Gå til hoved-indhold
Tur
Jakob Bütow (t.v.) og Mikkel Nordsäter mødte hinanden i Beredskabsstyrelsen, hvor Nordsäters planer om langturssejlads hurtigt blev forvandlet til en fælles drøm. Foto: Sailing Togetherness
Tur
Her ses skaden, som sejlerne er i færd med at udbedre. De to brune skummåtter er en del af båden, men skal tages ud og erstattes med en ny og stærk skummåtte. Herefter lægges nye og stærke glasfibermåtter atter på - således er skaden repareret. Foto: Sailing Togetherness
Tur
På dette billede vises en anden skade, men med samme udgangspunkt som den foregående. Her er den nye, grønne skummåtte allerede sat fast med fortykket epoxy, hvorefter nye glasfiberlag sættes ud over. Foto: Sailing Togetherness

Projekt Luffe 54: Glasfiberen er delamineret efter grundstødning

Glasfiberlag tog skade under Luffe 54’erens uheld, hvorfor Jakob og Mikkel nu må genopbygge en mindre del af bådens skrog. Læs, hvordan de kommende langturssejlere løser problemet.

Af Sara Sulkjær |

400 timer. Så højt et ciffer kunne 22-årige Jakob Bütow og den ét år ældre Mikkel Nordsäter notere i lønbogen – i hvert fald hvis de udelukkende havde satset på deres på mange måder ordinære jobs som lærervikar og brandmænd.

Det er ikke tilfældet. I stedet knokler de unge mænd på deres 54 fod lange Luffe, der i 2021 skal bringe sejlerne på en mere end ti år lang jordomsejling:

- Når man skal lave sådan noget her, skal det være af lyst, ellers går man død i det. Derfor har vi også haft en lidt stille periode, hvor vi har arbejdet på andre projekter, men nu klør vi på igen, understreger de to Skive-boere overfor Minbaad.dk.

Styrken forsvundet

Dét er der brug for. 

Med en sejlbåd, der under den tidligere ejers kommando kom i nærkontakt med grunden, venter et større restaureringsarbejde, inden Limfjordens kølige vand skiftes ud med sydens azurblå hav.

Selvom de synlige skader efter grundstødningen er begrænsede, har bådens skrog nemlig taget indvendig skade.

Mens den ydre skal af gelcoat samt det følgende skum-baserede lag uden problemer navigerede gennem uheldet, fik stødet glasfiberlagene til at gå fra hinanden. 

Da tidligere bådebygger Niels Mathisen lagde vejen forbi havnen i Skive, kunne han derfor afsløre, hvordan et halvanden kvadratmeter stort glasfiberområde er delamineret. 

- Én centimer glasfiber svarer til ti måtter. Hvis bare én af måtterne er gået fra hinanden, er styrken i og omkring hele glasfiberen forsvundet, forklarer de unge handymen.

Sådan løses problemet

Hvorvidt glasfiberen måtte udskiftes, var derfor aldrig et spørgsmål på havnearealet mod nord. En arbejdsplan sattes derfor straks i værk, hvorefter drengene trak i arbejdstøjet: 

 Fjern det delaminerede område
- Med en multicutter i hånden skar vi først det delaminerede område væk. Da glasfiberen er forholdsvis hård at skære igennem, er man ikke i tvivl, når man når det langt blødere skum.

- Netop her, når cutteren når skummet, stoppede vi op for i stedet at tage et koben, og med det brækkede vi det delaminerede stykke ud. 

Nyt skum
- Nu er planen, at hele området skal rengøres, hvorefter vi vil lægge ny skum. Skum, som er forholdsvist hårdt og samtidig limes ned med epoxy for at sikre, at det forbliver rigtigt placeret.

Genopbyg
- Når skummet er tørt, kan vi lægge et nyt lag glasfiber på. Her er det afgørende, at de nye måtter forbindes til den gamle glasfiber. Sådan optimeres styrken, så båden fortsat er sikker og robust.

- Dette gøres ved, at vi sliber den eksisterende glasfiber ned rundt om skaden, så det får en skråning. På den måde får den nye glasfiber lettere fat i den gamle.

Huller i skroget

Ikke kun omkring delaminerede områder må sejlerne hive glasfiberrullerne frem fra skabet. Også en række huller skal lappes, inden Luffen får vand under kølen. 

Huller, som forsikringsselskabet efter bådens grundstødning valgte at bore i skroget for at undersøge dets tilstand. 

Her blev en harmløs forsikringsmand for ivrig med boret, hvorfor et enkelt af hullerne er gået hele vejen gennem skroget.

Efter at være blevet tømt for vand skal området nu atter tætnes med ny glasfiber, inden sejlerne for alvor kan tage fat på arbejdet om læ.

- Vi skal være helt færdige med al glasfiberarbejdet, inden temperaturen når under fem grader. Derfor satser vi på, at vi kan begynde projektet om læ med et nyt vand- og lednings-net samt den nye aptering til vinter, slutter de ivrige sejlere.

Følg løbende Jakob og Mikkels langtursprojekt ’Sailing Togetherness’ her på Minbaad.dk samt på sejlernes Facebook og Instagram.

content-loader
content-loader
content-loader