Politiet får nu designet deres første politibåd - Svendborg-værft står bag alu-RIB
Det nye udryknings- og indsatsfartøj til Københavns Politi er konstrueret og udviklet i et tæt samarbejde mellem Teit Kjeldersgaard fra Svendborg Yachtværft og Københavns Politi. Med 500 heste på hækken er topfarten på over 50 knob. Søsiden var med til testsejlads i Svendborgsund.
Den nye politibåd kan speede over vandet for udrykning og blå blink - og fartviseren falder ikke til ro ved de 90 km/t.
Teit Kjeldersgaard fra Svendborg Yacht Værft A/S er stolt over sin seneste nybygning: Danmarks første fartøj konstrueret specielt til brug for politimæssig indsats til søs.
Det skriver Søsiden, Fyns Amts Avis.
Svendborg-værftets kunde er Københavns Politi. Bl. a. på baggrund af dødsulykken for to år siden, da to unge kvinder blev påsejlet og dræbt af en vandscooter i høj fart, har politiet ønsket at forstærke indsatsen i Københavns Havn. Det er den indsats, det nybyggede fartøj fra Svendborg skal bidrage til.
RIB-gummibåd var ikke praktisk for politiet
Hidtil har politiet klaret sig med et såkaldt RIB-fartøj - en gummibåd - eller det har lånt fartøjer fra bl. a. Marinehjemmeværnet. Ingen af delene har vist sig i praksis at være optimale til politiets behov.
Sammenlignet med nabolande er det usædvanligt, at dansk politi ikke har haft rådighed over søgående materiel bygget specielt til politimæssig indsats. Både større og mindre politi-fartøjer er velkendte i farvandene omkring fx Norge, Tyskland og Sverige.
Derfor Svendborg Yacht Værft
Når Københavns Politi har valgt Svendborg Yacht Værft til levering af Danmarks første special-konstruerede politibåd, har det baggrund i værftets erfaring med bygning af mindre alu-fartøjer til bl. a. Beredskabsstyrelsen.
- Politiet har været på prøvesejladser og har derefter skitseret deres specielle behov og ønsker, fortæller Teit Kjeldersgaard, som har tegnet det nye fartøj i tæt dialog med Københavns Politi.
Teit Kjeldersgaard oplyser, at der i en kontrakt er beskrevet en slags lejeaftale med politiet. Aftalen indebærer, at Københavns Politi foreløbig har rådighed over det nye fartøj i et år. Derefter har politiet mulighed for at købe båden eller at forlænge lejeaftalen.
Byggeprisen er på omkring halvanden million kroner inklusiv de 500 heste agterude.
Fartøjets alu-dele er efter Teit Kjeldersgaards tegninger skåret ud på virksomheden N. H. Stål WaterCut i Vester Skerninge.
Læs hele artiklen og se flere billeder på Søsiden, Fyns Amts Avis.
Fakta om politibåden
Det nye udryknings- og indsatsfartøj til Københavns Politi er konstrueret og udviklet i et tæt samarbejde mellem Teit Kjeldersgaard fra Svendborg Yachtværft og Københavns Politi.
Fartøjets skrog er af aluminium og på begge sider afsluttet med lønning/fender af kraftigt, specialfremstillet kunststof.
Fartøjets mål: Længde 9,2 meter. Bredde 3,3 meter. Vægt incl. fyldt brændstoftank 2800 kg.
Fartøjet leveres med en transport-trailer med en egenvægt på 700 kg.
Plads om bord: Otte styk Ullman Compact Jockey Seats på dækket og to styk ved styrepult. Pris pr. sæde ca. 26.000 kr. Sæderne er konstrueret til stående stilling. Diverse bokse til grej.
Styrepult: Veludrustet med moderne til politi-formål relevant maritim elektronik, bl. a. radar, AIS, GPS, ekkolod, søkort og VHF.
Udrykningshorn og blå blink monteret på bøjle over agterdæk.
Maskineri: To styk otte-cylindrede 4,6 liters 250 hk Mercury Verado firetakts-udenbordsmotorer.
Topfart: Minimum 50 knob, godt 90 km/t. Ved halv maskinkraft kan der sejles 35 knob.
Brændstofforbrug: Ved topfart ca. 90 liter benzin i timen. Tankkapacitet 280 liter.
Kilde: Søsiden, Fyns Amts Avis