Voxpop med 8 sejllofter: Forsinkelser præger levering af sejl - men optimismen er intakt
Enkelte danske sejlofter leverer til tiden, da sejlene produceres i Danmark, men mange sejl, der produceres i Sri Lanka, Sydafrika og Malaysia, er forsinket grundet coronakrisen. Men samtlige sejllofter bevarer optimismen. Sejlerne skal nemlig sejle og ikke rejse sydpå i år.
Johnny Jørgensen fra Doyle Sails, Skovshoved: Sejlere aflyste tur til Japan og købte nye sejl
- Vi har ti sejl, der er strandet på Sri Lanka, da fabrikken har været lukket i fire uger for en række sejlmagere i verden, herunder Doyles Sejl. Nu åbner den langsomt igen og skulle gå på fuld kraft i næste uge. Sejlene nåede ikke at blive sendt til vores kunder, og forinden var der også forsinkelser på grund af lukket flytrafik. Men folk har taget det fint indtil videre. Jeg synes, sejlerne er blevet mere tålmodige under coronakrisen.
- Vi har ellers rigeligt at lave og har stadig dug, så vi kan lave sejl til sejlerne, da vi købte dug hos Dimension Poyant i Tyskland, der godt nok har lukket i den her uge. Og forleden havde jeg en kunde, der aflyste familiens tur til Japan i otte uger, i stedet ville de sejle otte uger i Danmark, og derfor købte de nye sejl. Vi håber og tror derfor på, at der kommer flere tursejlere til. Men jeg må indrømme, at det ikke ser lyst ud, når der fyres 1.700 ansatte i SAS i Danmark, men vi har stadig optimismen, og vi har solgt sejl, som vi plejer. Det er ikke som under finanskrisen, hvor alt bare lukkede ned fra dag ét.
Christian Due Hammershøj fra Elvstrøm Sails I Aabenraa: Vi reddes af inhouse-produktion
- Vi havde i ordrebøgerne, da coronakrisen indtraf, derefter så det mørkt ud i begyndelsen, men de store værfter har gravet dybt i lommerne og har bestilt sejl, og vi har ikke fyret folk. Der har været bestillinger fra bådværfter som Hanse Yachts, Dehler, Beneteau, Jeanneau, X-Yachts, Nordship, Faurby, Quorning Boats og Nordborg, men også fra private kunder har vi fået ordre.
- Vi kan levere inden for 4-5 uger og giver leveringsgarantier, som ikke alle vores kolleger kan. Det kan vi, fordi vi har inhouse-produktion med vores Epex-dug, men vi har også kilometervis af dug på ruller fra eksempelvis Dimension Polyant. Det har vi vundet lidt på. Vi kan også mærke, at kunderne køber dansk og er loyale.
Claus Høj Jensen fra Høj Jensen Sails i Ølstykke: Det er, som det plejer
- Her går det faktisk fint. Vi producerer nemlig selv sejlene i Danmark. At det går godt tror jeg faktisk er generelt for bådbranchen. Jeg har sejlene klar til sæsonstart. Det eneste, jeg har kæmpet med i forhold til materialer, er sort UV-dug fra Italien, men dug fra Holland og Tyskland er leveret til tiden. Mine sejl er solgt før coronakrisen.
- Nu kan folk ikke komme ud og rejse denne sommer, så sejlerne vil sejle, og det kan gøre, at folk køber til turbådene. Værre er det med kapsejladssejlene, der ikke rigtigt bliver brugt i år, og det vil gå ud over salget til efteråret. Men selv håber jeg, at vi får sejlet DM i H-båd i Onsevig til juli, hvis regeringen giver det frit at 500 må samles, så vil det kunne lade sig gøre.
Lars Bo Poulsen fra Ullman Sails i Aarhus: 25 sejl hænger i Sydafrika
- Her i Aarhus har jeg sendt tre medarbejdere hjem med løn grundet fare for, at de kunne blive smittet med corona, fordi de er i risikogruppen. Vi skal passe på hinanden. Her er lige nu stille, men der er småopgaver. Dét, der kommer ind nu af reparationer, må vente til mine medarbejdere kommer tilbage.
