største model. Seks meter langt er båden, der koster 360.000 kr. Foto: Bådebyggeri Lyø
Kort Nyt
Med sine fem meter vejer Lyøjollen blot omkring 250 kg. Båden kan desuden sejles med påhængsmotorer op til 20 HK. Foto: Lyø Bådebyggeri
Kort Nyt
Den fire meter lange lillesøster. Som de foregående modeller kan Lyødingien både sejles for sejl og motor. Foto: Bådebyggeri Lyø

Sommertogtet blev vendepunkt: Nu bor Jan på Lyø og bygger træjoller på fuld tid

Som den eneste i Europa har 50-årige Jan Vogt gjort produktion af traditionelle træbåde i serie til sin levevej. I øjeblikket har de moderne plastikbåde dog luv-fordelen, og bådebyggeren må kæmpe for at få vind i sejlene.

Af Sara Sulkjær |

August 2017. Tyske Jan Vogt er på sommertur i Danmark. Ikke blot for at nyde et par rolige uger med god sejlads og hyggelig havnestemning, men i lige så høj grad for at slippe væk fra dét kaos, der det sidste år har omgivet ham i hjemlandet.

Efter i fem år at have søsat sine egne træjoller til private, sejlklubber og børnehjem i Tyskland blev værftslokalerne i 2016 for små. Vogt vælger derfor at sælge bygningen med den klare forventning om hurtigt at kunne fortsætte produktionen i nye lokaler.

En plan, der viser sig at være langt mere udfordrende end ventet.

- Det var deprimerende. Selvom jeg ledte i ni måneder, var det umuligt at finde en oplagt plads i Tyskland, hvor jeg kunne fortsætte værftet, forklarer bådebyggeren til Minbaad.dk.

Fra Tyskland til Lyø på få uger

Da Vogt under sommersejladsen kaster fortøjningerne på Lyø i Det Sydfynske Øhav er det derfor med skjulte bekymringer bag det ellers altid imødekommende smil.

Bekymringer, som han en dag lufter for øens lokale købmand: ”Kom du bare herover, her er masser af plads,” ryger det ud af manden bag disken.

Vogt tager øboeren på ordet. Tre uger senere kan sejleren skifte den tyske folkeregisteradresse ud med en tilsvarende gårdadresse på Lyø.

Kort tid efter flytter han ind, og i december er dele af gården forvandlet til Vogts private værft med afsugningsanlæg og højt til loftet. 

Kun én ting mangler: Ordrerne. 

Bygger uden ordrer

For selvom træbådene mødes af respektfulde blikke i landets havne, og sejlere kærligt lader hænderne glide over det lakerede træ, er der tilsyneladende langt fra interesse til egentlig handling.

Dét selvom Vogt har tre modeller fra 13 til 19 fod i kataloget, kan tilbyde priser fra 105.- 360.000 kroner, og samtidig garanterer et begrænset klargøringsarbejde.

- Imprægneringsmulighederne er bedre i dag. Alle bådene er olieret tredive gange, så der er ikke meget mere vedligehold, end der er ved en plastikbåd, understreger bådebyggeren.

I september sidste år vælger Vogt at tage sagen i egen hånd. Arbejdshandsker og værktøj bliver fundet frem, og iværksætteren starter produktionen af en Lyøjolle, der skal vises frem på messer og til byfester.

- Det er sjovt at bygge sådan en båd. Du starter med nogle planker, det hele ligner egentligt mest et skelet, men til sidst har du skabt en træbåd, der emmer af liv, forklarer han.

Træbåde videresælges ikke

Selvom ordrerne her et halvt år senere fortsat lader vente på sig, har den ambitiøse tysker ikke tabt modet. 

Faktisk er optimismen højere end de lange master, der finder vej til nutidens moderne Bavaria- og Hanse-sejlbåde.

Kun 4-6 træbåde skal nemlig årligt forlade det private værft på Lyø, førend Vogt også om ti år kan kalde sig Europas eneste producent af traditionelle træbåde i serie:

- Når man køber sådan en båd, er det en værdi, man får - en blivende værdi, som holder i flere generationer. Der er en tættere binding mellem båd og ejer. Man sælger ikke bare træbåden videre, som man gør det med en plastikbåd, slutter Jan Vogt med stolthed i stemmen. 

Læs mere om Jan Vogts Lyø-værft her

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites