Gå til hoved-indhold
Test
Der er mange kvadratmeter teak på den franske båd, der i år er solgt 20 af til hele verden. Klik ud i siden og se flere billeder. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Foto.: Beneteau
Test
Det store smil var fremme på den brede, men smukke Beneteau First 53. Man kan sidde på mange forskellige måder ved rattet. Foto: Alfred Boer
Test
Test
Test
Test
Test
Der findes en app, der hedder Ship Control, med den kan du fx tænde lyset, se hvor meget diesel, der er tilbage i tanken og mange andre ting. Appen kører via Wi-fi.
Test

Vi tester Beneteau First Yacht 53 - bred men tjekket dame med wauw-effekt

Minbaad.dk var i Barcelona i denne uge og teste motor- og sejlbåde fra et af verdens største bådværfter. Vi testede fx den 5 meter brede Wally-lignende Beneteau First Yacht 53, der ligner en million euro, og også koster det. Båden er til ægteparret, der sejler med venner.

Af Troels lykke |

I ti år har det franske Beneteau-værftet ikke produceret first-både, men nu skal jeg da lige love for at de er på banen igen.

Mit hjerte sprang et slag over da jeg så Beneteau First Yacht 53 kom sejlende i denne uge, ud for mindre bjerge, 25 kilometer syd for Barcelona.

Var det virkelig en Beneteau? 

Båden har nemlig wauw-effekt, den har det sorte bælte i at se godt ud. Båden er da også nomineret til European Yacht of the Year i performance cruiser kategorien, hvor også den danske X4.0 befinder sig med en Italia-båd.

Et gæt er at enten vinder X4.0eren ellers gør denne mega hotte Beneteau First Yacht 53, der i den grad er spændt op til lir med en 25 meter lang kulfibermast fra Sparcraft, sorte 3DI North Sails, et fladt Wally-dæk, sorte kulfiberrat og smukke, smukke linjer.

Da jeg så i dag kom om bord på båden, var selv værterne om bord, også cool, lidt for cool til at starte med, men det blødte op, undervejs, hvor de også kunne smile.

Skrog og dæk inspireret af 100 fods Maxi-både

Ikke mindst Beneteaus produktudviklingschef, den kun 37-årige Damien Jacob, der havde følgende kommentar til minbaad.dk.

- Det er første gang i ti år, at vi kommer med en ny First-model, derfor vil vi gerne være med til at sætte trenden. Designet er inspireret af de 100 fods Maxi-både, og båden skal sætte linjen for hvordan First-modellerne skal se ud i mellem 30 og 50 fod, forklarer Damien Jacob.

Standard, sejlklar, ligger prisen fra 7 mio. kroner, hvilket er en konkurrencedygtig pris i forhold til kvalitetsbådene fra X-Yachts, Solaris og Grand Soleil, mener Beneteau, der importeres af Risbjerg.dk i Danmark.

- Fordi Beneteau First Yacht 53 er fem meter bred, virker den som en 55 fods båd, både i kahytten, men også på dækket, men stadig er prisen som var det til en 50 fods. Vi har da også solgt 20 af båden til alle steder i verden. Bestiller du en nu kan du først få en om 11 måneder, men når skroget er lavet bygger vi dem faktisk kun på 25 dage, forklarer Damien Jacob.

Båden sejlede også virkelig godt. Vi sejede 7,5 knob på kryds i 8 knobs vind, viste instrumenterne fra B&G. Båden stryger afsted, selvom den er fem meter bred og vejer 16,5 ton. 

Selvom båden har to ror, kørte de to rat som smurt i olie og sejloplevelsen var stor, selv i det lette vejr. 

Det var let at trimme sejlene, også for rorsmanden, da der kan trimmes via elektriske Harken-spil, som der er fire af.

Skal du stramme hækstaget eller bomnedhalet foregår det via en hydraulikpumpe, der er i styrbord side i cockpittet.

