Ny katamaran i aluminium skal være verdens mest bæredygtige sejlbåd
Kampen mod glasfiber og plastic er også sat ind i bådindustrien, hvor katamaranen Vaan R4 næsten udelukkende nu bygges af recirkulære materialer. Det gælder også skroget, der bygges i aluminium fra Hydro. Hvert år brændes 78.000 både i Europa.
Plastbåde er et miljøproblem. Aluminum er bedre, særligt når båden fra starten konstrueres for maksimal genvindingsgrad, fortæller vores norske kolleger på seilmagasinet.no.
I samarbejde med Hydro lancerer det nye hollandske firma Vaan dét, som skal være verdens mest bæredygtige fritidsbåd i det mere luksuriøse segment.
Katamaranen Vaan R4 er bygget næsten udelukkende af «cirkulære materialer», inklusiv et recirkulert aluminiumskrog fra Hydro.
I byggeriet bruges også naturmaterialer som det silkelignende materiale lyocell, samt kork, lin, certifisert træ og plantebaseret materialer.
Store miljøudfordringer
Hvert år bliver der ifølge Hydro brændt 78.000 både bare i Europa. Mindre end tre procent af de udrangerede både bliver demonteret.
Både i dag er, ifølge Marjin Rietveld, direktør for Offshore and Marine i Hydro, for vanskelige og dyre at demontere og recirkulere, når de ikke længere er i brug. Samtidig slår han fast, at 75 procent af aluminium kan recirkuleres.