En kapsejladsbåd, der tidligere har deltaget i den ikoniske Sydney-Hobart-sejlads, mistede sidste fredag kølen i Australien. To omkom. Det er langt fra første gang, at minbaad.dk kan berette om alvorlige køl-ulykker.
Få dage tidligere var det et ungt langturspar, der blev reddet i land, efter at kølen knækkede af deres sejlbåd.
Alligevel skal de danske sejlere ikke frygte, at de en dag ender i vandet ved siden af en kæntret båd uden køl:
- Selvfølgelig er det noget, man skal være opmærksom på, men det er vigtigt, at sejlerne stoler på, at bådebyggerne har gjort deres arbejde ordentligt. Chancen for at miste kølen er stort set lig nul, forklarer Lars T. Olsen, medejer af
Danish Marine Design og tidligere deltager i flere America’s Cup-designgrupper.
- Jeg kan kun komme i tanke om ét tilfælde, hvor en kølbåd herhjemme (Matcher 31, red.) har mistet kølen for en del år siden, understreger han.
Tjek på land og vand
Et skarpt øje kan her være af stor betydning. Når båden løftes på land efter sæsonen, bør et eftersyn af kølen følge med som en naturlig del af forårsklargøringen, hvor revner og andre uregelmæssigheder lettere spottes.
Også når båden er i vandet, og kølen er svær at komme til, har sejleren dog mulighed for at tjekke den vitale del af båden:
- Det er bare at løfte op i dørkbrædderne, og se hvordan bundstokkene ser ud. Det er i princippet det samme som at tjekke mønstret på bilens dæk, eller at tjekke om blinklyset virker, instruerer Lars T. Olsen.
Tjek, som man som minimum også bør foretage efter kontakt med grunden. Er der tale om en hård grundstødning, hvor der, ifølge Olsen, altid vil opstå større eller mindre skader i strukturen, er et overfladisk tjek dog sjældent nok.
Hver tiende båd har skader
Revner og lignende, som typisk opstår på ældre sejlbåde, er derimod ikke et ukendt syn for den erfarne designer. Omkring hver tiende båd, som besigtiges af Lars T. Olsen, har mindre kølskader.
Skader, der blot kan være kosmetiske efter mange års brug, men som i visse tilfælde også kan være af langt værre karakter. Det sidste hører heldigvis til sjældenhederne.
Som sejler har man ikke nødvendigvis forudsætningerne for at bedømme alvorligheden af en sådan skade. Det er som oftest meget små tegn på et muligt kommende problem. Et kald efter kvalificeret hjælp er derfor nødvendigt: