Gå til hoved-indhold
Det er ikke første gang, at Vallensbæk Havn forsøger at redde de efterladte både. Sidste år blev 13 både bortauktioneret. Foto: Per Møller SørensenTur
Det er ikke første gang, at Vallensbæk Havn forsøger at redde de efterladte både. Sidste år blev 13 både bortauktioneret. Foto: Per Møller Sørensen

22-fods sejlbåd bortgives efter først-til-mølle i Vallensbæk

Hellere bortgive end skrotte, mener havnefoged Per Møller Sørensen, der efter ejerens accept forsøger at give sejlbåden nyt liv. Specielt unge, uprøvede sejlere er vilde med de mindre både.

Af Sara Sulkjær |

Et håndslag eller en aftale over telefonen kan nu gøre dig til bådejer, efter at Vallensbæk Havn, på vegne af ejeren, har valgt at bortgive en mindre sejlbåd med lyseblåt fribord. 

- Den er ikke i voldsomt god stand, og dækket skal blandt andet udskiftes. Men den ligger i vandet, og den flyder, så der er en teoretisk chance for, at den kan blive en god båd igen, forklarer havnefoged i Vallensbæk, Per Møller Sørensen, til minbaad.dk.

Ejer havde stor regning i udsigt

De sidste to år har båden, der anslås at være i omegnen af 22 fod, ligget i vandet, uden at ejeren har rørt den. 

Da han fornyligt valgte at opsige sin plads i havnen, var kursen derfor sat mod en større regning for transport og ophugning.

På den baggrund var det næppe vanskeligt for ejeren at hoppe med på havnefogedens forslag om bortgivning af båden.

- Der er sket noget i hans verden, som gør, at han ikke har fået arbejdet på den. I stedet for bare at skrotte båden, vil vi forsøge at give den nyt liv, fortæller Per Sørensen, der vurderer, at båden enten er en LA- eller Nimbus-krydser.

En overraskelse

Ejeren fik i sin tid trukket båden til Vallensbæk af en motorbåd. Det er derfor yderst tvivlsomt, at der ligger en motor i båden. 

Heller ikke sejlene er i en bemærkelsesværdig stand, mens det tydeligt ses, hvordan cockpit og dæk trænger til en kærlig hånd. Hvordan båden ser ud om læ, har havnefogeden, der ikke har været ombord, vanskeligt ved at besvare:

- Jeg ved ikke meget om båden, hvad der følger med og så videre. Man må bare tage imod den og derefter lade sig overraske over, hvad der er ombord, forklarer han.

Derudover opfordrer havnefogeden interesserede til at overveje, hvorvidt man har tiden, viljen og økonomien til at sætte den noget ramponerede båd i stand.

Selvom båden står med rig og lignende, er den nemlig af en årgang, hvor udgifter til nyere udstyr må påregnes, ligesom også selve istandsættelsen naturligvis vil koste en smule.

Hurtig interesse

Tilsyneladende er det ikke noget, der skræmmer danskerne. 10-15 nysgerrige har allerede vist deres interesse, efter at havnefogeden torsdag eftermiddag valgte at sætte en annonce i den populære Facebookgruppe ’Tursejlads & Sejlsport’. 

Hvor mange, der i realiteten er klar til at gå ombord, er mere tvivlsomt. Fra tidligere auktioner ved Møller Sørensen, at flere er hurtige til at reagere, men at få har modet til at takke ja, når det gælder.

Bådens relativt beskedne størrelse kan dog visse sig at blive et plus. Særligt de unge er nemlig begejstrede for de mindre sejlbåde, der danner et godt udgangspunkt for deres sejlerdrømme: 

- Jeg ser en tendens til, at Tv-programmet Kurs mod fjerne kyster har vakt en masse unges lyst til sejlads. Der er en stor interesse fra unge mennesker, der gerne vil i gang i en billig sejlbåd, lyder det begejstret fra havnefogeden.

Er du interesseret i den omkring 22 fod lange sejlbåd, kan Per Møller Sørensen kontaktes på 30 54 07 05. Båden afskaffes efter først til mølle-princippet. 

Se flere billeder af båden herunder:

Vegvisir Race er ikke en del af årets Dansk 2Star-serie

Dansk 2Star har fjernet den udfordrende kapsejlads fra 2019-programmet. Manglende opbakning fra sejlerne og et vanskeligt målerarbejde har ført til beslutningen, som ærgrer Morten Brandt, stævneleder i Vegvisir Race.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Designer Stefan Qviberg nåede ikke at få hyldest for Arcona 435

I november døde den dybt respekterede Arcona-designer Stefan Qviberg i en alder af 69 år. Han nåede derfor ikke at opleve, at Arcona 435 fik prisen European Yacht of the Year 2019. Vi taler her med mr. Arcona, Torgny Jansson, der forklarer, hvad man nu gør med båddesignet fremover.

Links til andre sites