Gå til hoved-indhold
Udstyr
Køen ved mastekranen kan vokse sig lang på de eftertragtede forårs-lørdage. For bådejerne handler det derfor om at arbejde hurtigt på dækket. Foto: Sara Sulkjær

Erfaren Hundige-sejler giver gode råd inden mastepåsætning

79-årige Finn Borch Andersen, der sejler Triss Magnum, har de sidste 25 år bragt masten fra land til bådens dæk med følgende metoder. Nu bringer han sine bedste guldkorn videre til landets bådejere.

Af Finn Borch Andersen, Hundige |

Det er forår. Bådene finder vej til vandet, og nu skal masterne på. På lørdag selvfølgelig. Det er der bare mange, der mener, så der er kø ved mastekranen.

De ventende har desværre alt for god tid til at observere, hvad der sker henne ved kranen.

Tag rigbolte ud i forvejen

Mange bådejere har stadig rigboltene med ringe/splitter siddende i vantskruerne og kravler nu rundt på knæene og fumler med at få dem ud, så vantskruerne kan sættes på plads.

Når vantskruerne så er kommet det, bruges der igen tid på at fumle med splitter/ringe, så rigboltene ikke falder ud igen.

Med de andre både, der venter, kan man godt blive lidt stresset. Specielt når rigbolten til forstaget måske pludseligt forvinder udenbords med et plump.

Kære klubkammerat: Tag rigboltene ud i forvejen. Det er meget nemmere at gøre, mens du står oprejst med masten på bukke. Du kan jo også bare have boltene liggende i båden vinteren over.

Hæng sand i mastefoden

Er din mast toptung, så find ud af, hvor meget du skal hænge i foden af den, for at den af sig selv vil hænge med foden nedad, når du løfter den. En pose sand måske.

Det sparer stort set behovet for en ekstra hjælper, og du undgår at gå glip af pinseturen, ved at masten pludselig forsøger at vende sig op/ned, og ødelægges fordi den ene mand troede, at den anden holdt den. 

Når masten er kommet på højkant og står, hvor den skal, sæt så hurtigt vanter og stag midlertidigt fast med 6 - 8 mm maskinskruer med møtrikker i stedet for rigboltene.

Sejl derefter tilbage til din bådplads og gør i ro og mag det hele færdigt med rigbolte, splitter/ringe og opspænding. 

Tak for hjælpen – og god sommer!

Finn B. A. - den næste i køen.

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites