Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Katja Salskov-Iversen er helt ny i Nacra'en, mens Allan Nørregaard med Anette Viborg som gast snuppede en 12. plads i klassen ved OL i 2016. Foto: Søren Wiegand
Kapsejlads
Katja, th., sejlede tidligere 49erFX med Jena Mai Hansen. Foto: Troels Lykke

Katja om Nacra 17: - Det er enormt svært at starte på noget nyt

Den tidligere verdensmester i 49erFX er kommet på dybt vand. Flere gange har tårerne presset sig på, når hun sammen med makkeren Allan Nørregaard har foilet i høj fart. Men der er stort potientiale, mener både sejlerne selv og sportschefen.

Af Sara Sulkjær |

EM-guld i 2016, bronze ved OL i Rio samme år og en flot VM-titel i 2017.

Katja Salskov-Iversen har i flere år befundet sig i den absolutte verdenstop blandt 49erFX-sejlerne, hvor det sammen med styrmand Jena Mai Hansen er blevet til utallige podieplaceringer i større og mindre stævner.

En flot karriere, der sluttede brat, da Jena Mai Hansen for et halvt år siden valgte at stoppe i jollen.

Ingen kunne matche Jena

Pludselig stod den bomstærke gast uden styrmand. Mai Hansen havde netop sejlet et hårdt Volvo Ocean Race, og karrierestoppet kom som sådan ikke bag på sejlermakkeren.

Alligevel befandt Salskov-Iversen sig på dybt vand. I flere måneder navigerede hun prøvende for at finde den kurs, der kunne bane vejen til hendes sejlerfremtid:  

- Det ville være svært at finde én, der kunne leve op til Jenas niveau, og derfor havde jeg ikke lyst til at starte op med en ny styrmand i 49erFX’eren. Jeg skulle udfordres med noget nyt, fortæller Salskov-Iversen til Minbaad.dk.

Udfordret blev den 24-årige sejler. I december gik den ingeniørstuderende kvinde først gang ombord i den på mange måder mere ekstremme Nacra 17’er. 

Mentalt hårdt

Selvom ét skrog var blevet til to, farten var højere, og trimmet anderledes, tog hun sammen med den erfarne Nacra-sejler Allan Nørregaard den 26. februar springet: Sammen ville de gå all-in i Nacra’en.

Siden har parret trænet fuld tid for at nærme sig de øvrige topbesætninger. 

Men det er ikke let – specielt ikke, når man som Salskov-Iversen går fra at være blandt de bedste 49er-sejlere i verden til pludselig at mangle basal viden og færdigheder som Nacra-gast:

- Det er mentalt hårdt at blive ved med ikke at gøre det godt nok, fordi jeg jo ikke har prøvet det før og intet sidder på rygraden, lyder det ærligt fra den nyudnævnte katamaransejler.

Det grundlæggende talent og de afgjorte sejlerevner kan ingen dog tage fra Hellerup-medlemmet - heller ikke en lynhurtig, foilende katamaran.

Et stærkt team

Det blev tydeligt ved sidste uges stærkt besatte World Cup-stævne i Italien, hvor parret som de eneste danskere var kvalificeret til medal race og sluttede på en samlet tiendeplads. 

Et resultat, der skaber tro på mere, selvom fokus indtil videre er flyttet fra resultatlisten til den egentlig træning i båden:

- Hvis de har mulighed for at bruge tiden på det, kan de om ét-to år sagtens komme op og vinde medaljer. De er et stærkt team, og de kan blive rigtig, rigtig gode, understreger sportschef i Dansk Sejlunion, Thomas Jacobsen.

Troen på resultater findes ikke kun hos manden for enden af bordet. Også sejlerne selv ser positivt på fremtiden:

- Jeg synes, vi er to dygtige sejlere. For mig at se er der helt klart potentiale, når vi får styr på farten på læns, hvor Nacra’en jo er foilende, forklarer Salskov-Iversen. 

Nødvendigt at rykke grænser

Netop de højteknologiske foils er altafgørende. Det er her – samt i starterne - at sejlerparret skal forbedre sig, hvis medaljerne fremover skal hænges om halsen, mener Thomas Jacobsen. 

Det er lettere sagt end gjort. At svæve over vandet på de tynde foils kræver mod. Derfor satte den nydannede besætning ofte katamaranen i vandet i høje vindstyrker for at rykke grænserne hos den nye gast:

- Selvom det gik fint, blev jeg nogle gange nødt til at sige stop. Tårerne kom næsten frem, fordi adrenalinen kørte i kroppen, men til gengæld turde jeg næste gang sejle i den afprøvede vindstyrke, slutter den seje sejler. 

Den 13.-19. maj sejles europamesterskabet i Nacra 17-klassen. Herefter vurderes det, hvorvidt Salskov-Iversen og Nørregaards projekt skal forblive i søen eller kasseres på land.

content-loader
content-loader
content-loader