Gå til hoved-indhold
Tanner Broadwell og Nikki Walsh mistede allerede kølen to dage inde i deres langturssejlads. Foto: FacebookKort Nyt
Tanner Broadwell og Nikki Walsh mistede allerede kølen to dage inde i deres langturssejlads. Foto: Facebook

Lars T. Olsen: Sejlere skal ikke frygte at tabe kølen

Risikoen for at sejlbåde mister kølen er minimal, understreger Lars T. Olsen fra Danish Marine Design. Ét større køltjek årligt er rigeligt. Læsere har efterspurgt artiklen, her bringer vi den igen.

Af Sara Sulkjær |

En kapsejladsbåd, der tidligere har deltaget i den ikoniske Sydney-Hobart-sejlads, mistede sidste fredag kølen i Australien. To omkom. Det er langt fra første gang, at minbaad.dk kan berette om alvorlige køl-ulykker. 

Få dage tidligere var det et ungt langturspar, der blev reddet i land, efter at kølen knækkede af deres sejlbåd.

Alligevel skal de danske sejlere ikke frygte, at de en dag ender i vandet ved siden af en kæntret båd uden køl:   

- Selvfølgelig er det noget, man skal være opmærksom på, men det er vigtigt, at sejlerne stoler på, at bådebyggerne har gjort deres arbejde ordentligt. Chancen for at miste kølen er stort set lig nul, forklarer Lars T. Olsen, medejer af Danish Marine Design og tidligere deltager i flere America’s Cup-designgrupper.

- Jeg kan kun komme i tanke om ét tilfælde, hvor en kølbåd herhjemme (Matcher 31, red.) har mistet kølen for en del år siden, understreger han. 

Tjek på land og vand

Et skarpt øje kan her være af stor betydning. Når båden løftes på land efter sæsonen, bør et eftersyn af kølen følge med som en naturlig del af forårsklargøringen, hvor revner og andre uregelmæssigheder lettere spottes. 

Også når båden er i vandet, og kølen er svær at komme til, har sejleren dog mulighed for at tjekke den vitale del af båden: 

- Det er bare at løfte op i dørkbrædderne, og se hvordan bundstokkene ser ud. Det er i princippet det samme som at tjekke mønstret på bilens dæk, eller at tjekke om blinklyset virker, instruerer Lars T. Olsen. 

Tjek, som man som minimum også bør foretage efter kontakt med grunden. Er der tale om en hård grundstødning, hvor der, ifølge Olsen, altid vil opstå større eller mindre skader i strukturen, er et overfladisk tjek dog sjældent nok. 

Hver tiende båd har skader

Revner og lignende, som typisk opstår på ældre sejlbåde, er derimod ikke et ukendt syn for den erfarne designer. Omkring hver tiende båd, som besigtiges af Lars T. Olsen, har mindre kølskader. 

Skader, der blot kan være kosmetiske efter mange års brug, men som i visse tilfælde også kan være af langt værre karakter. Det sidste hører heldigvis til sjældenhederne.

Som sejler har man ikke nødvendigvis forudsætningerne for at bedømme alvorligheden af en sådan skade. Det er som oftest meget små tegn på et muligt kommende problem. Et kald efter kvalificeret hjælp er derfor nødvendigt:  

- Ser man noget, der er mistænkeligt, skal man altid tilkalde en ekspert. Spørg ikke dem på havnen, de har alle forskellige meninger, afslutter Olsen, der så sent som i formiddags besigtigede en båd med revner i bundstokkene.

Se herunder, hvilke symptomer du skal kigge efter, når du tjekker kølen: 

Lars T. Olsen har mere end 30 års erfaring i branchen. Foto: Privatfoto

Vegvisir Race er ikke en del af årets Dansk 2Star-serie

Dansk 2Star har fjernet den udfordrende kapsejlads fra 2019-programmet. Manglende opbakning fra sejlerne og et vanskeligt målerarbejde har ført til beslutningen, som ærgrer Morten Brandt, stævneleder i Vegvisir Race.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Designer Stefan Qviberg nåede ikke at få hyldest for Arcona 435

I november døde den dybt respekterede Arcona-designer Stefan Qviberg i en alder af 69 år. Han nåede derfor ikke at opleve, at Arcona 435 fik prisen European Yacht of the Year 2019. Vi taler her med mr. Arcona, Torgny Jansson, der forklarer, hvad man nu gør med båddesignet fremover.

Links til andre sites