Havnemanøvre er også lette, da båden havde trustere fremme og tilbage. Du kunne derfor sejle sidelæns eller dreje på en tallerken, når du kørte trusterne hver sin vej. Se foto af det i toppen af artiklen.

Linier fra AC- og Wally-designere

Linjerne er slået af America’s Cup-designeren Roberto Biscontini, der både har arbejdet for America’s Cup-holdene Oracle Racing Team og Team New Zealand.

Stævnen er spids, fribordet er lavt, men højt nok til at der er plads om læ. Den 15 meter lange båd er vældig bred, faktisk xx meter.

At båden ligner en Wally er ikke nogen tilfældighed, designeren af cockpit, dæk og kahyt er nemlig tidligere designer Lorenzo Arento, der gennem 20 år, har designet de ikoniske Wally-både, hvor æstetik og enkelthed hyldes.

Rulleforstaget kører selvfølgelig under dæk, og det sker elektrisk, fra et af de fire elektriske Harken-spil. Faldene går tilbage til rorsmanden eller en gast, der kan sidde foran rattet.

De mange skylights er i niveau med det enorme teakdæk. Båden ser fantastisk ud, både når du er på den eller du ser den udefra.

Farten fejler heller ikke noget, for der er masser af sejl på den 25 meter lange kulfibermast.

- Båden sejler lige så stærkt som vinden blæser 3 knobs vind er 3 knobs fart og 7 knobs vind er 7 knobs fart, lød det fra en af de mørke solbriller, som var ansat til at sejle båden og vise hvor fortræffelig båden er. Og det er den uden tvivl, kunne vi mærke efter vi hev ind i det dyre Dynema-tovværk.

Balsal om læ

Nede i kahytten er der også stil, enkelt og apteringen er i teak-finér. Den har to agterkøjer, og to toiletter agter, i hver sin side. Fremme er en kæmpe forkahyt til ejerne af båden. Der er masser af plads, båden er lige som fem meter bred. Fem meter. Det er altså meget, og men bådens design er alligevel en fornøjelse at se på. En båd man vender sig om efter en ekstra gang.

Mest bemærkelsesværdigt er det at båden er designet til kun fire personer. Gennemsnitstur-sejleren er 62 år og de sejler typisk med et vennepar og derfor har man i bagbord side lavet et spisebord til fire. Bordet kan dog forlænges, på en meget snedig måde, så der kan sidde seks personer ved bordet.

- Båden er til ægteparret, der sejler med vennerne eller deres børn, siger Damien Jacob selvsikkert.

Han tror på den nye Beneteau First Yacht 53. Det gør vi også, der er åbenbart masser af mangemillionærer, der vil købe sådan en båd til 8,55 mio. kroner med alt tænkeligt. Fx de dyreste sejl sat på kulfibermast, og med aircondition, teak på dæk og i cockpit, ekstra dyb T-køl på 3,0 meters dybde og meget, meget andet.

Beneteau First Yacht 53

Længde overalt  17,16 m

Skroglængde  15,58 m

Bredde      5,00 m

Dybgang   2,5 m standard

Dybgang T-køl 3,0 m performance-model

Vægt         15,5 ton (testmodel 16,5 ton pga. teak, generator mm.)

Mastehøjde 25 meter i kulfiber(på testmodel)

Standardmast er i alu og 24 meter høj

4 elektriske Harken-spil

Storsejl         92 kvm

Genua          82 kvm

Code Zero    85 kvm

Assymetrisk spiler 265 kvm

3-bladet foldepropel fra danske Flexofold

Dieseltank   400 liter

Frisk vand   720 liter

Motor Yanmar 110 hk

Foldepropel 3-bladet Flexofold

Ce-Godkendelse A10/B12/C14

Pris sejlklar med alu-mast og standardsejl 7,03 mio. kr.

Pris testbåd 8,55 mio. kr.

Forhandler www.risbjerg.dk

Værft Beneteau

Læs mere om Beneteau First 53

content-loader
content-loader
content-loader