Sejlerne er tørstige, mens bådklasserne afventer regeringens tiltag om COVID-19
Flere bådklasser fastholder de planlagte stævner, alt imens de nøje følger de seneste udmeldinger fra regeringen. I H-båds- og CB66-klassen arbejdes på alternative løsningsmodeller. Læs også hvad de siger i OK- og Spækhugger-klassen.
Bådklassernes kalendere taler sit tydelige sprog. Allerede nu har den berygtede COVID-19-virus sat en stopper for en række aktiviteter, på land såvel som på vandet.
Men vendes blikket mod april, maj og juni er de røde overstregninger færre. Det betyder dog ikke, at de planlagte stævner skydes i gang som planlagt.
- Sejlerne er underernærede, vil rigtig gerne på vandet og ser derfor frem til stævnerne. Men sejlsport er heldigvis kun for sjov. Det er der mange andre ting, der ikke er i denne tid, hvilket vi må tage højde for, og derfor afventer vi regeringens restriktioner, påpeger formand for OK-klassen, Henrik Kimmer.
Overvejer at droppe samværet på land
Indstillingen har vundet indpas i langt de fleste bådklasser i dansk farvand. Få har allerede nu aflyst de kommende måneders stævner, mens de fleste vælger at se tiden an:
- Vi tager det efterhånden, som det kommer. Hvis faciliteterne i klubberne er åbne, kan vi afholde arrangementerne, hvis ikke må vi aflyse, forklarer en rolig Jesper Andersen, formand for Spækhuggerklubben.
I H-bådsklubben har man alternative løsninger i kikkerten. Et stævne udelukkende baseret på kapsejlads på vandet og uden skippermøde, præmieoverrækelser og andre sociale tiltag anses i øjeblikket som den mest sandsynlige mulighed:
- Det er svært at skyde stævnerne, der er så afhængige af de frivilliges hjælp. Derfor håber vi virkelig at finde en løsningsmodel, der overholder alle retningslinjerne, som vi selvfølgelig har dyb respekt for, understreger formand, Henrik Toft.
Også i den populære CB66-klasse er håbet, at de anderledes løsninger kan bringe planlagte stævner på ret køl. Færre moleøl og grillpølser er blandt andet på tegnebrættet i den ellers yderst sociale klasse.
Sejlere kommer sent på vandet
Netop det sociale er blandt trækplastrene i flere bådklasser. Med coronavirussens hærgen må flere hyggelige træningsdage og optaktsstævner dog fjernes fra sæsonopstarten:
- De kommer lidt væk fra sejladsen, og får lagt den på hylden. Min frygt er derfor, at nogle sejlere får svært ved at komme i gang. Heldigvis lægger vores tre store mesterskaber i efteråret, så der burde være god tid, lyder forhåbningen fra CB-klassens formand, Jesper Arentoft.
Bekymringen deles ikke af hans formandskollegaer i H-båds-, OK- og Spækhugger-klasserne. Her forventer man, at havlængslen vil få mindst lige så mange sejlere – hvis ikke flere – til at dukke op på startlinjerne landet over:
- Det har i forvejen været en lang vinter, og så rammer coronaen. Vi trænger til at komme ud og bliver kun mere sultne, når vi igen får lov at sejle, spår H-bådsklubbens formand, Henrik Toft.
Énmandsjollerne træner
De mørke vintermåneder og solens tilbagekomst har allerede skubbet flere sejlere på vandet. Noget, der dog ikke anbefales i kølbådsklasserne, hvor afstanden vanskeligt kan opretholdes:
- Ingen både træner i fuld respekt for, at vi ikke må være for tæt sammen. Det er muligt, at nogle af sejlerne er uenige, men det ændrer ikke på, at de respekterer beslutningen, påpeger CB66’ernes Jesper Arentoft, der i stedet tager på vandet i sin OK-jolle.
Som ene mand i jollen er vejen banet for en sikker sejlads, ikke mindst når restriktionerne om afstand opretholdes ved slæbestedet og på havnens øvrige område:
- Det er ligesom at cykle en tur i skoven. På den måde er sejlads en god sport, i hvert fald når man sejler énmandsjolle. Man er ude i den frie luft og har samtidig stor afstand til de andre sejlere, forklarer Henrik Kimmer fra OK-klassen.
Økonomien rammes ikke
Mens jolleklassen med glæde lader medlemmerne drage på vandet til træning i små grupper, navigerer man behørigt uden om beslutninger omhandlende de fremtidige stævner.
Det sker i respekt for værtsklubberne, som står med den efterfølgende stævneregning, hvad enten sorte eller røde tal figurerer på bundlinjen:
- Det er op til klubberne. Det er dem, der står med de økonomiske tab, hvis stævner må aflyses, så derfor lader vi det være op til dem at aflyse, forklarer Henrik Kimmer.
En linje, som ligeledes følges af de øvrige bådklasser, som Minbaad.dk har talt med.