- Langt de fleste af de sejl, der blev bestilt i efteråret, er leveret fra Sydafrika, vil tro, det er omkring 85 procent. Men vi har stadig 25 sejl, de fleste til kapsejladsbåde, og de mangler at blive sendt fra Durban, heldigvis er folk forstående. Lige nu er vi reddet af, at de fleste kapsejladser er aflyst i Danmark.
Søren Andersen fra Quantum Sails i København på Amager: Folk venter med dankortet
- Især på reparationer er der meget at se til, mens det er lidt mere lunkent med salg af nye sejl. Vi laver en del tilbud, men lige nu tager det længere tid før, at kunderne kører dankortet igennem, men om en måned bliver det bedre, forventer vi. Vi kan fornemme, at folk gerne vil købe sejl, vi havde eksempelvis nogle, der aflyste en tur til Mallorca og i stedet købte sejl til deres 30-fods sejlbåd.
- Men vi er glade for, at kunderne har taget imod det nye Quantum Sails, de jo kender i forvejen. Heldigvis har vi også sol- og læsejl, som vi sælger, og de mennesker betaler hurtigere og vil have lavet det her og nu. Vi har været udfordret af lang leveringstid, da sejllofter i Malaysia og Sri Lanka har været lukket ned, men i den her uge skulle 50 procent møde på job, og i næste uge er det 100 procent. Vi forventer, at der bliver tre holdsskift. Vi har selv 12 kunder, som venter. Man også været ramt på shipping-delen grundet corona.
Jesper Feldt, North Sails i Herlev: I år satser vi på tursejlerne
- Vi har noget af en ordrebunke, som venter på at blive leveret. North Sails har en fabrik med 1.500 mand på Sri Lanka. En fabrik, som faktisk var godkendt til, at man måtte arbejde der under coronakrisen, men så kom der udgangsforbud, og vi kunne ikke få folk på fabrikken. Men i næste uge arbejdes der 100 procent.
- Lige nu er der ikke mange forespørgsler på sejl, og vi har sendt to sælgere hjem i en periode. Vi har dog godt gang i reparationer af sejl. Nu regner North Sails med, at tursejlermarkedet vil vokse under coronakrisen, og derfor kommer vi med nye tiltag i den retning. For lige nu ser det sort ud for kapsejladsmarkedet. Der er aflysninger i eksempelvis TP5-klassen og mange andre, superyachts sejler heller ikke ræs, ja det er jo hele paletten. Vendée Globe, Ocean Race og dem alle sammen kan blive ramt lige nu.
Mads Christensen fra OneSails i Helsingør: Sejlferie afløser charterferien og krydstogt
- Hos vores leverandører i Sri Lanka og til dels Italien, hvor OneSails holder til, har der været forsinkelser. De har blandt andet lavet værnemidler til hospitalsindustrien. Der har og er stadig forsinkelser i leveringen af sejl, men vi producerer også selv sejl her i Helsingør. Men nu starter produktionen igen op de steder. Vi har heldigvis også kunne trække internt på hinanden i OneSails.
- Lige nu har vi rigtigt meget at lave frem til sommerferien, og jeg håber, at det vil fortsætte. Vi tror på, at sejlferier vil afløse charterferien og krydstogter de kommende år. Men selvfølgelig mister man også på, at folk sparer luksusvarer væk i krisetider, men vi vil stadig se, at mange vil opgradere deres både med nye sejl og nyt udstyr, når man ikke bruger penge på rejser til udlandet. Sejlads har samtidig fået en opblomstring, blandt andet på grund af TV2-programmet ’Kurs mod fjerne kyster’.
Jacob Bojsen-Møller, Bojsen-Møller Sails i Humlebæk: Køen er ikke så lang, som den plejer, men den er der
- Der er noget at lave hele tiden. Jeg laver stadig 505- og FD-sejl, men al ræs er jo lukket. Og 505-VM er aflyst i Sverige i Torekov til august og tror også, at FD-VM bliver aflyst. Men jeg får tiden til at gå. Jeg får stadig leveret kølbådsejl og lidt Finn- og OK-jollesejl.
- Jeg klarer mig fint, men køen er ikke så lang, som den plejer, men den er der stadig. Bare der er ordrer, og det er der. Jeg tager det, som det kommer. Vi har nogle udviklingsprojekter, som kører fint på designsiden, men lige nu venter vi med at få det afprøvet på vandet.