Gå til hoved-indhold
Småbåde
Kristina Kunigenas spredte champagnen på Boat Show søndag. Foto: Sara Sulkjær
Småbåde
Formand Ole Lyngenbo, sekretariatschef Kristian Hansen og frivillige reddere fra Årø Flemming Sørensen og Rita Sørensen på standen i Fredericia. Foto: Sara Sulkjær

Pontonerne blev revet af redningsbåd - nu er afløseren klar

Lynettens redningsselskab kan atter komme på vandet i egen båd. Efter et uheld i sommer blev deres nye Humber 8m Offshore søndag døbt på Boat Show.

Af Sara Sulkjær |

Skrues tiden 15 år tilbage, er anmodningen fra vores oversøiske naboer klar.

Svenskerne er trætte af at assistere danske lystsejlere ved de danske kyster, og opfordrer Danmark til selv at oprette et frivilligt redningsselskab som det kendes fra Sverige.

Selvom hele elleve stationer er fulgt i kølvandet på anmodningen, kom svenskerne alligevel på arbejde i sommer. Denne gang var det dog ikke lystsejlere, men i stedet de tililende redningsfolk, der måtte assisteres:

- Redningsbåden rammer en bølge, og pontonerne bliver simpelthen revet af ved stævnen. Heldigvis kom ingen til skade, forklarer sekretariatschef i Dansk Søredningsselskab, Kristian Hansen, til motorbaadsnyt.dk. 

Overrasket producent

Forkert vedligehold er ifølge producenten, som Dansk Søredningsselskab ikke ønsker at sætte navn på, den umiddelbare årsag til den noget atypiske skade:

- De kunne ikke forstå, hvordan det kunne ske. De mener, det er forkert vedligehold, men det er svært at sige, forklarer Hansen. 

Uanset årsagen var resultatet klart: RIB-båden måtte kasseres, og en ny redningsbåd skulle hentes til København.

Her faldt valget på den søstærke Humber 8m Offshore-båd. En båd, der søndag eftermiddag blev døbt på redningsselskabets stand på Boat Show. 

- Det er i fuldstændig tråd med fondens maritime udgangspunkt, og så er det jo et fantastisk formål, forklarer Kristina Kunigenas fra Dampskibsselskabet Norden A/S og Orients Fonden, der har sponsoreret båden og forestod selve båddåben.

Redderne arbejder frivilligt

Når Boat Show om en uge lukker dørene, køres båden til Lynetten, hvor en bøje monteres, således at det bliver langt lettere at slæbe de nødstedte sejlere i havn.

Blot et langt tovværk, radio og kortplotter må herefter tilføjes udstyrslisten før de frivillige reddere igen kan stævne ud på rednings- og assistanceopgaver i egen båd.

Præcis, som ulønnede reddere gør det over store dele af Danmark:

- Selve konceptet omkring frivillighed er utrolig dansk, og så giver det ikke mindst mening at være frivillig søredder. At det samtidig er sjovt, og at vi hygger os sammen, gør det nemt at finde frivillige, forklarer formand for Dansk Søredning, Ole Lyngenbo. 

Interesseren er stigende

Også på den lille ø Årø i Lillebælt er frivillige gået sammen om at skabe en redningsstation, der i gennemsnit koster én million at oprette. 

Blot 260 beboere er der på øen, som alligevel har omkring tyve frivillige på redningsstationens medarbejderliste, som det ligeledes er tilfældet i københavnske Lynetten: 

- Det er en kultur, der opstår. Selvfølgelig hjælper det, at vi er et stærkt samfund nær vandet, hvor mange sejler i fritiden, men generelt er interessen for frivillig søredning steget, fortæller stationsleder på Årø, Flemming Sørensen.

Læs mere om Lynettens nye redningsbåd fra Humber i en tidligere artikel her, ligesom du kan se redningsbåden på Boat Shows stand E-4200.

content-loader
content-loader
content-loader