Redaktøren
Uhøjtidelige Rasmus Walther havde publikum med sig fredag kl. 17. Klik ude i siden af billedet og se flere billeder. Fotos: Karin Dissing og Troels Lykke
Kolby Mølle er et besøg værd. Udsigten er samtidig vældig smuk, 360 grader rundt.
Min medrejsende kæreste Karin Dissing ses her på vores lille Drabant 24. Der blev også set en Drabant 21 fra Kerteminde i havnen.
Redaktøren
Strisser på Samsø. - Der er ingen problemer i havnen, vi er bare tilstede for at sikre at alt går fint, sagde Tanja og Christian til minbaad.dk.
Karin og Troels til festival. Først om lørdagen kom der regn, da Tina Dickow gik på scenen.
Vi gik under brofag nr. 52 tæt på Nyborg på Vestrbroen i Storebælt. Vores mast stikker vist ... kun 9 meter over vandoverfladen. Det så ud til at der var mindst 13 meters højde.
Redaktøren
Det er ikke kedeligt at være i Ballen Havn i uge 29.

Selvfølgelig var vi til Samsø Festival igen i overfyldte, lidt larmende Ballen Havn

Er du til dansk musik, sejlads og hygge med vennerne er Samsø Festival den helt rigtige kombi. For 5. år i træk var minbaad.dk til Samsø Festival i uge 29. Vi sejlede fra Ballen Havn på Sydfyn til Ballen Havn på Samsø. Lige nu er vi i Lundeborg på vej mod Ærøskøbing i vores Drabant 24.

Af Troels lykke |

En Drabant 24 er ikke særlig stor og der ses færre og færre af os små både i havnene. Især i Ballen Havn, når der er Samsø Festival.

250 besøgende både befinder sig hver dag i havnen. Danmarks rigeste sejlere viser sig nemlig med ekstremt store motorbåde helt op til 65 fod, kunne vi se. De befinder sig på Ballen Havns sydside, helt ude mod vandet.

Mange turister går der ud og ser de kæmpe motorbåde, der har vandscootere, el-løbehjul, el-cykler, gummibåde og nogle har endda kran til at smide deres grej i vandet.

Vi ankom mandag aften efter vi om søndagen havde været på smukke Skarø om søndagen. Mandag stak vi fra Lundeborg i en vestlig vind og syv timer senere var vi i Ballen Havn på Samsø i koldt vejr omkring 17-18 grader, men da vi kom til Samsø, skinnede solen og vi passerede de 20 grader.

7. båd fra kajen holder ikke i længden

Vi fik en plads, som 7. båd i rækken på nordsiden, hvor der er mest charme, hvis du er sejler. Her kan man se alle sejlbåde, der kommer ind og der er mindst støj fra motorbådsejlerne, der ofte fyrer høj musik af, indtil havnefogden og hans assistenter kommer forbi og beder om der skal skrues ned.

Men der var langt i land som 7. båd, men vores strømkabel på 25 meter kunne lige nå i land, med hjælp fra en 30 fods Nimbus-motorbådsejler.

Dagen efter fandt vi en ny plads på havnens sydside, med stævnen helt inde til kajen. Her fik vi strøm og slap for at de mange sejlere, som gik på vores båd klokken 5 om morgenen, for der var yderligere tre både udenpå os, da vi lå på havnens nordside.

Motorbådsejlerne kunne ikke knob eller fortøjre

På sydsiden lå vi ved siden af andre motor- og sejlbåde, som vi fik talt med. Men sjovt nok talte vi kun med sejlerne på sejlbådene, motorbådsejlerne går op i andre ting, de taler om motorer og hestekræfter blandt andet. Men jeg fik talt med et par stykker, der ikke kunne fortøjre bådene forsvarligt.

De kunne ikke præstere et eneste knob og havde jeg ikke sørget for en fortøjning agterud og et knob, der holdt mellem bådene, var vi drevet sammen og ind i broen.

Men som en sejler sagde, så havde de måske ikke gået på sejlerskole og når du tager et speedbådekørekort er det begrænset hvor mange knob man lærer. Jeg var sgu lidt overrasket over hvor slemt det stod til.

Et pælestik og dobbelt halvtstik skal man kunne klare til søs.

Bedre badefaciliteter og wi-fi ønskes - og sæbe

Selvom der var 250 gæstebåde om dagen, så fungerede havnen fint. Toiletforholdene på nordsiden er dog ikke noget at skrive hjem om.

Og næsten hver dag manglede der sæbe ved  håndvasken. Det kan man godt forlange, når man for en 7,5 meter båd betaler 200 kroner i døgnet (inkl. strøm og bad).

De seneste ti år er prisen vokset pænt i Ballen Havn, der kan tillade sig at hæve priserne, da havnen er så ekstrem populær, men så skal kvaliteten af faciliterne også følge med.

Også internettet er ringe. De er slet ikke gearet til de mange besøgende, men det er et generelt billede i de danske havne. Wi-fi forbindelsen er en kæmpe joke, heldigvis har jeg internetdeling via min egen udbyder.

Når jeg nu er i det krititiske hjørne, så kan jeg lige så godt tage restaurent Dokken med. De leverede det mest kedelige stjerneskud og mest tørre Wienerschnitzel vi længe havde oplevet, men heldigvis er der langt mere spændende alternativer på havnen og bagved havnen. Ballen har faktisk det meste.

Brugsen har god hvidvin og isterninger til 30 kr.

Brugsen er dog ikke stor, og du slipper med 30 kroner for is til dine obligatoriske dark & stormy drinks og din aparol spritz, men de leverede god hvidvin, Grüner Veltliner fra østrig, til kun 40 kroner flasken.

Cykler skal man klart leje, når man skal rundt til øen, jeg cyklede til Kolby Kås og så havnen, men vi var også i hovedbyen Tranebjerg og spise og handle ind.

Øen kan det meste og når du så har Samsø Festivalen og hører TV2, Phlake, D-A-D, Lars Lilholt, Rasmus Walther, Sko & Torp, Johnny Madsen og mange, mange andre, så går alt op i en højere enhed.

Der kommer 10.000 til festivalen, inklusiv de 1.600 frivillige, som alle er søde og hjælpsomme. Festivalen ligger to kilometer nord for Ballen Havn. Og vi kommer igen næste år og lægger os sammen med motorbådene.

Man skal være indstillet på at der spilles høj musik i havnen. Selvom personalet kæmper med at dæmpe musikken, vi hørte for fuld tryk i 30 minutter i træk, allerede om mandagen, så tyske sejlere undrede sig.

- Men vi beder alle om at skrue ned for musikken, hvis den er for høj, mange har fået de store bashøjtalere og efter klokken 22 må der slet ikke spilles musik (men det gør der, red.), forklarer havnechefen Frederik til minbaad.dk.